• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

callegl

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9689
Medlemskap
2021
Hej!

Här kommer mitt första inlägg! Är ny här och har nyligen köpt en begagnad Fiat Elnagh Big Marlin 2003. Förra ägaren hade monterat en separat bilstereo i bodelen med två Canton kompakthögtalare men där är ingen antennkoppling eller möjlighet till inkoppling av mobiltelefon/spotify.

Stereon i bildelen har en Aux-ingång på baksidan och har fjärrkontroll.

Min tanke är dels för att spara vikt, få ljud i bodelen under färd och för att få fungerande stereo med radiomottagning och koppling till mobilen med Aux att koppla Cantonhögtalarna till stereon i bildelen (och ta bort stereon där bak). För att inte riskera att dra ur bilbatteriet bör jag väl koppla stereon till bodelsbatteriet. Hur gör jag det enklast? Finns några färdiga ställen/rör att dra kablarna på?

Några andra synpunkter? Blir det märkbart sämra ljud med fler högtalare och längre kablar?

Tacksam för hjälp.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Jag vill också koppla min stereo i förardelen till bobatteriet, när jag drar ur stereon i min så sitter det redan en massa extrakablar på redan, men jag vet inte vart dom tar vägen? Den fungerar iallafall bara med tändningen på.

Hur många högtalare hade du tänkt koppla in? Dagens stereo brukar ha utgång för fyra högtalare, med ca 50w uteffekt per kanal, så två fram i hytten och två bak i bodelen går ju bra, kabellängden till de bakre är inga problem.

/Ixeofors
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Så här ser ISO kablaget ut:

ISOWiringEd.JPG


Se bara till att gul har permanent ström (annars får du göra om alla inställningar hela tiden) och lägg röd över en brytare. Väljer man att lägga permanent ström på både gul och röd kommer den att dra ca 1A även om den är avstängd.

Dom samt svart(jord) är de enda man behöver ansluta på den kontakten. Den andra är för högtalarna.

Jämför man uteffekten (W) mot ett slutsteg har en bilstereo i bästa fall ca 4x20W uteffekt, oftast under 15W/kanal (avsäkrat 10A ger en teoretisk total effekt på 120W vid 12V, vid 50% verkningsgrad blir det ca 60W kvar att driva högtalarna med).

Peter :)
 
Senast ändrad:

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Jag är lite osäker på om strömförsörjningen i vår Burstner Argos 2008 kommer från bil- eller bodelsbatteriet. Jag får olika info. Jag får göra bodelen strömlös och testa. Om man nu vill ha all strömförsörjning från bodelsbatteriet skriver du att koppla gul för minnet till permanent ström och röd över en brytare. Jag antar att man drar en kabel från bodelsbatteriet via en ny säkring och sedan delar man till gul och röd via bryrare.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Japp, precis :)



Går ju även att köra en 3-vägsbrytare för matningen om man vill kunna växla varifrån man tar strömmen (start/bodelsbatteri). Montören tyckte att det var osannoligt att den skulle hinna tappa minnet när man växlar. Vill man vara på den säkra sidan kan man sätta en adapter för bilar med start/stopp (man kopplar om och lägger kondingen på den gula kabeln istället).
Det står fel i benämningen, det är inte minnesström utan till för bilar med start/stopp , den går att användas till det om man kopplar/stiftar om den.


Peter :)


700123080_1.jpg
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Drog nu en kabel via en 10 A säkring från bodelsbatteriet till förarhytten Delade kabel och kopplade gul för minnet till permanent ström och röd över en brytare för strömförsörjning till Pioneer stereon. Men Pioneer höll inte minnet när jag bröt matningen med brytare. Fick koppla röd till permanent ström och gul över brytare för att få det att funka. Förekommer det olika standarder i apparaterna?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Du måste kolla över kablarna. Inget märke de senaste 15 åren har någonsin haft röd för minnesspänning, definitivt inte Pioneer.

Den gula som går in i stereon är den som ska ha permanent ström, på alla bilstereo kan man växla röd/gul (för att passa bilar som har omkastad 15sp/konstantspänning > VAG m.fl) kolla så att ingen har gjort det.


Peter :)
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Du har som vanligt helt rätt Peter. Det är var en tillfällig färgblindhet som slog till. Den gula är kopplat till permanent ström och den röda över brytare för matning. Nu gäller det bara att hitta bra väg från strömkabel från bodelsbatteriet till hytten i vår Burstner Argos. Någon som vet?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Under plasten i insteget kan man få igenom en väldig massa kabel :). Från plasten på vänstersidan ner under insteget och upp bakom. Vet ej hur det ser ut i Bürstner men i vår kan jag gå osynligt hela vägen in under soffan mot förarstolen (där våra bodelsbatterier sitter).


Peter :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Peter
Kan du kolla inläggen som skrivits på (bilstereo) du kanske har något tips till mig varför en 1 år gammal Kenwood bara fungerar i Gävle sedan är det bar rassel och den söker hela tiden, omöjligt att få in kanaler trots att jag monterat extern antenn högt upp.

Mvh
Pelle
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Kanske jag kan ge ett svar.
Antingen så har du dålig signal från din antenn vilket kan bero på dålig kontakt eller dåligt jordplan/jordning samt om du har antennförstärkare så kanske den inte fungerar eller inte får ström.

Men det finns även en funktion i dagens bilstereo som heter regional eller lokal som kan göra att din radio inte tar in nya kanaler när man åker utan bara vill behålla de inställda.

Varför byter bilradion plötsligt kanal? - Om P4 Kalmar | Sveriges Radio

Kolla din instruktionsbok om funktionen är påslagen och stäng av den i så fall, den brukar även gå att ställa i olika känsligheter.

Sedan så går det även att ställa in vilken typ av radiokanal man vill lyssna till t.e.x. nyheter, nöje, musik, allmänt m.m., kan oxå krångla till det ibland när den söker nya kanaler.
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Koppling av bilstereo till bodelsbatteri

Jag undrar om man kan dra 12 volts matning till bilradion från elblocket. Eller kan man hitta 12v på närmare håll. Detta eftersom Fiat inte har något radioläge på tändningslåset.
 
Toppen