• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: Batteriladdare

Den här tänker jag satsa på. 7-stegsladdare mot Cteks 8-stegs. Den finns både som 10 A och 20 A. De tidigare nämnda är nog 3-stegsladdare.

Batteriladdare - Biltema

:-/<rister


För en som inte kan det här med ampere och dyligt...

Vad är det för skillnad på den som ger 10A och den som ger 20A ?

Kan det bli för mycket laddning om man väljer 20 ampersmodellen, eller ?

Mvh Peter
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriladdare

Använder Biltema (samma modell (10 A) i Danmark T.Hansen mer 1 år) 10 A modell laddare för 3 x 70 Ah batterier - den kann upp till 250 Ah batterier totalt.

Eftersom jag funderar öka mitt batterikapasität med extra 70 Ah, jag måste använda modellen större - 20 A, vilket ger ett betydande överskott som gör laddning säkrare / effektiv.

En sak som jag kunde önska mig var bättre temperatursensorn som CTEK 10 A, men det kräver att alla batterier är monterade i samma temperaturområde - inte motorrummet där jag för närvarande har hälften av mina batterier.
En genomsnittlig temperatur (~ 8 till 18 grader) är förvald med Biltema 10/20 A laddare som är ca. 14,2 till 14,4 volt.
Det är acceptabelt för mig.

Under körning har jag lättad min generatorn så mycket (ljus, kyl, etc.) så det är snabbt 14,6 / 7 volt till full laddning.

Så det beror lite av dina batterier - snarare för mycket laddning kapacität än för lite.
Prisskillnaden är inte så stor.

Här är en bättre beskrivning på danska
Batterilader 10A 7-trins auto RAZE R10 - Batterilader - Eludstyr - Autoudstyr - thansen.dk
 
Senast redigerad av en moderator:

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare

Hej, har förläst mig lite om batterier men tänkte dela med mig av det.

För att dimensionera en laddare så finns det en tumregel att dividera totala batteriernas kapacitet med 10 som batteriladdaren skall ladda. Om batteriet som skall laddas är på 100Ah så är en laddare på 10 Ah lämplig.

Ett annat intressant fakta är tiden det tar att ladda ett batteri till 80% tar ca 8 h (80%x100/10=8h) med en batteriladdare på 10Ah.

Resterande 20% kan ta veckor att nå är tydligen inte beroende av batteriladdarens kapacitet. Slutsatsen är att vi för det mesta har 80% kapacitet i våra batterier och inte 100 %.

Vidare är rekommendationen att inte ladda ur ett batterie under 50 % av kapaciteten för att få bra livslängd. Så om man har behov av 100 Ah så kan det vara klokt att investera i 2x100 Ah.

Bra formler är U=RxI och P=UxI

Ovanstående kan vara intressant att fundera på när man funderar på solcell eller inte. Men det är en annan historia.

Har jag uppfattat detta korrekt tro ?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriladdare

Vi talar här om intelligente/smarta batteriladdare
Dina beräkningar är inte längre giltiga - se anvisningar för modellen.

En 10 A laddare med 7 steg för att klara 40 - 250 Ah batterier (Biltema)
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Batteriladdare

Hej!
Kan ni hjälpa mig att reda ut hur ni använder ovan beskrivna laddare i Era bilar.

Ligger dom kopplade till bodelsbatteri och startbatteri samtidigt?
Laddar man samtidigt med bilens laddare och dessa laddare till bodelsbatterierna?
Är det för att fylla batterierna snabbare eller är det att dessa externa laddare är mer skonsamma för batteriet?

/Bosse
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriladdare

Sålunda har jag gjort

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/416021

Är det för att fylla batterierna snabbare eller är det att dessa externa laddare är mer skonsamma för batteriet?

Båda föremålen och för att öka laddningsmängden i ett ökat antal batterier.
Min fabriks-utrustade gamla 3-stegs/ 10 A laddare var en god tillgång för en 80 Ah bodelsbatteri.

I fortsättningen matas 280 Ah!

Dokumentation.
Har mätt värdet av de bättre 230/12 volts laddade batterier.
Sedan mätte deras förmåga att laddas av bilens 12 volt generator - et ​​resultat av bra avsulfatering, djup laddning och underhållsladdning från 7 stegs ladderen.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/394939
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398159

Senare förbättrades generator möjlighet till full laddning.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/427492

PS.Väntar fortfarande på att någon gör laddning och kapacitet/Ah bättre - dokumenterad - med eller utan DC / DC laddare.
Men det skulle roa mig att lära sig något.
Så utmaningen kvarstår för troende.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriladdare

Har bare lyst til og nevne, siden det har vært oppe i andre tråder også dette med spenningen.

Kjøp en batterilader med tempanturkompensering, det kan for de mest ekstreme dreie seg om ca. 2,7 V forskjellig spenning fra en varm sommer dag ved middelhavskysten til en kald vinterdag dag på Røros.

10% regelen er også et godt råd ikke og holde seg under, selv om flere av de nye elektroniske laderene er merket for høyere AH. Med en lader med høy A vil ladingen av batteriene gå mye raskere og ligger en bare på 230V en natt er det begrenset hva en liten lader kan tilføre batteriet.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare

Hej Bosse, i min HB har jag en Laddskydds modul som separerar bodelbatteriet och startbatteriet. Laddskyddsmodulen laddar även bodelsbatteriet när startbatteriet är laddat. Vid nätanslutning har jag en Masco 9740 en 3-stegs laddare som laddar bodelsbatteriet först sedan startbatteriet (tror jag). Hänger på en bild
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    68 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriladdare

Trevligt att se ett funktionellt diagram.
Jag kommer att lägga till en länk: http://www.mascot.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1152

Men jag tror att du kan lämna den till viss EBL'er om du tar bort 230 volt anslutning ( inom EBL ladderen) och sätt ett modernt många steg laddning (7-8 med desulphating, djup laddning och batteri kontroll etc.)
Är jag rätt ?

Frågar efter mitt system är från före EBL och jag har länkat startbatteri med andra bodelbatterier - för mer än 5 år - inget problem.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen