• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Glömde årets (förhoppningsvis) bästa investering, Vidar blir efter lång, hård och trogen tjänst utbytt mot en Q1000 :) ... Mvh Jocke

Kvalitet väger (i ditt fall Jocke, ca 13 kg), självklart. Min lilla (kolvariant) Go-Anywhere ligger på 7 kg och det tyckte jag var i högsta laget. Nu funderar jag på att slänga ut teleskopstegen (ca 8 kg) för grillat ÄR viktigare än regelbunden städning av solcellspaneler. Får väl uppfinna en lättviktsvariant av vindrutetorkare för paneler... he, he... :D

vindrutetorkare.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Förra grillen "Vidar" vägde 4-5 kilo så riktigt så illa som 13 kilo extra blev det inte. :)
Men när det gäller vikt och lastvikt ligger jag så pass bra till, både på pappret och efter vägen, att jag helt enkelt inte behöver tänka på det och det känns bra.

Solcellsrengöring kontra grillat? skojar du med mig! :twitcy::twitcy::twitcy:
Betänketiden för ett sånt beslut går inte att mäta med ett vanligt stoppur, man hinner inte trycka så snabbt med fingret.
Vissa tvätthallar har ramper så att man når upp för att tvätta sånt man inte ser, har jag hört... :D
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Solen skiner, äntligen! Dags för solceller! :)

Plan: A Sänk gärna volymen innan ni drar igång filmen.

[YOUTUBE]55z6w_xKH8A[/YOUTUBE]

Det är en skön känsla att ta hand om problemen innan de uppstår! :cool:


Plan: B

Efter en utflykt till båtaffären och nästan 700 spänn fattigare så har jag nu en slags modern variant av en svanhals, den blir nog bra.

RCc38uvDBM56T1x5q47y27sO3iib5JG-1UIK6a3DJGk=w903-h677-no


Lite grejer som blivit av med ett rejält lager damm:

1e3CZ4GNUuXUqLHi4Hh_-vwalW_eKQa2tZwiasVOK3s=w903-h677-no


Limmat och kladdat och nästan klart, själva inkopplingen är kvar, och omplacering av antennerna och dess sladdar och...
Statusen är nog egentligen: "Inte riktigt nästan klar"
Skottrak placering för bästa aerodynamik! :D

HUIBUKiZBh7PnRXiDgUfI7Tnv3tJmfTq3MVsQW_fgY0=w508-h677-no


Jag testar en ny variant med bilderna, om ni inte kan se dem får ni gärna säga till.
Mvh Jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det verkar ju vara rätt bra det här med solpaneler, varför har ingen talat om det för mig tidigare? :confused: :D:D:D:D:D

Närå, skämt åsido och en spännade rapport.

17:30. direkt efter inkoppling, solen lyser som en gestapolampa i ögonen, 13,1 Volt laddspänning (va f.. är det här för sk.. var min spontana tanke!)

18:10. Samma solstyrka, 14,37 volt (kanske inte är skräp ändå...) :D
18:20-18:30-18:40, laddspänning mellan 14,2 & 14,3 volt (bra grejer det här!)
19:00, solen i moln 13,1 volt
20:00, inga moln men solen står klart lägre nu: 13,1 volt.'


Det verkar ju fungera hyggligt så länge lampan är tänd, vi får se om batterimonitorn kommer på plats under veckan.

ciao Jocke

Tillägg
20:25 (nu alltså) sista mätningen innan solen går ner bakom grannen, 13,9 volt. :msn_thumbup::msn_sun:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag tror det kallas Fluke-syndromet!
Spänningsmätarsjuka kan nog vara ett annat namn för samma sak.

Är de bara jag som kollar laddspänningen varje halvtimme? :twitcy::twitcy:

Nåväl, laddspänning 8:00 idag: 14,67 volt. Jag antar att spänningen höjs när det varit lite svalare i husbilen under natten.

