• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elblock - 99

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Godmorgon alla HBKáre, Har problem med ström försörjning till mitt värmepaket (Aldepannan 3210). Hoppas att ni som har goda elektronik kunskapar kan komma med idee´r och råd. Får ingen spänning från EBL´n på Block 4, som jag gissar skall gå till värme ventil & värmare. Det sitter säkringar enligt schemat till stiften1,4 o 5- Sitter dessa säkringar i EBL´n ?? för alla säkringar som finns synliga är hela även på pannan. Har någon öppnat någon EBL eller har bättre elkunskaper än jag. Pannan startar varken på El eller gas & mekaniska kontroll enheten till pannan reagerar heller inte o därmed inte cirkulations-motorn. Snälla kan någon hjälpa till så vore jag mycket tacksam

Mvh arne
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Elblock - 99

Fungerar elfotsteget,gör den det är spänningen fram till säkringen ok.
Mät direkt på stift 1 och 5 för att utesluta defekt säkring.
Har du spänning där ligger förmodligen felet i pannan,som också är skyddad på olika sätt.

Jojje
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Elblock - 99

Hej Arne. Du har väl inte missat hela raden av säkringar som sitter på fronten av EBL 99? Eller har jag missförstått din fråga.
// Göte J

PS.Jag såg just att säkringen för "Heizung" sitter längst till vänster! DS.
 
Senast ändrad:

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Sv: Elblock - 99

Fungerar elfotsteget,gör den det är spänningen fram till säkringen ok.
Mät direkt på stift 1 och 5 för att utesluta defekt säkring.
Har du spänning där ligger förmodligen felet i pannan,som också är skyddad på olika sätt.

Jojje

Hej, tack för angegemanget, Har tyvärr ingen spänning mellan 1 o 5, eller 4 o 5.

All belysning fungerar, trappan fungerar.
Finns det säkringar inne i blocket???? vet du något om detta??

Ps har varit bortrest under dagen Ds //arne
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Elblock - 99

Ja det finns en 20 A säkring,men då skulle inte elfotsteget fungera eftersom den matas från denna.
Mät mellan 2 och 6 där skall du ha 12V.
Mät sedan på 5(-) och mot 10 A säkringens (1) matningssida.

Jojje
 

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Sv: Elblock - 99

Ja det finns en 20 A säkring,men då skulle inte elfotsteget fungera eftersom den matas från denna.
Mät mellan 2 och 6 där skall du ha 12V.
Mät sedan på 5(-) och mot 10 A säkringens (1) matningssida.

Jojje

Jojje stort Tack för support, det hade blivit oxid på säkringsbenen, efter att ha plockat bort alla och mätt upp dem så löste det sig. Jag hade visuellt kollat dem flera ggr. Stort tack för att du puschade mig med de olika mätpunkterna det gjorde att jag hittade felet. mvh arne

Ps ber att få återkomma om nya el problem uppstårDs:spinny:
 

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Sv: Elblock - 99

Hej Göte. Det var oxid på säkringsbenen, hade kollat visuelt många ggr, men tillsist så plockade jag bort samtliga och mätte upp dem. efter det så var problemet borta. Tack för att du ställde upp, det uppskattas:spinny:
Mvh Arne
 
Toppen