• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lagrad ost för 49:50/kg

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Efter att läst Postis inlägg om billig dålig ost tänkte jag dela med mig hur jag gör för att få fin ost till bra pris.
Jo när det är extrapris på hushällsost, den runda sorten på ca 2,2 kg då köper jag ett par stycken och lägger dem i matkällaren. Där får de ligga i 4-6 månader och gotta till sig. Efter min smak blir de lagom starka och smakrika efter 6 månader. Det varierar lite med årstiden (värmen antar jag) innan de är lagom i smaken. Det enda som är viktigt är att man inte punkterar plastförpackningen under lagringen. Skulle det hända får man lov att äta upp osten innan den förvandlats till "Postis-ost".
Detta har jag hållit på med i säkert 15 år och kanske hundra ostar och det är bara en gång som det misslyckats, just pga av hål i plasten. Jag antar att Arla m.fl. tillverkare tvättar med antimögelmedel, eller om de har så hög hygien att det inte behövs.
// Göte J
 
Toppen