• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Många frågor om batterier och laddare.

F

F.d. 55383

Guest
Det frågas och ges råd en hel del om batterier.

Men glöm inte att:
Man har en hel del prylar i husbilen som drar ström. Är det inte värt att inhandla ett par 95 Ampers AGM batterier för 1800:- st.(Biltema) som håller ca. 10 år och klarar höga belastningar och uppladdningar? Det blir en årskostnad under 200:-.
Vill man inte investera i andra laddare än bilens generator då är det bra att man har batteri som KAN TA högre strömmar som bilens generator kan ge. Ca.100 A/t. Gamla trötta batterier KAN INTE ta emot höga laddningsströmmar och då blir man utan ström med korta körningar.
Vill du ladda datorn, mobilen? Använd enkla batterieliminator från Clas eller Kjell o kompani istället för inverter.
Mvh. Stefan.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Många frågor om batterier och laddare.

Om det vore så enkelt som du skriver om AGM batterier och 10 års livslängd och 200:- avskrivn/år då skulle världen vara väldigt enkel!
Nu är det så att batterier också urladdas helt enkelt därför att de används och därmed förbrukas de.

För djupa urladdningar knäcker även AGM batterier som ju främst är en kompromiss mellan start- och förbrukningsbatterier, dvs AGM är inte bäst på allt!


Viktigast är att ha klart för sig vad man har för "förbrukningsprofil" och baserat på den välja lämpligast batterityp batterityp och eller tillförsel av laddström "i enlighet med den egna förbrukningsprofilen" = det finns tyvärr inga generella genvägar!

Det generellaste man kan påstå är att för de flesta med normala husbilsprofiler, ordinarie husbilsladdare och utan stora strömuttag via konverter så är GEL fritidsbatterier att föredra!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Många frågor om batterier och laddare.

Selv om dere er uenige så må jeg gi dere begge rett.
Forbruksmessig og ved ladning fra 230V og solpanel er GEL best, men GEL og fritidsbatterier har problemer med over 100A ladning som enkelte husbiler er i stand til å gi til sterkt utladede batterier. Denne type ladning reduserer levetiden på GEL kraftig, mens AGM klarer det uten problemer.

Idealbatteriet om en kan se bort fra pris ville være LiPo - disse kan lades ut langt nesten til 0 og hurtiglades uten vesentlig reduksjon av levetiden. Vekten pr. Ah er nede mot 30% av blybaserte batterier, mens prisen pr. Ah er flere ganger de beste blybatteriene.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Många frågor om batterier och laddare.

Selv om dere er uenige så må jeg gi dere begge rett.
Forbruksmessig og ved ladning fra 230V og solpanel er GEL best, men GEL og fritidsbatterier har problemer med over 100A ladning som enkelte husbiler er i stand til å gi til sterkt utladede batterier. Denne type ladning reduserer levetiden på GEL kraftig, mens AGM klarer det uten problemer.

Idealbatteriet om en kan se bort fra pris ville være LiPo - disse kan lades ut langt nesten til 0 og hurtiglades uten vesentlig reduksjon av levetiden. Vekten pr. Ah er nede mot 30% av blybaserte batterier, mens prisen pr. Ah er flere ganger de beste blybatteriene.
Hej Knut,
jag håller inte med dig och inte heller Uppfinnaren om vi nu diskuterar normala husbilar!

1) Bodelsbatterier i en normal husbil, kan bara laddas med max ca 20 Amp utan ombyggnad(!) av bilens eget orginal laddsystem och hur många har gjort det? Förstår därför inte varför ett GEL-batteri skulle få problem med 100 Amp laddning, det är ju inte ens möjligt via en orginal bodelsladdare eftersom den bara kan avge max ca 20 Amp!!

