• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri gel eller syra ?

F

F.d. 2591

Guest
Hej husbilsälskare !

Vad säger ni ? Ska man ha syra batteri eller gel, som bodelsbatteri? vad har ni för erfarenhet?

Jag har bara haft gel i bodelen. De är nu 7 år , det är 100amp två st Tudor.
Tycker att de verkar lite dåliga på att hålla strömen. Så vad ger ni för råd vid inköp av nya ?

Stig B.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Bodelsbatteri gel eller syra ?

Hej Juan.norte

Varför tycker du så? skulle va kul att höra varför du rekomenderar just AGM batteri.

Tackar för ditt svar

Stig.B.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bodelsbatteri gel eller syra ?

Där fick du svaret

GEL troligtvis dom bästa batterierna för att lagra energi med, men inte i fordon som skakar. Det har visat sig att gelen skakar och förstörs ganska fort
Det är därför som dina batterier inte håller laddningen.

Det beror på vilken batteriladdare och om du har spänningsvakt
Har du en bra laddare DC DC laddare och en spänningsvakt så kan du använda billigare startbatterier

Biltemas AGM batterier lär vara mycket prisvärda
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Bodelsbatteri gel eller syra ?

Jag har tidigare berättat om olika sorts batterier.

Till husbilar passar bäst med AGM. Egenskaperna kan ni läsa om på nätet.
Viktiga saker som gör att AGM batteri är mest lämpad för husbilar:
Det tål högre belastning, djupare urladdningar, snabbare uppladdning med högre effekt.
Tänk på med uppladdning. De flesta husbilar har en laddare som laddar med 15 Ampär/timme som högst om du står vid stolpe. Använder du saker som går på 12 volt under tiden när du laddar då går inte 15 A/t till batteriet. Du kan lätt räkna ut hur länge du måste ladda batteriet för att få det fulladdat. Kolla dina förbrukare hur mycket ström de drar medan du laddar ditt batteri och dra ifrån Ampärtalet. Watt/Volt = Ampär. Tex. går värmarens fläkt( 2 A ) du har Tv-n på (4 A ) och kylskåpet ( 15 A ) då blir sammanlagd 21 A. Din laddare ger 15 A! Du suger ditt batteri med 6A, fast att du tror att du laddar det eftersom du står vid stolpe och laddar.
Det samma som gäller när motorn går och det är generatorn som laddar batterierna. /Bilens och bodelens batterier/
Jag har 3 st stora solceller som ger som bäst 360 Watt/timme (30 A) vid solsken kl12 mitt på dagen. Men vi klarade 3 veckor i skitväder i Skåne utan att stå vid stolpe.
Gelebatterier passar bäst till larm där inga kraftiga urladdningar/uppladdningar sker.

Mvh. Stefan.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri gel eller syra ?

Hej husbilsälskare !

Vad säger ni ? Ska man ha syra batteri eller gel, som bodelsbatteri? vad har ni för erfarenhet?

Jag har bara haft gel i bodelen. De är nu 7 år , det är 100amp två st Tudor.
Tycker att de verkar lite dåliga på att hålla strömen. Så vad ger ni för råd vid inköp av nya ?

Stig B.

Artig, du spør om syre eller GEL og det anbefales AGM som er midt i mellom. AGM har litt av de gode egenskapene både til syre og GEL.

Har du benyttet dine GEL 100Ah x 2 i 7 år? Vil antagelig syre 100Ah x 2 vare i 3-4 år, AGM i 4-5 år og nye GEL 100Ah x 2 i 7-8 år.

Husk at kapasiteten på batteriene reduseres for hvert år. Hvodan vi bruker og vedlikeholder dem er avgjørende for hvor raskt denne prossessen går.

7 år er en anstendig alder på et fritidsbatteri og helt klart har GEL den lengste levetiden av de 3 batteritypene om man ellers passer på det. GEL er helt klart den dyreste batteritypen, men også den som lever lengst om de benyttes som de skal.
 
Toppen