Efter det har dagens mätningar legat på 13,6 volt mest hela tiden, jag antar att bodelsbatterierna är fulladdade nu.
En rolig sak som jag noterat är att till och från så har min Dual släppt över lite laddspänning till startbatteriet (13,6 volt) och det kom som en liten överaskning eftersom jag hade för mig att en Dual inte laddar startbatteriet överhuvudtaget.

Batterimonitorn är uppflyttad till första position på priolistan, kanske botar den mig,,, eller så blir det värre! :D

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vill bara tipsa dig om en grej man inte kan vara utan. Temperaturmätare.!!!

Man mäter fyra punkter samtidigt. Jag har dom.

1. Frysfacket
2. Kylskåpet
3. Ute på cykelstället
4. I mätaren inne.

8872056324126.jpg


Termometer - PROLOGUE | Clas Ohlson

Vanebildande att kolla tempen...:D


Den hoppar automatiskt mellan givarna...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

En sån termometer ska jag köpa!
Just nu har vi:
Yttertemperatur i instrumentet, måste välja mellan klocka/temp, det är tillräckligt krångligt för att det aldrig blir av att kolla tempen, exakt varför vet jag inte då jag inte är speciellt intresserad av vad klockan visar.
Innertermp inne på toa (om jag minns rätt)
Kylboxtemp, termometer som ligger i botten av kylboxen, kollas sällan och konsistensen på smöret till frukostmackan brukar skvallra om felaktig boxtemp..

Finns det nån liknadnde termometer som skickar uppgifter till en app?
Exakt hur det skulle fungera vet jag inte men det vore en kul lösning. :)

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Kanon bra, läste sen recensionerna och det känns inte lika bra längre.
Termometer - PROLOGUE | Clas Ohlson

Du borde skriva en recension om att du är nöjd för dom har inte fått in en enda positiv sen januari 2014.

Jag är kanonnöjd.

- 15 i frysen
+ 5 i kylen
ute och inne

Ett kanontillbehör. Jag hade ju inte tipsat om det. Om jag inte gillade den...
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Fråga till Sir McLain. Hur väljer man de olika givarna?? Skiftar det automatiskt?
Hälsningar Göran Hellman
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Halloj Göran, det står i slutet av inlägget: "Den hoppar automatiskt mellan givarna"
Så det ska nog fungera bra, nu gäller det bara att lokalisera en clas-butik och ställa in siktet. :)
mvh jocke
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

En liten följdfråga. Hur länge står temp.angivelserna innan det skiftar? Hälsningar Göran Hellman
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Glömde årets (förhoppningsvis) bästa investering, Vidar blir efter lång, hård och trogen tjänst utbytt mot en Q1000 :)


Visa bilaga 100353

Exakt hur eller var den ska få plats är det i nuläget ingen som riktigt vet. :D

Mvh Jocke

Vad är det för nånting? :confused:

Jappe

PS. Jag läste hela tråden och då såg jag vad det var. :oops:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det är en grill, går på gasolflaskor av engångstyp, riktigt bra om jag får säga det själv då det går att lasta på 10 småkorvar, 6 majskolvar och tre tjockkorvar till mig samtidigt.
Kanske inte förstahandsvalet för en ensamseglare men för en familj på fyra med nån eller ett par gäster är den alldeles perfekt.
Weber Q1000 Svart, Gasolgrill

mvh jocke
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det där med att kolla laddningen hänger i länge, jag har haft digital voltmeter och amperemätare på min solcell i över ett år och kolla så fort jag kommer åt än, nu står jag för första gången på "stolpe" på Långholmen och saknar nöjet att se gratisströmmen rinna in i batteribanken när man slår upp ögonen på morgonen!

//Peter
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

:) Jag håller på med batterimonitorn nu, vi får se om det hjälper eller om det slår över och blir ännu värre. :D

kSuqB6DLWzGWD3tnTZpL_qHf1h9YVjjeXxc18J2qzYw=w1266-h949-no


Fick mecka till det lite för att kunna placera shunten en bit bort, det finns inte plats för den direkt på batteriet.
Exakt var jag ska placera displayen återstår att se men det lutar åt att sätta den någonstans där jag inte kan se den under körning...

mvh jocke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen