• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsmontering burstner ixeo 664

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Någon som har monterat solceller på en ixeo 664 som vet lämpligaste vägen att dra kabel från panelen till EBL?
Funderar på om man ska gå in ovanför kylen, men vet inte om man kommer ner med kabel bakom kylen ner till golvet....
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Hej!
Jag har en Nexxo 660 som jag har limmat fast 2 X 40 W solceller på
(c.a 1 200 kr./st.)
    • Jag limmade med Sicaflex i närheten av ventilen ovan kylen.
    • Drog sedan kabeln (2 X 6 kvadrat) genom ventilen vidare bakom skåpet ovan kylen bakom kylen och bakom undrskåpet.
    • Demonterade bottnen i underskåpet där fanns ett kabelrör som gick till lilla soffan.
    • Monterade en smart regulator (som omvandlar överspänning till ström) typ max- power från Hjertmans (c:a 1000 kr.)
    • Kopplade på bodelsbatteriet som står under soffan.
Har haft samma i båten i c:a 6 år - fungerar mycket bra.

Vad bra!
Har du några bilder? Lägg gärna upp dem här?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Så här tänkte jag sätta solcellen. Några synpunkter?
Sitter ganska nära ventilen ovanför kylen, ska se om jag kan ta den vägen in med kabel för undvika håltagning...

Här är bilden
http://db.tt/3vKR6YN5

Ser väl bra ut men förstår inte varför du är så rädd att göra hål i taket för genomföringen. Är skeptisk till att dra kablar genom ventiler beeroende på kapillärkrafter mm, men det är ditt väl och det fungerar säkert.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Ser väl bra ut men förstår inte varför du är så rädd att göra hål i taket för genomföringen. Är skeptisk till att dra kablar genom ventiler beeroende på kapillärkrafter mm, men det är ditt väl och det fungerar säkert.

Jo, du har säkert rätt, jag är en fegis...haha
Den platta ventilen framför solcellen tänkte jag. Där är gott om plats för kabel. Kapilärkraften lär inte ha betydelse eftersom det är mellanrum mellan plasten i ventilen och kablarna.
Skulle det inte bli bra, så får jag väl göra hål ändå. Fördelen är att man kan se om det mot förmodan skulle droppa in lite vatten via kablen genom ventilen.

I paketet följde det med en fin kabelgenomföring för två kablar, med klämtätning mot kablarna. Bör man täta mer med sikaflex i tätningarna?
(fall jag ångrar mig med ventil-lösningen)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Borra hålet som jag beskrivit tidigare. Håll genomföringen över hålet som den skall sitta och rita med blyerts av konturerna. Maska ett par mm utanför markeringen med packtejp. Gör rent och lägg på ordentligt med sikaflex. Trä i kabeln i genomföringen och genom taket. Sätt genomföringen på plats och lägg något tungt på den tills det här torkat. Dra sedan åt muttern runt kabeln ordentligt och lägg ordenligt med sika över hela muttern och kabeln och gör rent runt om. Tänk på att ingen kommer att se detta så lägg på ordenligt.
Skall själv göra 2 hål i min nya bil i helgen.
Lycka till
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Borra hålet som jag beskrivit tidigare. Håll genomföringen över hålet som den skall sitta och rita med blyerts av konturerna. Maska ett par mm utanför markeringen med packtejp. Gör rent och lägg på ordentligt med sikaflex. Trä i kabeln i genomföringen och genom taket. Sätt genomföringen på plats och lägg något tungt på den tills det här torkat. Dra sedan åt muttern runt kabeln ordentligt och lägg ordenligt med sika över hela muttern och kabeln och gör rent runt om. Tänk på att ingen kommer att se detta så lägg på ordenligt.
Skall själv göra 2 hål i min nya bil i helgen.
Lycka till

Tackar!
Det blir håltagning idag. Tänkte även fylla borrhålet med sikaflex runt kablarna.
Lyckades igår hitta väg under köket för kablarna! Blir superbra!
Jag kommer inte få kabelgenomföringen under solcellen, har det egentligen så stor betydelse? Det blir även lättare att hålla koll i framtiden.

Jag gör detta utomhus, har inget garage, tyvärr. Såg att sikaflex rekommenderar min 10 grader...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Bättre att ha koll på genomföringen som du säger. Det kan bli problem om du redan nu fyller hålet beroende på att du kanske .måste justera kabeln upp el ner i hålet när du slutgiltigt skall dt kabelgenomföringen och sitter den ju fast i hålet. Bättre i så fall att trycka in sika i hålet för förskruvningen efter att genomföringen här fastnat och sedan montera förskruvningen och göra slutmonteringen i samma moment.
Lycka till. :spinny::spinny:
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Såja, då var solcellen monterad och håltagning genom tak gick bra.
Det enda som inte blev så bra var kabeldragningen på taket. Men jag ska ha upp en till solcell senare så då snyggar jag till det.
Jag ska lägga upp lite bilder ikväll...
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Så här tätade jag skruvarna i kabelgenomföringen.

IMAGE_A4508721-B54E-492B-B4F1-D2AFB4A60E7A.JPG


IMAGE_F26A058E-A85C-40A7-A401-DD8FDE9F2ECC.JPG
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Ser väl bra ut. Fixera kablarna med några klickar sika så att dom inte börjar fladdra när du kör.

Tack för all hjälp, tack vare dig så vågade jag sätta borret i taket.
Som du själv skrev, det behöver inte vara snyggt, det är ju ingen som ser, bara det är tätt...
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Nu vill jag ha en till 90w panel, men det finns inte plats.
Ev får jag plats med en 50w panel bredvid AC:n.

Ser väl inte klokt ut att sätta en panel uppe på "bulan" för taksängen?
Är det lönt med 50w till?

IMAGE_3804B456-065B-4462-A75E-AF8634843185.JPG
 

HarleyStisse

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
22685
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Om du parallellkopplar paneler med olika effekt blir det lite obalans, jag har för mig att du inte kommer att få ut den totala effekt som du vill utan att det blir 2x80W, det är fortfarande mer än vad du har.
Om du har en MPPT regulator kan du koppla cellerna i serie för att kunna utnyttja båda panelerna fullt ut.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Hej på er

Vi hade en Knaus 550l -05 som vi importerade från Tyskland för ca 10 år sedan .
På den satt tre solceller två på det platta taket ock en på det snea taket upp mot alkoven lika den som du har på bilden fungerade mycket bra

Mvh Leffe
 
Toppen