• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Undrar om varmvattenberedaren kommer att fungera ?

F

F.d. 55451

Guest
Har haft en del problem och positiva erfarenheter under utvecklingen av en ny varmvattenberedare.
Måste erkänna att jag är för snål för att betala ca. 7000 kr för en ny gas-varmvattenberedare i en gammal husbil från -96.

Sålunda startade projektet - men problem med att få en Elgena 6 liter/230v/660w och med för lågt tryck <0,2 bar.

Sedan den gamla varmvattenberedaren tänkt att vara med elpatron - men nej den läckte.

Efter några fler tester, kom jag till följande med 1,7 -2,5 bar tryck expansionskärl, som jag räknar med att utföra.
Har några lite tips ? :oops:

virker det.jpg

PS. Den nya tråden är skapad för att undvika mer förvirring i http://www.husbilsklubben.se/forums/t57505/
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Undrar om varmvattenberedaren kommer att fungera ?

Lite längre fram med en betydande detalj.
2 x 8 mm stålrör i 3/4 tumm röret, efter att behållaren genomborrat upp till 19 mm.
Loctite vätskeförsegling.

ind ud.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Undrar om varmvattenberedaren kommer att fungera ?

D.J. - Montreal :)
På nätterna, där gasol värme i husbilen är på - det är gratis varmvatten!
Och nu finns också trycktank ((hydrofor)) - så länge, allt gratis för mig.
Annars skulle kosta mig under ~ 500 kr

Jag tror att det finns stor efterfrågan på de få delarna efter skrotade husbilar i Danmark.

Det är kul även att uppfinna något nytt - liksom min andra inredningen i husbil är precis som det ska vara.
Köpte jag tillbaka i -97 en husbil med rätt elektrisk utrustning, inredningen, kök, toalett, etc.? - nej.
Där andra kan ha haft 3-4 olika husbilar på 16 år har jag haft både en bra hobby och rätt husbil.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Undrar om varmvattenberedaren kommer att fungera ?

Behållare med vattenanslutning verkar nu vara OK.
Första testet gav en bra anledning att tro att en bättre placering skulle innebära att varmvattenberedaren främst värms med Truma S 3002 rumvarmer (utan fläkt).

ny vvb påsat2.jpg, isolering varmvand2.jpg

Har någon tips ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Undrar om varmvattenberedaren kommer att fungera ?

Efterskrift.

Varmvattenberedaren kom att fungera. :)
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/447701

Många kreativa försök gjordes - rätt och fel.

När en pensionerad kreativ hantverkare/tekniker och en del verktyg är en praktisk utmaning välkomna.
Det håller en vid liv - dels "göra min dag - make my day".

En sliten varmvattenberedare var ett självklart problem när en ny skulle kosta från 6 till 7.000 kr - mycket pengar för en pensionär.
Min lösning är mindre än 200, - kr - för mig, annars mindre än 600, - kr.
På samma gång gratis varmvatten och mindre värme (gasol) totalt. ;)

Från idé till funktionen tänkt många möjligheter med ämnen som du fri från din egen förråd, källare eller garage.
Det stod klart för mig att en 3400 watt ugn (Truma) kan ha en stor energiförlust i sin konfiguration då fatisk bara hade att lägga halva sin kapacitet för normal drift.
Att se de stora öppningar till utomhus, runt den gamla varmvattenberedaren med nästan ingen isolering berättade slöseri med energi endast lät sig söder om Alperna i det senaste århundradet.

Olika behållare från 5 till 14 liter, provtryckning, plast m.m.
Fordringar min. 2 (2½) bar, om vattnet skall rinna rätt via 4-5 meter av 10 mm plaströr.

Ett alternativt möjlighet var sidomontage i den isolerade 40-graders rum, en färdig varmvattenberedare från Varmvattenberedare - Biltema och en 1,5 kw växelriktare från https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item=69-713-86&toc=19672 - mycket billigare och bättre än Truma elektrisk vattenvärmare.

Jag valde en nära passning till Truma ugnen (+ 10grader) med metall flänsar samt ett värmeelement från Biltema - väl packad med alumiumspasta - tunga aluminiumfolie och aluminium tejp.
Över, med rökröret.

Större värmeelement kan vara önskvärd, men en langtidtstest ska visa om det är acceptabelt.
När tanken är väl isolerad, temperaturen under drift av husbil går sällan under 15 grader och typiskt regelbundet använder inte mindre än 25 grader.
Nu elektriska 18 till 50 grader, 55 minuter.
Nu, Truma (fri) 8 - 50 grader i 3 timmar eller över natten.
Båda 8-50 grader ungefär. 45 minuter.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen