• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

enkel solcellspanel från biltema, ok?

F

F.d. 25406

Guest
Hej,
Jag funderar på att köpa denna enkla portabla sollcellspanel från Biltema (finns på andra ställen också): Solcellspanel - Biltema
Denna tänkte jag koppla in till bodelsbatteriet för underhållsladdning, är det någon som gjort detta, ger det något resultat? (visst det är inte många watt, men bl a med denna lösning har du ett laddat batteri när bilen stått still ett längre tag)

Anledningen är flera, detta är en billig lösning, den är portabel och kan användas separat, samt du slipper en installation med vad allt detta innebär!

Mvh Ove
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

Hej har en sådan den ger 1A när solen lyser fullt tycker själv det är för dåligt
satsa på ett elverk i stället.
MVH Sören
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

Hej,
Jag funderar på att köpa denna enkla portabla sollcellspanel från Biltema (finns på andra ställen också): Solcellspanel - Biltema
Denna tänkte jag koppla in till bodelsbatteriet för underhållsladdning, är det någon som gjort detta, ger det något resultat? (visst det är inte många watt, men bl a med denna lösning har du ett laddat batteri när bilen stått still ett längre tag)

Anledningen är flera, detta är en billig lösning, den är portabel och kan användas separat, samt du slipper en installation med vad allt detta innebär!

Mvh Ove

Om endast för underhåll av batterierna, där det inte finns någon möjlighet att ström från sina bostäder - det kan vara en bra lösning.
Inget mer.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

Jag har en liknande från Jula. Det fungerar utmärkt för att hålla startbatteriet fulladat vid långa stillestånd. Eftersom den inte ger mer än några hundra mA vid full sol behövs ingen regulator. Panelen orkar helt enkelt inte överladda batteriet, den kompenserar bara för de små förluster som uppstår genom databox, radio m.m.
// Göte J
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

Hej,
Det var blandade svar, men min tanke att det skulle kunna ladda batteriet när bilen står parkerad, t ex vi har inget elutag där vår bil står hemma, och de 10 Månader som bilen står stilla borde även dessa 13W kunna underhålls ladda batteriet?
Visst, 13W är inte mycket om man tänker att den skall lyckas ladda upp ett tomt batteri under resa (men det var inte mitt primära syfte).

/Ove
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

En fråga till Rune,
Fungerar denna lösning från Jula även om Vintern? (dvs underhålls ladda, på vintern kommer man knappast upp till 13W...)

/Ove
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

Nja, sanningen att säga så vet jag inte säkert om det fungerar hela vintern. Bilen står på tomten och är täckt och jag lägger bara solpanelen i framrutan. Så under de mörkaste månaderna sätter jag på 230v laddaren en gång i månaden för säkerhets skull. Men jag tror att det skulle fungera om jag idats montera panelen utomhus med rätt vinkel. Det är ju ganska små förluster som ska kompenseras för.
// Göte
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

Hej Göte,
Tack för svaret! På min förra husvagn hade vi en 50W solpanel som utan problem laddade batteriet hela vintern, jag tycker 13 W borde räcka också.

(du får ursäkta att jag kallade dig "Rune", men jag satt precis och skrev ett mail till en Rune :)

/Ove
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

Fördelen med en sådan här panel är ju att du bör kunna ställa den i rät vinkel mot solen, den blir väldigt mycket effektivare än en platt monterad vintertid! :)
 
F

F.d. 25231

Guest
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

Kan mann koble til solcellspanel fra Jula via siggarettenneren i Bilen?Eller må mann koble rett på Batteriet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

Kan mann koble til solcellspanel fra Jula via siggarettenneren i Bilen?Eller må mann koble rett på Batteriet?
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, det beror lite på vad du vill ladda. Cigarettändaruttaget i bilen är nog original och kopplat till bilens batteri. Bilens batteri och bodelsbatterierna är separerade när bilen är avstängd så bodelsbaterierna får ingen laddning om du använder det uttaget. Om du har ett cig.uttag i bodelen så kan du ju använda det för att ladda bodelens batteri.

M.v.h. JANKRO.
 

Sunom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6897
Medlemskap
2024
Sv: enkel solcellspanel från biltema, ok?

Motorbatteriet självurladdar fortare än bodelsbatteriet så den här lösningen vore kanske något.Kan man koppla in via USB i radion annars får jag ha tändningen på om jag ska gå via cigguttagen.
Sune
 
Toppen