• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsberoende

F

F.d. 30087

Guest
Hej!
Som nybliven husbilsägare har man ju lite funderingar...
Bilen vi köpte har solcell på 100w och vi har upptäckt charmen med att "göra" egen el.
Men eftersom vi är smått datorberoende och därmed också laddningsberoende så uppstår ju frågan: hur löser man det på bästa sätt?

Tobbe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Laddningsberoende

Jag har samma problem. 2 laptops och en tv kör slut på batterierna vid fricamping utan el. Är det molnigt är det kört. Enda bra alternativet är svindyrt. Bränsleceller Efoy.
 
F

F.d. 30087

Guest
Sv: Laddningsberoende

Är det så illa?
Jag tänkte nog mest på om man skulle använda sig av en sån där omformare från 12v till 230v eller om man ska skaffa 12v laddare?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsberoende

Hej
Två 120w panneler har varit nog för oss med två laptops, LED tv samt aldepannan på vid fricaming nu i slutet på mars och början av april.
Laptopperna samt två telefoner inkopplade via 12v laddare. 19 tum LED tv 3 -4 timmar
på kvällen. Många LED lampor tända kvällstid Varmt i bilen via Alde på gas. På sen em visade kontroll pannelen nästan fulla batterier varje dag. Det verkar fungera bra så här års.:)
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Laddningsberoende

Jag har samma problem. 2 laptops och en tv kör slut på batterierna vid fricamping utan el. Är det molnigt är det kört. Enda bra alternativet är svindyrt. Bränsleceller Efoy.

Du har rätt SirMcLain!

Efoy löser alla problem, nästan! När man väl har en så pluggar man in allt möjligt hela tiden och plötsligt önskar man sig en ännu större!!!?!

Finns pengarna så är det klart bästa alternativet, annars solcell och spara på elen under höst och regnperioden eller koppla på 220V.

Gillar man fricamping finns inget alternativ, EFOY!! Om man nu inte gillar (och grannarna) ett brummande elverk!

Lycka till Torbjörn
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Laddningsberoende

Hej,

Jag har skrivit och tipsat ett antal gånger om alternativa lösningar.

1. Man måste räkna ihop sina förbrukningsprylar och vara medveten om hur mycket de drar tillsammans. Måste alla prylar vara påkopplade? Se till att minimera förbrukningen t.ex. med led lampor. Har man Tv med antennförstärkare den drar ström även i standby läge. Slå av den. Fläktar, cirkulationspump drar också en hel del. Det blir inte mindre förbrukning bara för att man går via en inverter, tvärt om. Räkna ihop dina förbrukare och dra ifrån din tillgång. Watt / Volt = Amper. Du kan se hur batteri med laddning fungerar i bifogad fil.
2. Laddningen är billigast med 230 Volt. Solceller är billiga i drift som laddar under dagen, mest när solen skiner. Brummande strömaggregat förstör lugnet för omgivningen på många meters omkrets. EFOY är fortfarande väldigt dyr både inköp och drift. Båda är lite svårhanterliga. Tänk på att kolla hur många Amper/timme dina laddare ger. Vad har du för sorts batteri? Kan den ta emot hög laddningsstyrka? Jag rekommenderar AMG batteri det är bäst till husbilar.
3. Har du kraftig generator i motorrummet? Det kan hjälpa att ladda med hög ström när du kör.
Jag klämde på 360 Watt solcell körde 3 veckors semester med kylskåpet på 12 volt 170 Watt /t utan elstolpe.
Byt din dator till trevligt samvaro och skaffa nya vänner. Var inte rädd att gå fram och börja prata med "främmande" människor. De kan bli dina vänner.
Lycka till.
Mvh. Stefan.
 

Bilagor

  • Batterivisualisering w97 2 sidor vattenstämpel PDF (2).pdf
    522,6 KB · Visningar: 48
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Laddningsberoende

Jag har också en 100w solpanel..... och andvänder datorn 70W ev. under kortare perioder under morgon/dagtid när det behövs, så att batteriet med solpanelens hjälp hinner återhämta sig till en tv-kväll på 40 w.
mvh Stig
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Laddningsberoende

Någon som provat vindgenerator? Som skåning är man ju väldigt van vid blåst. Har kollat på Ebay och det tycks finnas en del intressanta och kanske prisvärda alternativ för oss som behöver mycket ström även under mörk årstid.
Är också laddningsberoende. Och beroende av dator och telefon. Till jobb.

Men (här en välment men välriktad snyting till Uppfinnaren!) också till att UPPRÄTTHÅLLA kontakten med de vänner vi redan har! Det är ju jätteviktigt när man är mycket ute på vägarna och ens gamla vänner inte är det.

Kanske får vi turen att bju dig på en pilsner vid nästa ställplats, Uppfinnaren, nu när vi fått kontakt via digitala, sociala medier. Från dinetten i bilen :)
Datorerna har vi också för övriga nöjen.
Nya vänner har vi heller inget emot. Varken IRL ELLER digitala!!!

Vh,
SoT

Sanna & Torbjörn
 
Toppen