• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga: Hur undvika att det blixtrar och fräser vid inkoppling till bodelsbatt.?

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Jag har dragit några extra kablar (säkrade på + nära batteriet) från bodelsbatteriet och vidare ut till ett par 12 V uttag.
Ibland har det hänt att jag måste koppla bort extrakablarna från både + och - . Men har själva huvudkblarna fortfarande anslutna. När jag då sätter tillbaks extrakablarna på polerna händer det ofta att det blixtrar till och fräser precis när det sista kabelparet får kontakt med polen. Ruggigt, jag rycker till och tappar glasögonen.

Senast det hände hade jag satt dit extrakablarna till pluspolen och när minuskablarna får kontakt sprakar det till. Dock är det inga säkringar som smäller.
Se bifogad skiss, som kanske förklarar det hela lite bättre.

Har liksom för mig att man precis som när man ansluter huvudkablarna till ett batteri bör ansluta plus först och sist minus.

Fråga: Kan man (bör man) enkelt undvika detta fräsande eller är det en simpel naturlag man bara ska vänja sig vid?
Eller måste man alltid ansluta - (minus) först?

bästa hälsningar,
Torbjörn
 

Bilagor

  • batterisprak.jpg
    batterisprak.jpg
    206,8 KB · Visningar: 8

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fråga: Hur undvika att det blixtrar och fräser vid inkoppling till bodelsbatt.?

Det betyder att du har någon förbrukare på när du ansluter, stäng av allt så slipper du gnistorna!:)
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Fråga: Hur undvika att det blixtrar och fräser vid inkoppling till bodelsbatt.?

Instämmer helt med "Montreal", Det är någon förbrukare som är inkopplad om det sprakar. Till den andra delen av frågan: man skall alltid börja med minuspolen när man kopplar bort och alltid avsluta med minuspolen när man ansluter.

Mvh / Roland
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Fråga: Hur undvika att det blixtrar och fräser vid inkoppling till bodelsbatt.?

Tack vänner!
@alla:
Det stämmer helt när jag tänker efter. En förbrukare är på! Nämligen antennförstärkaren som sitter fast ansluten till ena uttaget. Ska fixa det så slipper jag spraket och fräset (gillar det inte alls!) och det är ju onödigt att den alltid sitter och drar ström.
Ska ha detta i minnet vid andra inkopplingar också. Skönt!

@ Lasse: Tack! Satt och lekte med en app till Paddan som jag verkligen rekommenderar: SketchBook Pro, så tecknar man med en enkel stylus. Hur kul som helst!
Finner det dessutom nästan alltid lättare att förklara saker med ord och bild än med bara ord.

vh

Torbjörn
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fråga: Hur undvika att det blixtrar och fräser vid inkoppling till bodelsbatt.?

En situation du kan inte undvika gnistor, när du ansluter en stor växelriktare, som ofta har stora kondensatorer vilande i stand-by.
Mycket kort förbrukningen före växelriktaren startar.
Därefter är det bara < ½ ampere.

Man kan använda en mycket stor huvudströmbrytare eller liknande.
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Gilla
Reaktioner: SoT
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fråga: Hur undvika att det blixtrar och fräser vid inkoppling till bodelsbatt.?

Gnistorna i sig kanske inte är "direkt" farliga, men finns det ett "öppet" batteri i batteriutrymmet kan det finnas explosiva gaser (knallgas) som kan ställa till en hel del elände.;)

Fixa till brytare till extrakablarna utanför batteriurymmet.:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fråga: Hur undvika att det blixtrar och fräser vid inkoppling till bodelsbatt.?

Anledningen till att man bör ansluta minuspolen sist är helt enkelt att i ett minusjordat system kortsluter man inte batteriet om man råkar komma åt någon jordad del med sin "skiftnyckel" under fastdragningen.
Alltså bör man om man har en gammal engelsk bil med plusjordat system ansluta pluspolen sist.
// Göte J
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Fråga: Hur undvika att det blixtrar och fräser vid inkoppling till bodelsbatt.?

Hej,

Inte många som tänker på att antenförsterkaren är en liten strömtjuv. Jag kopplar bort den med en strömbrytare och startar den när jag sätter på Tvn.

Mvh. Stefan
 
Toppen