2) De i husbilarna befintliga orginalladdarna passar GEL- och övriga fritidsbatterier alldeles utmärkt (= optimalt), vilket beror på att de är kravsatta/lämpade för just dessa standardanläggningar (normalförbrukningsprofiler)!
Ett AGM-batteri kan i detta läge absolut inte ladda mer än ett GEL-batteri eftersom bodelsladdaren sätter gränsen med att avge ca 20 Amp vilket alltså inte ger någon som helst användbar laddningsfördel (för AGM)!

3) Ett GEL-batteri tål generellt djupare och fler urladdningar än ett AGM-batteri och är därmed bättre lämpat som bodelsbatteri i en normalt funtad husbil med orginal bodelsladdare!

4) Enda läget då ett AGM-batteri har fördelar(?!) i en normal husbil är om man tar ut mycket höga strömmar genom användning av ex omformare/konverter (= strömuttag över > 40Amp. I det läget och med behov till ex en micro/hårtork (>80 Amp), så är det bättre att förstärka startbatterisidan med ytterligare ett batteri, då kan dessa båda startbatterier laddas som just startbatterier ... med hög ström (men det är en annan historia ... ), då kan AGM batterier bättre komma till sin rätt! Men då diskuterar vi inte en orginal elanläggning som finns i våra husbilar längre!

Tyvärr finns det inga genvägar, man måste veta/göra klart för sig hur man avser att använda och förbruka sin 12 voltsel, dessutom klara hur och med vad dessa behov kan tillgodoses .... annars är det bara att betala eller stå vid 230 volts elstolpe (vilket väldigt många uppenbarligen gör i praktiken)!

Jag vill med detta inlägg ta bort "tron" på att GEL eller AGM är bäst i alla lägen, man måste utgå från husbilens tekniska förutsättningar och ställa dessa mot sin egen tänkta förbrukningsprofil, inte lätt men nödvändigt om man är rädd om sin egen ekonomi!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Många frågor om batterier och laddare.

OK, selv om min bil er orginalutstyrt med 45A lader fra 230V og 180A generator som kan mate 100A til bodelen så er det en del over snittet for husbiler. N+B ga opp GEL batterier til disse bilene og bruker AGM etter et for stort antall utbyttet på garanti - GEL som sluttet å fungere etter 1 til 2 år. Min bil ble produsert august 2007 og har orginale AGM batterier med ca. 80% av nominell kapasitet.

Selv med 30% nedtappede batterier så viser kontrollpanelet ladning rundt 50A når jeg starter motoren, var nede på 50% og hadde da ladning med bilen på tomgang 90A.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Många frågor om batterier och laddare.

Hej Knut!
Det är lätt att konstatera att de förhållanden betr laddning och batterier som du för fram inte är särskilt aktuella för normala på marknaden befintliga husbilar!

Betr laddning etc, så är det enkelt att ta del av de tekniska uppgifter som finns för alla normala maknadsförda husbilar (ex max 20 Amp laddning möjlig) resp batterityper som marknadsförs (bara att läsa bruksanvisn) och som alla kan ta del av. Så värst mycket elkunskaper krävs inte för detta utan mest att ha ett intresse för sitt eget bästa (främst hur använda prylarna så att de fungerar på avsett sätt resp ekonomin i användningen)!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Många frågor om batterier och laddare.

Min bil har omlag samme oppsett som de fleste Concorde, Cartago og N+B på Iveco og tyngre chassi så det blir ganske mange biler i Sverige. På nye biler har disse i hovedsak AGM fra fabrikk, selv om det for endel finnes Lithium baserte batterier som opsjon nå - halve vekten dobbelt kapasitet og maks strøm ved både ladning og forbruk, desverre til en ganske stiv ekstrapris.

Men at det er et flertall mindre biler kan jeg være enig i, og der kan GEL være en bra løsning så lenge en holder seg til gode veier.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Många frågor om batterier och laddare.

Vissa av Euras modeller har likvärdig laddning som du beskriver Knut. Vår Contura har 2x16A laddare o dubbla 105Ah baterier (standard 1st). Även generatorn är starkare 140A.

Denna bestyckning finns säkert på ett antal andra fabrikat också.
 
Toppen