• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftigt Spänningsfall i 12 volts väggkontakt för TV

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Hej, kan någon ge råd m vad som kan vara fel med matningen till 12 volts väggkontakt för TV mm. När jag mäter spänningen mellan + och minus utan att ha någon förbrukare ansluten så visar det 14,4 Volt. Så snart jag kopplar in en förbrukare så sjunker spänningen till 4 volt. Är denna väggkontakt matad via EBL och finns det något i denna EBL som reglerar spänning/strömstyrka till respektive förbrukare som är kopplad till EBL.
Allting annat fungerar i bodelen, det är bara denna väggkontakt som är problem. det finns inga problem i själva kontakten då samma sak händer då jag tar loss kablarna från kontakten och mäter. Jag tror att denna matning kommer direkt från EBL kontaktblock. Några goda råd om vad göra?
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Kraftigt Spänningsfall i 12 volts väggkontakt för TV

All 12V kommer från EBL utom vid körning med kylskåp,då kommer det från bilens generator.
Låter som dålig kontakt någonstans på vägen till uttaget.

Jojje
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kraftigt Spänningsfall i 12 volts väggkontakt för TV

All 12V kommer från EBL utom vid körning med kylskåp,då kommer det från bilens generator.
Låter som dålig kontakt någonstans på vägen till uttaget.

Jojje

Håller med,(beträffande dålig kontakt, tex. oxider) men mitt kylskåp matas över EBL. (har tagit bort den anslutningen och kör enbart gas eller 230V. Rätt många Amp som skall matas över ett klent stift))
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Kraftigt Spänningsfall i 12 volts väggkontakt för TV

Kolla var minus kabeln kommer ifrån! Förmodligen från chassiet nånstans, kan vara där det spökar! Oxid eller dålig jord som man säger!

Lycka till!

/Malbeck
 
Senast redigerad av en moderator:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Kraftigt Spänningsfall i 12 volts väggkontakt för TV

Tack för alla tips på felkälla. Det verkar nu som problemet är åtgärdat. Jag bytte ut 10A säkringen för TV i EBL blocket (säkring med inbyggd felindikering med lysdiod). Eftersom jag inte har någon elektriskt manövrerad markis så tog jag denna säkring (också 10A) och bytte plats med TV säkringen. Därefter synes problemet vara borta. Det verkar som denna säkring med indikering endast är en sista avsäkring som extra säkerhet, eftersom instruktionsboken sägfer att TV säkringen har en inbyggd säkring som återställer sig själv efter ca. 1 minut. Hursomhelst, nu fungerar det igen. Tack!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kraftigt Spänningsfall i 12 volts väggkontakt för TV

En elektronisk stiftsikring! Kunne være smart, men med de små dimensjonene så skal det lite til før en slik automatikk krangler. Antar at de 4V du kan måle med last er over resetlogikken i sikringen - når det ikke er last får en full spenning, men med last så blir spenningsfallet stort. Konklusjon er at den sikringen hører hjemme i soptønnan :wink: - jeg finner det bedre med en hederlig smeltesikring som har 2 tilstander Ok eller død.
 
Toppen