B
Byggare Bob
Guest
Är det bra med partikelfilter?
Ställer frågan efter en incident i lördags då vi befann oss ca 5 mil norr om Munster.
Oljelampan började plötsligt blinka och som tur var fanns en rastplats bara 500 meter framför oss. Körde dit in, kollade oljestickan, fullt.
Kollade Fiats instruktionsböcker, fanns inget som behandlade detta.
Ringde Fiat Camperservice som inte kunde ge något svar men däremot kunde skicka en bärgare. Det blev till fem timmars väntan innan bärgaren kom med två man.
Två man som kliade sina hårfästen och kunde inte förstå vad som hänt utan det bestämdes att vi för säkerhets skull skulle bli bogserade till en Iveco-verkstad i Munster.
Vi kom dit, ett industriområde i Munster, lördag sen eftermiddag och allt stängt.
Bärgaren, som var ytterst hjälpsam ringde upp en anställd han kände på just denna Iveco-verkstad och frågade om de kunde hjälpa oss med el, vi skulle ju ändå tillbringa lördag och söndag på denna plats.
Snacka om service. Killen från Iveco var på plats efter 20 minuter och genom hans försorg och ca 100 meter kabel, som han bidrog med, hade vi i vart fall el under tiden.
Måndag morgon fick vi tid direkt hos Iveco och montören som då tog emot oss visste på direkten vad felet var. PARTIKELFILTERET.
Fiats service säger att första oljebytet skall ske vid första servicen som är 4000 mil.
Vår bil hade vid detta tillfälle gått 1600 mil.
Konstigt, eller hur.
Vi fick efter diagnos åteställt mätvärdena och samtidigt bytt olja och kunde lyckliga fortsätta vår färd.
Mina frågor gäller:
Är det bra med partikelfilter?
Varför finns ingen information i Fiats handböcker?
Gäller inte normala serviceinformationer? (4000 mil)
Ställer frågan efter en incident i lördags då vi befann oss ca 5 mil norr om Munster.
Oljelampan började plötsligt blinka och som tur var fanns en rastplats bara 500 meter framför oss. Körde dit in, kollade oljestickan, fullt.
Kollade Fiats instruktionsböcker, fanns inget som behandlade detta.
Ringde Fiat Camperservice som inte kunde ge något svar men däremot kunde skicka en bärgare. Det blev till fem timmars väntan innan bärgaren kom med två man.
Två man som kliade sina hårfästen och kunde inte förstå vad som hänt utan det bestämdes att vi för säkerhets skull skulle bli bogserade till en Iveco-verkstad i Munster.
Vi kom dit, ett industriområde i Munster, lördag sen eftermiddag och allt stängt.
Bärgaren, som var ytterst hjälpsam ringde upp en anställd han kände på just denna Iveco-verkstad och frågade om de kunde hjälpa oss med el, vi skulle ju ändå tillbringa lördag och söndag på denna plats.
Snacka om service. Killen från Iveco var på plats efter 20 minuter och genom hans försorg och ca 100 meter kabel, som han bidrog med, hade vi i vart fall el under tiden.
Måndag morgon fick vi tid direkt hos Iveco och montören som då tog emot oss visste på direkten vad felet var. PARTIKELFILTERET.
Fiats service säger att första oljebytet skall ske vid första servicen som är 4000 mil.
Vår bil hade vid detta tillfälle gått 1600 mil.
Konstigt, eller hur.
Vi fick efter diagnos åteställt mätvärdena och samtidigt bytt olja och kunde lyckliga fortsätta vår färd.
Mina frågor gäller:
Är det bra med partikelfilter?
Varför finns ingen information i Fiats handböcker?
Gäller inte normala serviceinformationer? (4000 mil)