• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

220 v "Watt Controller"

F

F.d. 28368

Guest
Är det någon som använder en "Watt Contoller" för att kunna koppla in "effekthungrig" elutrustning på små säkringar?

Jag har hittat denna "Watt Controller" där man kan koppla in max. 2000 W på 3,4 och 6 Amp. säkringar.

camparo.nl - Watt Controller

Den borde kunna underlätta när man vill använda el-platta, vattenkokare, etc. på Campingplatser med små säkringar.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Helt fantastiskt skall genast beställa en till varje uttag jag har hemma
En liten plastbox som sänker elförbrukningen med minst hälften.
Får man en viltvarnare på köpet?

Trevligt med ironi :)

Frågan är om "Watt Contoller" fungerar för att plocka ner effekten så man kan använda el-plattan utan att blåsa säkringen på Campingplatsen.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: 220 v "Watt Controller"

Om den fungerar (strömbegränsning ?) kommer den att att fixa så säkringen inte blåser. Men om det förut tog 5 minuter att koka upp en liter vatten tar det nog minst det dubbla, om inte fyrdubbla. Vad är vitsen med det? Resistansen i kokplattan ändrar sig inte så om det ska vara 6A och man levererar 3A sjunker effekten med en faktor 4. Effekt = resistans * strömmen i kvadrat.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Om den fungerar (strömbegränsning ?) kommer den att att fixa så säkringen inte blåser. Men om det förut tog 5 minuter att koka upp en liter vatten tar det nog minst det dubbla. Vad är vitsen med det? Resistansen i kokplattan ändrar sig inte så om det ska vara 6A och man levererar 3A sjunker effekten med en faktor 4. Effekt = resistans * strömmen i kvadrat.

Jo, jag är medveten om att det kommer att ta betydligt längre tid att koka upp vattnet. Man kan naturlitvis välja effektläge och prylar utifrån säkringens storlek, men det blir nog svårt att få "kökspersonalen" att inte dra på för mycket effekt.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Lite försvar - trots liten falsk.:rolleyes:
I en av varmvattenberedare har jag experimenterat med (fortfarande arbetar med projektet) finns ett värmeelement på 380volt/3600 watt/ 9,5 A eller 1200 watt 220Volt/ 5.5A - under mina tester jag reducerad effekt till ca. 1100 watt med 50 meter 1 ½ mm2 - med lite värme i sladden (effekt spole)
Värmeelement har endast två anslutningar.
;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Lite försvar - trots liten falsk.:rolleyes:
I en av varmvattenberedare har jag experimenterat med (fortfarande arbetar med projektet) finns ett värmeelement på 380volt/3600 watt/ 9,5 A eller 1200 watt 220Volt/ 5.5A - under mina tester jag reducerad effekt till ca. 1100 watt med 50 meter 1 ½ mm2 - med lite värme i sladden (effekt spole)
Varmelegmet har endast två anslutningar.
;)

Vad tjänar du på det ?
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Varför inte skaffa prylar som är lämpade för det dom ska användas till?
Gasol funkar bra att koka vatten med t ex. Nej en dryg tusenlapp för en helt onödig manick är bondfångeri :mad: (min åsikt)

Behoven och preferenserna är olika. Frågan kvarstår dock om jag bl.a. vill använda elektrisk kokplatta och vattenkokare, kommer då denna strömbegränsande manick att fungera.

