• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda datorn i husbilen

F

F.d. 29756

Guest
attachment.php
Jag har inhandlat denna laddare från Kjell och co. modell SDR-120W. Vi har ett 12volts uttag i bodelen. Jag har prövat att starta datorn med laddaren utan att ha batteriet i och med motorn avstängd och det fungerade.
Nu är min fråga, vad är bäst: att köra datorn på det sättet, eller sätta i batteriet och låta det laddas för att seda köra tills det är tomt och sedan ladda igen?
Finns det risk att göra fel och skada datorn?
Tacksam för svar eftersom Watt och volt o,s,v. är grekiska för mej!:rolleyes:

Kerstin
 

Bilagor

  • 44473 laddare.jpg
    44473 laddare.jpg
    6,8 KB · Visningar: 930
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ladda datorn i husbilen

När jag använde datorn i bilen tog jag alltid bort batteriet till datorn och körde med laddaren, tror att detta är bäst annars ska ju bodelsbatteriet ladda datorns batteri också. Om man råkar ut för att strömmen från laddaren till datorn lägger av så slocknar ju datorn direkt och det är ju en nackdel. Använder numera en padda som är mycket strömsnålare och ett alternativ till datorn.
/Sören
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Ladda datorn i husbilen

Om laddaren orkar driva datorn med batteriet monterat tror jag det är bättre. Batteriet fungerar som en buffert och tar upp dämpar ev. spänningsspikar som laddaren ev. kan ge.
 

andbjo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Sv: Ladda datorn i husbilen

Hej
Vi har kopplat in en inverter (till bodelsbatteriet) som jag kopplat ett extra uttag där jag får ut 220 volt å kan köra dator på originalladdaren. fungerar klockrent dvs om spänningen sjunker så kan jag starta bilen för att höja spänningen sen kan jag köra Tv genom denna om vi ej har tillgång till el. :)

Med hälsning Anders & Mia
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ladda datorn i husbilen

Hej
Vi har kopplat in en inverter (till bodelsbatteriet) som jag kopplat ett extra uttag där jag får ut 220 volt å kan köra dator på originalladdaren. fungerar klockrent dvs om spänningen sjunker så kan jag starta bilen för att höja spänningen sen kan jag köra Tv genom denna om vi ej har tillgång till el. :)

Med hälsning Anders & Mia

Visst, så gjorde vi oxå till en början. Men det kostar energi att först konvertera upp 12V Dc till 230V Ac och sedan tillbaka till ca 19V Dc.

Tror mig ha förstått att det är effektivare att konvertera 12V Dc till 19V Dc via en konverter av den typ som nämns ovan.

Detta naturligtvis om man vill vara energieffektiv och spara på batteriströmmen. Har man obegränsat med batteriström så är det naturligtvis inget problem.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Ladda datorn i husbilen

Vi kommer att köra 30-50mil varje dag. Om jag den tid vi kör låter datorbatteriet laddas (ska datorn vara avstängd?) och sedan kör datorn på enbart batteriet, vore det ett alternativ måntro?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ladda datorn i husbilen

12 till 19 V är strömsnålast. Jag vill alltid att LED-datorn ska fungera (bra med laddat batteri, drifttid 10 tim).

(Men nu är vi sedan ett år tillbaka bortskämda med solenergi. I övrigt är all utrustning i bilen LED förutom dammsugaren som även den laddas direkt på 12 V. Bilradion är nog den som stjäl mest ström. Undviker 230V vid risk för åska.)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Ladda datorn i husbilen

Hej.

Har använt en sån 12 - 19 V i flera år har inte haft nå bekymmer med ström. Bilen har original batteri AGM i bodelen utan solceller o vi tittar även tv ganska mycket.

Kopia av DSCN2986.JPG

Hälsningar
Leif
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Ladda datorn i husbilen

Vi kommer att köra 30-50mil varje dag. Om jag den tid vi kör låter datorbatteriet laddas (ska datorn vara avstängd?) och sedan kör datorn på enbart batteriet, vore det ett alternativ måntro?

Tycker det är mindre bra att suga ut bodelsbatteriet för att ladda datorbatteriet. Däremot föredrar jag att ladda datorbatteriet vid färd. Det är dock inte hela världen om datorbatteriet laddas av bodelsbatteriet vid stopp när man är på rull.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Ladda datorn i husbilen

Hej..
Vi har samma omvandlare från Kjell o Co. Har fungerat utmärkt i 2 år. Fick trycka till strömpluggen ngt lite för att den inte skulle hoppa ur uttaget.. På dataskärmen kommer upp ett meddelande att datorn inte känner ingen strömkällan och att datorbatt. ej laddas. När jag laddar datorbatt. använder jag invertorn(12 volt till 220) när jag kör..
Mvh
Libom
 

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Sv: Ladda datorn i husbilen

Jag köpte en laddare till min dator från Clas Ohlson men det fungerar inte att ladda med den via bodelsbatteriet så jag brukar koppla in den på instrumentpanelen istället eftersom det fungerar utan problem. Jag har inte förstått varför det inte går via bodelsbatteriet men kanske är spänningen fel. Men är det risk att dra ur bilbatteriet när man laddar när bilen står still? Är ju ingen elektriker tyvärr..:-(
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Ladda datorn i husbilen

Har en sådan datorladdre för tolvvoltsplugg,som är köpt på netonnet ,samt en 600 w sinusinverter (äkta sinusvåg) köpt på Obelink,ca tusenlappen

mvh
KaMa1
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Ladda datorn i husbilen

Tack för alla svar:)
Jag tror att det bästa för min del blir att använda laddaren direkt från bodelsbatteriet till datorn.
Dessutom kommer jag att ha med mej ett fulladdat batteri till datorn om det av någon anledning skulle bli krångel.
En inverter står nu på min önskelista med tanke på frisyren:wink:

Kerstin
 
Toppen