• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasdrift av kylskåp under körning?

F

F.d. 25406

Guest
Hej,
Eftersom vi är nyblivna husbilsägare finns det en del frågetecken, här kommer en...
Jag antar att man normalt använder 12v för kylskåpsdrift under körning, men jag har läst på några ställen att man kan använda gasdrift under körning (för att kunna maximera laddning av bodelsbatteriet under drift),
Hur vanligt är det att man kör med gasdrift?
(gaslågan kan väl lätt blåsas bort eller hur???, samt min bruksanvisning säger att gasen skall vara stängd under körning???)

Mvh Ove
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Vi kör alltid med 12 volt under körning. Men ibland har vi glömt slå om, men aldrig råkat ut för att lågan slocknat.

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Jag kör alltid på gasolen när jag kör. Har inte varit något problem. Törs inte köra på 12v då jag bara har ett bodelsbatteri på 84 AH .Skulle gärna köra på 12v om det gick.Känns säkrare.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Vi kopplar in gasdrift när vi lämnar hemmet, efter att då varit inkopplat på 220V, och stänger av gasdriften när vi kommer hem. Använder alltså alltid gasdrift under resor, både när vi kör och står still. Samma sak med kaminen/varmvattenberedaren.

Dock skall nämnas att bilen är utrustad med slangbrottsventil vilket lär vara krav i en del länder för att få använda gasolutrustning under färd.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Jag har ett AES kylskåp som så många andra. Har alltid läget i auto om inte bilen är på verkstad. Bensinstationer klarar automatiken med en 20 min fördröjning innan gasen går in efter 12V drift.
Bilen är urustad med slangbrottsventil och Truma SecuMotion som tillåter gasdrift under körning. Använder det ibland för att köra värme i bodelen under körning. Kylen får klara sig med AES automatik. Ev spänningsfall i 12V matningen fixar en Ctek DCDC laddare så bodelsbatt får sin laddning :)
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Vi kör alltid på 12 volt. Vi gjorde en tur till Frankrike i påskas. På nätterna kopplade vi på gasol på kylskåp och som värme. På dagarna laddades batterier när vi körde. Det var inga probleom, till kvällen är batterierna fulladdade.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Jag kör alltid på gasolen när jag kör. Har inte varit något problem. Törs inte köra på 12v då jag bara har ett bodelsbatteri på 84 AH .Skulle gärna köra på 12v om det gick.Känns säkrare.

Hej

Jag har svårt att tro att det skulle vara något problem att köra kylskåpet på 12V under färd. Du har säkert en generator som levererar mer än tillräckligt med ström för både kylskåp och laddning av ditt bodelsbatteri.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

.........Jag antar att man normalt använder 12v för kylskåpsdrift under körning, men jag har läst på några ställen att man kan använda gasdrift under körning (för att kunna maximera laddning av bodelsbatteriet under drift),.........
Mvh Ove

Först ta reda på hur mycket generatorn kan ge av volt (spänning) till batterierna*.
100% allmänna uttalanden om vad som är bäst, inte existerar när vi pratar om individuella laddning - varken för ekonomin eller sunt förnuft.

Vilken generator?
Hur lång dags bilfärd - hur ofta?
Vilka batterier behöver laddas?
Vad ska generatorn leverera ström för när du kör bil - kylskåp - halvljus, etc.?

Laddning på vägen kan kontrolleras med en voltmeter - fast kan rekommenderas.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/433776

14,4 till 14,6 volt bör vara möjligt - förr eller senare - om batterierna skal laddas väl.

Före denna installation eller kontroll - är det "trolldom" att ge riktigt användbart svar.
Basta.

*Diagnos bör göras först.
 
Senast redigerad av en moderator:

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Tankställen skyltar med förbud mot öppen låga på planen runt pumparna, det betyder att vid tankning ska gasdrivet kylskåp vara släckt. Sedan kan detta utvecklas om risken ligger vid tankning av bensin, där av förbudet, medan dieselhantering inte har samma riskklassning.

Om någon annan tankar bensin och orsakar större spill samtidigt som du tankar diesel med gaslågan tänd är det du som tillhandahåller tändkällan.
 
A

andrease

Guest
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Jag har läst i instruktionsboken till vår Elnagh Joxy 21 (2002) att man inte får ha gasolen påkopplad under färd. Dvs. den ska stängas på huvudkranen. Antar att det är en säkerhetsåtgärd vid ev. kollision...
Vi har också problem med att kylskåpet inte fungerar när vi kopplar på 12V under färd. Ska kolla säkringen.
Här kommer en fråga till: Ska brytaren för 12V till bodelen vara påslagen under färd för att ladda, eller laddas batteriet ändå?

/Andréas
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Jag använder bilens automatik så att kylskåpet går på 12 v under körning. Detta fungerade inte så väl i somras, då vi var i Italien under den varmaste perioden. Funderade lite och slog sedan över på gasol.körde sedan på gasol under färd. Gasolen ger mer kyla än 12v.
Är det extremt varmt så kör på gasol, annars 12v.
 
F

F.d. 28132

Guest
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Ta bort övre ventilationsgallret på utsidan. Peta i en vanlig kylfläkt till en dator. (Finns en faslig massa olika storlekar.) Komplettera ev med en fläktbroms p.g.a ljudet. Det är i regel 12 volts fläktar. Jätte mycket bättre effekt på kylskåpet. I alla driftslägen. Mer eller mindre öppen gasol låga på bensinmackar. Ni skrämmer i alla fall mig och jag hoppas innerligt att jag aldrig behöver tanka när ni som har kylskåpet på gasol finns i närheten. Står till och med skyltat klar och tydligt.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Det är ett senare tiders påfund att man inte får ha kylen igång när kör det hade man alltid för,jag mins min första Husvagn 1969, där var ingen 12 w till kylen på den drevs endast med gas där var ingen som ifrågasatte något annat,senare kom kylskåp som drevs med 12 w men det var där ingen som använde, dom som hade Alde långe jan var pannan även igång den behövde man bara tända en gång den gick med sparlåga ända till reläet att nu är det dags för värme, men på den tiden fans inte så många husbilar, 0ch vagnarna satt riktiga pannor.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gasdrift av kylskåp under körning?

Det är ett senare tiders påfund att man inte får ha kylen igång när kör det hade man alltid för,jag mins min första Husvagn 1969, där var ingen 12 w till kylen på den drevs endast med gas där var ingen som ifrågasatte något annat,senare kom kylskåp som drevs med 12 w men det var där ingen som använde, dom som hade Alde långe jan var pannan även igång den behövde man bara tända en gång den gick med sparlåga ända till reläet att nu är det dags för värme, men på den tiden fans inte så många husbilar, 0ch vagnarna satt riktiga pannor.

På den tiden (-69) var generatorerna på max 60 A, 40 A var vanligare, och klarade inte av att driva ett kylskåp, ladda batteri mm samtidigt.
Dessutom hade bilar som var lite äldre likströmsgeneratorer som hade ännu lägre effekt.
Så det var nog naturligt att det inte fanns möjlighet att driva kylen med 12V då.
 
Toppen