• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cirkulationspumpen går ej

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Husbilen är under vintern flyttad utan att "man" satt på kabelskon på bodelsbatteriet i Carthagon.
Lossade både bo- och startbatteriet i höstas.
Jag sa till om detta när jag ställde dit den i höstas men tydligen har "någon annan" varit och flyttat på den.
I bruksanvisningen står det att det kan bli kortslutning om bilen körs utan att bodelsbatteriet är inkopplat.
hmmmmmmmmmmm?
Nu när jag sätter på värmen så verkar inte cirkulationspumpen gå. :confused:
Har kollat säkringar i panelen invid laddaren i golvet på Carthagon - alla hela.
Ska kolla om det ev kan vara fler säkringar nånstans.
Nån som har nåt tips???
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspumpen går ej

Vet inte om du har samma reglering som i min carthago xl, men i den finns en knapp på panelen som prioriterar varmvatten och då stängs cirkulationpumpen av. Annars gissar jag att det kan vara gykolrester som smetat fast när pumpen stått stilla. Brukade ibland få rengöra pumpen i segelbåten efter vinter uppehållet. Om möjligt kontrollera om det finns spänning fram till pumpen. Lycka till.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Cirkulationspumpen går ej

När man startar motorn så börjar ju generatorn ladda bodelsbatteriet. Om då bodelsbatteriets pluskabel är losskopplad och råkar ligga mot bilens metall eller mot minuskabeln så blir det kortslutning. Det bör finnas en 50 A säkring på pluskabel som löst ut om det har hänt. En sådan säkring bör också finnas på kabeln vid startbatteriet så kolla där också.

Hälsningar
Birger
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspumpen går ej

I bruksanvisningen står det att det kan bli kortslutning om bilen körs utan att bodelsbatteriet är inkopplat.

Gör som jag vid nästa vinters avställning: Lägg bobatteriets pluskabel i en plastpåse så riskerar du inte att den kommer emot minuskabeln eller någon metalldel och eliminerar risken för kortslutning.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspumpen går ej

Gör som jag vid nästa vinters avställning: Lägg bobatteriets pluskabel i en plastpåse så riskerar du inte att den kommer emot minuskabeln eller någon metalldel och eliminerar risken för kortslutning.
--------------------
Gjorde så.
Men i manualen står det att det kan bli kortslutning om bilen startas utan att bodelsbatteriet är anslutet.
Så - jajagvetinte?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspumpen går ej

--------------------
Gjorde så.
Men i manualen står det att det kan bli kortslutning om bilen startas utan att bodelsbatteriet är anslutet.
Så - jajagvetinte?

Fysiskt omöjligt att det kan bli kortslutning om du isolerat pluspolen. Det de menar i manualen är att kablarna inte får ligga lösa då det kan orsaka kortslutning.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspumpen går ej

Fysiskt omöjligt att det kan bli kortslutning om du isolerat pluspolen. Det de menar i manualen är att kablarna inte får ligga lösa då det kan orsaka kortslutning.
---------------------------------
Jo - tycker jag också.
Så här står det:
- Fordonsmotorn får inte låtas gå under tiden boendesektionens batteri är löst. Risk för kortslutning!
Å på ett annat ställe står det:
- Fordonsmotorn får icke låtas gå medan boendesektionens batteri eller startbatteriet är fråntagna. Risk för kortslutning!
Jaja - ska väl på nåt sätt reda ut det här också - men just nu känns det svårlöst.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspumpen går ej - nu går den

Tack ALLA! :)
Cirkulationspumpen var det - kosta ca 1500:- med axel å propeller.
Enklare än jag trodde att byta - klarar "vemsomhelst".

Funderar på att sätta in en 230 V pump - är det en bra investering?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspumpen går ej

Cirkulationspumpen verkar vara effektivare nu.
Hade tidigare termostaten på drygt 3 - raktupp eller lite mer för att få dryga 20 grader.
Nu räcker det med steg 2 för att erhålla samma temperatur dvs drygt 20 grader.
 
Toppen