• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring baklyktor GMC P30

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Någons om vet vilken säkring det är till baklyktorna på ett GMC P30 chassi från -94?
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Säkring baklyktor GMC P30

Det är väl bara 2 lampor och med låg effekt. Troligen 20W,
det blir nästan 1A per lampa, alltså c:a 2A.
Börja med det och prova.
Håller det så pröva med mindre säkring.
"Brinner det" så gå upp ett steg och prova igen.

Lycka till!
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Säkring baklyktor GMC P30

Hej
Tackar för svaret. Hittade säkringen och den är hel och på 20A. Bultade lite lätt på panelen och si det lyste. Körde ett slag och kände lite svag bränd lukt. Kände på brytaren varm. Dålig kontakt. Måste ha ny brytare..tyvärr.
Får tjuvkoppla för att få lyse ...
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Säkring baklyktor GMC P30

20A är säkert(!) för mycket för bara bakljuset. ;)
Troligen "täcker" säkringen andra även andra förbrukare.
Kanske tidigare ägare/brukare "tagit vad man haver" som
Kajsa Warg ALDRIG skrev.

I "fordonsboken/instruktionsboken" borde det finnas en förteckning
över VAD varje säkring "täcker". Eller tillverka en själv genom
att slå på alla förrukare och "ta ut" säkringen och notera vad
som slocknade.
Genom att lägga ihop Watt-talen för alla förbrukarna får du fram total
effektföbrukning "på" den säkringen.
Dela, enligt Ohm:s 2:a lag, effekten med spänningen (12v?) så får
behövlig ström. Pröva att säkra "närmast högre".

Kan vara ett fint sätt att lära känna sin bil. :)

Att brytaren blev varm/het tyder på att strömmen är för stor.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Säkring baklyktor GMC P30

Ja e de löskontakt bblir det varm även med rätt låga strömmar. På parkeringen är det c:a 20 st lampor. Ska bygga om med relä efter inhanbdlad brytare. halvljuset går även de över brytaren så dessa lampor ska få reläer de med. Har voltmätare på båda batterier och spänningen där är ok vid körning men lyset är inte de bästa. På en Pajero jag hade så satte jag 4st reläer för hel och halvljus och då blev det mycket bättre ljus då spänningsfallet minskade. Orsaken till 4st reläer är att säkerheten ökas ifall det skulle bli nåt fel.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Säkring baklyktor GMC P30

Kikade i min verkstadshandbok gällande G30 1991. Amerikanare brukar vara rätt lika och P30 och G30 är ju i princip samma chassie.

Och på 91:an är det som det brukar på gamla jänkare att all ström till ala lysen (parkering, hel och halvljus, innerbelysning m.m.) går genom strömbrytaren. Inte ett relä så långt ögat når. Och som jag förstår det så matas allt via samma säkring. Jag kunde dock inte från elchemat utröna vilken säkring detta är. Däremot kan det låta rikigt med 20 A.

Har själv kopplat in reläer för stråkastarna för att avlasta strömbrytaren samt förbättra belysnignen då det gärna blir en del spänningsfall när så mkt ström skall gå genom brytaren m.m.

(Strömmen till bakljus inkl. sidomarkering, parkerningsljus fram och skyltlyktan är betydligt svagare än strålkastarna normalt men det är klart är bilen fylld med dylika lampor så blir även det tillsammans rätt stor strömförbrukning.

Antar att du har en strömbrytare man drar ut i två hack samt vrider på för att justera innerbelyrningens styrka? Dessa har sett lika ut i USA bilar sen 1900 kalt så det bör inte vara några problem att få tag i via tex Hansen Racing eller liknande USA bildelsfirma.
 
Toppen