• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappes kompis ?

F

F.d. 5080

Guest
Sv: Jappes kompis ?

Hej!

Har ingen aning om Jappe kör på detta vis, men det var en serie jag fullkomligt älskade. Minns ni "byfånen" Jonas med öronlapparna?
För övrigt har "Willy" tyvärr lämnat dom sälla jaktmarkerna.

//Lasse Kba
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes kompis ?

Jag har kört på det viset men det var för över 50 år sedan!

Måste besserwissra lite här! Att "lämna de sälla jaktmarkerna" måste betyda att "återuppstå från de döda"! Indianernas uttryck var "att gå till de sälla jaktmarkerna" vilket då betyder att man lämnar jordelivet!

Här kommer en film från den glada rallyvärlden:

Finland rally crashes - pure sound - YouTube

Jappe
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Jappes kompis ?

Jag har kört på det viset men det var för över 50 år sedan!

Måste besserwissra lite här! Att "lämna de sälla jaktmarkerna" måste betyda att "återuppstå från de döda"! Indianernas uttryck var "att gå till de sälla jaktmarkerna" vilket då betyder att man lämnar jordelivet!

Här kommer en film från den glada rallyvärlden:

Finland rally crashes - pure sound - YouTube

Jappe

Hej Jappe!

Då måste även jag besserwissra och fråga dig vad ett Kina-däck är? Är det möjligen så att personerna på filmen kör på Kina-däck? Tror att dom flesta förstog vad jag menade? Måste tydligen "googla" innan man skriver här?

//Lasse Kba
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Jappes kompis ?

Hej Jappe!

Då måste även jag besserwissra och fråga dig vad ett Kina-däck är? Är det möjligen så att personerna på filmen kör på Kina-däck? Tror att dom flesta förstog vad jag menade? Måste tydligen "googla" innan man skriver här?

//Lasse Kba

Dom asiatiska däcken är otroligt populära här : Drift Mix - YouTube
Var i England med grabben och köpte hem en sådan röd som visas i början .
 
B

Boxer

Guest
Sv: Jappes kompis ?

Hej!

Har ingen aning om Jappe kör på detta vis, men det var en serie jag fullkomligt älskade. Minns ni "byfånen" Jonas med öronlapparna?

//Lasse Kba

Bengt Bratt som skrev serien var från en liten by utanför Kil. Förebilden till Jonas bodde på vårdhemet i samhället när jag växte upp. Han kunde alla namnsdagarna i Almanackan utantill.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes kompis ?

Hej Jappe!

Då måste även jag besserwissra och fråga dig vad ett Kina-däck är? Är det möjligen så att personerna på filmen kör på Kina-däck? Tror att dom flesta förstog vad jag menade? Måste tydligen "googla" innan man skriver här?

//Lasse Kba

Hej Lasse! Ett Kina-däck är ett däck från Kina eller kanske i vidare bemärkelse från Asien. Jag försökte få fram erfarenheter från just dessa däck i en annan tråd men misslyckades skändligen! Att jag startade den tråden berodde på att jag misstänkte att förhållandena i Asien kanske fick däcksfabrikanterna där att tillverka däck med bättre åretruntegenskaper än i andra delar av världen.

Är jag osäker på ett uttryck så googlar jag alltid innan jag sätter det på pränt! Det innebär inte att det alltid blir rätt! Även solen har fläckar! :D:D:D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes kompis ?

"Carlsson på taket" vann Monte-Carlorallyt 1963 i en Saab 96! Det var stort på den tiden! Han hade kanske åretruntdäck på bilen för det var verkligen skiftande väglag i den tävlingen! :D

Jappe
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Jappes kompis ?

Jag har kört på det viset men det var för över 50 år sedan!

Måste besserwissra lite här! Att "lämna de sälla jaktmarkerna" måste betyda att "återuppstå från de döda"! Indianernas uttryck var "att gå till de sälla jaktmarkerna" vilket då betyder att man lämnar jordelivet!

Här kommer en film från den glada rallyvärlden:

Finland rally crashes - pure sound - YouTube

Jappe

Sorry Jappe, har aldrig träffat dig, men fick för mig att det var kul att skriva på denna tråd. Har läst flera av dina inlägg och får uppfattningen att du gärna provocerar. Varför? Kan vi inte bara ha en tråd där vi skriver trevliga saker? Det var det jag trodde var meningen när jag anslöt till klubben.

//Lasse Kba
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappes kompis ?

Sorry Jappe, har aldrig träffat dig, men fick för mig att det var kul att skriva på denna tråd. Har läst flera av dina inlägg och får uppfattningen att du gärna provocerar. Varför? Kan vi inte bara ha en tråd där vi skriver trevliga saker? Det var det jag trodde var meningen när jag anslöt till klubben.//Lasse Kba

Vad vore detta forum utan Jappe och några till?

Hans ibland lite provocerande inlägg och dikter sätter piff på detta forum. Hans annorlunda reseberättelser och fina foton har glatt många och jag hoppas att han snart kommer iväg på sin Frankrikeresa med nya äventyrsskildringar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes kompis ?

Tack Knarrevik för att du alltid försvarar mig när jag hamnar i blåsväder! Den här gången tyckte jag dock inte det var så farligt! Själv hade jag blivit glad om jag hade använt ett uttryck felaktigt och någon hade upplyst mig om den rätta betydelsen!

Jag åker i ikväll men det är tveksamt om jag når så långt som Frankrike! Vi får se! Om framtiden veta vi intet! Giv mig styrka!

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.774
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jappes kompis ?

...Jaha. Då får vi se hur det går för Frankrike. Spanien har ju fortfarande inte hämtat sig sedan du var där. Värsta svackan i mannaminne! :D

:-/<rister
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Jappes kompis ?

hej Jappe
har just dom sista 10 dagarna kört genom Frakrike, Tyskland och nu är jag i Danmark, och hela vägen har det varit skitväder med reng, kyla, och snö i Andorra, längtar redan tillbaka till Santa Pola.
Hoppas du får det bättre väder när du kommer söderöver, så ses vi vid boulen i västmanland i början av augusti

.............................//lowelowe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Jappes kompis ?

Jappe, jag vill önska dig en trevlig resa till sydligare nejder.

Hoppas att du får bättre väder än vi just nu har här i Wales. Här gäller korta exponeringstider i kameran annars hinner solglimten försvinna medan bilden tas.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes kompis ?

Tack för det, Michael! Jag har bara varit i England en gång i mitt liv och jag måste säga att det är djärvt av er att åka till England i april. Den gången jag var där en sommarmånad 1955 så regnade det hela tiden och i tidningarna beskrevs vädret som "rain interrupted by showers"!

Jag hoppas verkligen att ni får bättre väder i fortsättningen! Ibland kan vädret vara jättefint på våren, även i England!

Jappe
 
Toppen