• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huvudsäkringar på både fas och nolla

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
I tråden "Mercedes Sprinter hembygge" skriver "Hans-5003" att man bör ha en 10A säkring på både fas resp. nolla + jordfelsbrytare och sedan en säkring för varje förbrukare/grupp i bilen. Jordfelsbrytare och ytterligare säkringar kan jag köpa men varför ska man ha dubbla säkringar före jordfelsbrytaren ? Vad jag vet så har man inte nollan avsäkrad i en fastighetanläggning typ lägenhet eller villa. Kan någon som är ubildad på det elektriska förklara detta för mig ?

Mvh / Roland
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Hemma i en fast installation vet Du vad som är fas och vad som är nolla. I en flyttbar anläggning vet Du ej på vilket stift Du får in fasen. Därför skall båda ledarna vara avsäkrade så att Du är säker på att fasen är avsäkrad.
Lasse
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Jag tackar för det svaret, det låter ju rimligt. Nästa fråga blir: Spelar det så stor roll när det är växelström, fas och nolla alternerar väl då ?

Mvh / Roland
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Det är som Lasse N skriver att om man har en "gammal" Svensk stickkontakt så vet man inte vad som är fas respektive nolla den går att använda hur man än sätter in den, men med de nya EURO ( blå )kontakterna som blir allt vanligare så skall risken för fel vara minimal. Under förutsättning att stickdonet är rätt kopplat.

MVH Bjarne
:mh4:
PS
Strömmen går endast i den ena ledaren men växlar mellan ett plusstal till ett minustal, det är växlingen.
DS
 
Senast redigerad av en moderator:

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Jag monterade el i båtar och då säkrade jag alltid både fas och nolla, så är det inte i HB:n och jag undrar om det verkligen är rätt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Dagens krav er dobbeltbrytende sikring - kan være kombinert med "jordfelbryter", vet at i Frankrike var det ikke slikt krav grunnet polariserte kontakter (en jordstift som stikker ut av kontakten) Samme problem gjelder også UK med sine egne kontakter.

Kombibryteren kan i noen tilfeller se ut som en enkelt sikring, grunnet sammenkobling inne i huset - begge sider slår ut sammen og kobles inn sammen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Hur tänker ni nu? Där ni ansluter husbilen till det matande uttaget CEE eller Schuko så är det avsäkrat där eller i elcentralen på fasen. Frågan kan man ställa sig, men du kan ändå inget göra åt installationen.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Hemma i en fast installation vet Du vad som är fas och vad som är nolla. I en flyttbar anläggning vet Du ej på vilket stift Du får in fasen. Därför skall båda ledarna vara avsäkrade så att Du är säker på att fasen är avsäkrad.
Lasse

Helt rätt!
Tillägas kan att säkringarna skall vara mekaniskt länkade så båda bryts sammtidigt vid fel eller överlast!
(Ett nollsläpp är heller inte att föredra)

/Malbeck
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Titta på tråden "Rita och förnya elsystemet" under "Elförsörjning". Där har detta tagits upp tidigare. Det näst sista inlägget (från juan.norte) tycker jag besvarar frågan om det som i dagligt tal kallas jordfelsbrytare.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Roland,
jag ber om ursäkt för att jag inte förklarade varför båda polerna skulle ha säkringar.

Jag har en 3-polig Euro-kontakt på Uglleboet och då borde det vara lugnt.

MEN, en del campingar har inte 3-poliga Euro-kontakter utan 3-poliga vanliga jordade,
som tyskarna kallar Schucko, och då måste man ha en "översättare".
Den 3-poligaSchucko-kontakten kan vändas "hit-å-dit" och därför rekomenderar jag
säkringar på båda poler.
I en 3-polig anslutning finns fas, nolla och jord. Spänningen finner du mellan fas
och nolla, (skyds-)jord ska ALDRIG säkras!

Ta det säkra allternativet och lev länge.
Ber än en gång om ursäkt om jag orsakat förvirring! :(
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Roland,
jag ber om ursäkt för att jag inte förklarade varför båda polerna skulle ha säkringar.

Jag har en 3-polig Euro-kontakt på Uglleboet och då borde det vara lugnt.

MEN, en del campingar har inte 3-poliga Euro-kontakter utan 3-poliga vanliga jordade,
som tyskarna kallar Schucko, och då måste man ha en "översättare".
Den 3-poligaSchucko-kontakten kan vändas "hit-å-dit" och därför rekomenderar jag
säkringar på båda poler.
I en 3-polig anslutning finns fas, nolla och jord. Spänningen finner du mellan fas
och nolla, (skyds-)jord ska ALDRIG säkras!

Ta det säkra allternativet och lev länge.
Ber än en gång om ursäkt om jag orsakat förvirring! :(

Jag tror att det skapar en ännu större förvirring genom att påstå att båda polerna skall vara avsäkrade då detta är HELT felaktigt..
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Det är som Lasse N skriver att om man har en "gammal" Svensk stickkontakt så vet man inte vad som är fas respektive nolla den går att använda hur man än sätter in den, men med de nya EURO ( blå )kontakterna som blir allt vanligare så skall risken för fel vara minimal. Under förutsättning att stickdonet är rätt kopplat.

MVH Bjarne
:mh4:
PS
Strömmen går endast i den ena ledaren men växlar mellan ett plusstal till ett minustal, det är växlingen.
DS

Hur tänkte du då? om du lyckas med konststycket att det endast går ström i den ena ledaren, hur ska du då få något att fungera?
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Hej, kanske lite udda men en kompis hade en skapligt stor båt med ett "riktigt" 230V system draget i hela båten vid sidan om 12V systemet. På den så tändes en röd lysdiod på panelen när fasen låg på rätt inkommande sladd...Om lysdioden inte tändes så vred man ett halvt varv på stickproppen bara.

JANKRO.
 
Toppen