Det kan knappast betraktas som bondfångeri om manicken gör sitt jobb, oavsett om man tycker den är värd sitt pris eller ej.
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: 220 v "Watt Controller"

Lite försvar - trots liten falsk.:rolleyes:
I en av varmvattenberedare har jag experimenterat med (fortfarande arbetar med projektet) finns ett värmeelement på 380volt/3600 watt/ 9,5 A eller 1200 watt 220Volt/ 5.5A - under mina tester jag reducerad effekt till ca. 1100 watt med 50 meter 1 ½ mm2 - med lite värme i sladden (effekt spole)
Värmeelement har endast två anslutningar.
;)

Visst är det kul att testa. Det som hände var väl att du eldade upp ca 100W i tråden som värmde rummet i stället för vattnet. Inget fel i det men det var nog inte syftet :)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: 220 v "Watt Controller"

Behoven och preferenserna är olika. Frågan kvarstår dock om jag bl.a. vill använda elektrisk kokplatta och vattenkokare, kommer då denna strömbegränsande manick att fungera.

Det kan knappast betraktas som bondfångeri om manicken gör sitt jobb, oavsett om man tycker den är värd sitt pris eller ej.

Svaret är nog nej. De apparater man köper är dimnsionerade för sitt syfte. Köp en vattekokare med mindre effekt (säker biligare än 120euro) och ställ inte kokplattan på läge 6. Ställ den på 3 eller 4 i stället. Samma resultat

tillägg: en energimätare från clas ohlson 36-2897 för 99 spänn gör samm jobb men du får ratta spisen själv :)
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Svaret är nog nej. De apparater man köper är dimnsionerade för sitt syfte. Köp en vattekokare med mindre effekt (säker biligare än 120euro) och ställ inte kokplattan på läge 6. Ställ den på 3 eller 4 i stället. Samma resultat

Jo, jag är medveten om detta, men som jag skrev tidigare kan det kan bli problem att få "kökspersonalen" att inte dra på plattan för fullt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Låt bli att slänga ut pengar på sådana dummheter den kan till och med förstöra viss elutrustning. Läste att den fungerar ungefär som en ljustonare.
Det innebär att man tar bort en viss tid av effekten i en sinuskurva.

Med andra ord den slår till och ifrån 50 gånger i sekunden under några microsekunder. Detta medför att spänningen är konstant, men effekten W minskar och därmed strömmen A . Den totala effekten för utfört arbeta är densamma eller högre. Säkringen går inte om man använder reaktiv belastning. Kopplar man t.e.x en elmotor till den så kan det gå så illa att motorn bränner.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Hade priset varit 40 € - jag skulle överväga det.
Kan även användas för sinus växelriktare.

Köpt 12 volt värme element och utvärderar en förbättring - vi får se.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Låt bli att slänga ut pengar på sådana dummheter den kan till och med förstöra viss elutrustning. Läste att den fungerar ungefär som en ljustonare.
Det innebär att man tar bort en viss tid av effekten i en sinuskurva.

Med andra ord den slår till och ifrån 50 gånger i sekunden under några microsekunder. Detta medför att spänningen är konstant, men effekten W minskar och därmed strömmen A . Den totala effekten för utfört arbeta är densamma eller högre. Säkringen går inte om man använder reaktiv belastning. Kopplar man t.e.x en elmotor till den så kan det gå så illa att motorn bränner.

Nu pratar vi :) Skall ta detta i beaktande.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

På värmare kan vara stor marginal, det beror på hur mycket värme som behövs.
100 eller 280 grader?
Minskas ampere med hälften i en varmvattenberedare - vattnet såmen ska bli varm - före eller sidan.
Men exempelvis elektrisk grill, eller ugn, rachlett uppnår aldrig rätt temperatur.

"so wie so"
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Juans förklaring av hur Watt Controller fungerar har fått mig fundera på andra lösningar. Bredo har även rätt i att när man använder denna typ av "strömshunt" så föreligger risken att anslutna apparater inte når upp till sina arbetstemperaturer.

Ett mer manuellt förfarande skulle kunna vara att ha en energimätare placerad i närheten av köksutrustningen. Kjell & Co har en energimätare där man inte bara kan övervaka strömförbrukningen utan även ställa in en varningsnivå. Det hade varit toppen om strömen också hade brutits när varningsnivån uppnås, men så verkar den inte fungera.

kjell.com #67058
 
Toppen