• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påsken 2012 till Övik

F

F.d. 55521

Guest
Nu var det äntligen dags för första turen 2012. Hur skulle det gå att åka iväg med husbilen under vinterförhållanden?

Skärtorsdag: Väderprognosen visar sol och några minusgrader under stora delar av påsken, dock inte under torsdagen. Vid 16 tiden rullar vi ut från Umeå, några minusgrade, förväntningarna var stora. Middag äter vi vid rastplatsen norr om Sörmjöle, det har blivit en liten tradition att vi gör så.

sk_rmavbild_2012_04_08_kl__08_39_59.png


Framme i Ö-vik åkte vi ut till Fjällräven Arena som ligger vackert vid vattnet. Här finns det fina parkeringsytor där man kan ställa upp sin husbil. Fastän vi har några minusgrader känns det att våren är på gång och nästan all snö är borta. Senare på kvällen börjar snön falla och det blir vitt.



Långfredag:

sk_rmavbild_2012_04_08_kl__09_15_27.png



Solen skiner från en klarblå himmel när vi rullar upp rullgardinen, våren har tagit ett steg tillbaka.



sk_rmavbild_2012_04_08_kl__09_15_57.png


Under kvällspromenaden på skärtorsdag planerade jag att äta frukost vid vattnet på denna bänk, men jag uteslöt det:)
Vi tog det lugnt och lämnade parkeringen vid 11 tiden för att bege oss till Arnäs köpcentra, inte min favorit sysselsättning men vad gör man inte för husfriden?



sk_rmavbild_2012_04_08_kl__09_16_25.png


När den värsta shopping hysterin lagt sig, åkte vi upp till Varvsberget. Här har man en sagolik utsikt över Ö-vik, och en del av högakusten. Här intog vi en glass och återvände sedan till vår fina parkeringsplats.



sk_rmavbild_2012_04_08_kl__09_17_49.png


När middagen var intagen och mörkret hade lagt sig, tog jag en kvällspromenad. Fullmånens sken glittrade i det nästan spegelblanka vattnet. Det var en underbar kväll.



sk_rmavbild_2012_04_08_kl__09_18_43.png


Efter kvällsfikat kunde jag inte låta bli att åter bege mig ut i natten. det mesta av snön som kommit under gårdags kvällen hade försvunnit när jag vandrade längs stadens gator. Här passerar jag ytterligare en parkeringsplats där man kan stå med sin husbil.


Påsklördag:


sk_rmavbild_2012_04_08_kl__09_17_18.png


I dag skulle familjen Larsson komma på besök, och vi skulle bege oss till Paradiset. Paradisbadet som det hette tidigare är en av landets bästa äventyrsbad, med allt vad man kan begära.
Damerna hade inte tid att följa oss karlar och barn, utan skulle besöka Ö-viks köpmän. Efter en heldag på badet är man ganska nöjd och efter middag på Restaurang Mamma Mia, som inte ligger långt från hamnen inne på en bakgård, så beslutade vi oss för att åka hem.
Det var en skön resa men jag känner mig ,dagen efter fortfarande slut efter en heldag i badet.

mvh
Matz
 
W

wikman

Guest
Sv: Påsken 2012 till Övik

Trevligt att ni besökte vår lilla stad på årets första tur :yes:och fina bilder dessutom:wideeyed:
Hoppas att fler hittar hit,det planeras en fin husbilsparkering i inre hamnen.

:bock::bock:från Karin o Åke
 
Toppen