• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilter

B

Byggare Bob

Guest
Är det bra med partikelfilter?
Ställer frågan efter en incident i lördags då vi befann oss ca 5 mil norr om Munster.

Oljelampan började plötsligt blinka och som tur var fanns en rastplats bara 500 meter framför oss. Körde dit in, kollade oljestickan, fullt.

Kollade Fiats instruktionsböcker, fanns inget som behandlade detta.

Ringde Fiat Camperservice som inte kunde ge något svar men däremot kunde skicka en bärgare. Det blev till fem timmars väntan innan bärgaren kom med två man.

Två man som kliade sina hårfästen och kunde inte förstå vad som hänt utan det bestämdes att vi för säkerhets skull skulle bli bogserade till en Iveco-verkstad i Munster.

Vi kom dit, ett industriområde i Munster, lördag sen eftermiddag och allt stängt.
Bärgaren, som var ytterst hjälpsam ringde upp en anställd han kände på just denna Iveco-verkstad och frågade om de kunde hjälpa oss med el, vi skulle ju ändå tillbringa lördag och söndag på denna plats.

Snacka om service. Killen från Iveco var på plats efter 20 minuter och genom hans försorg och ca 100 meter kabel, som han bidrog med, hade vi i vart fall el under tiden.

Måndag morgon fick vi tid direkt hos Iveco och montören som då tog emot oss visste på direkten vad felet var. PARTIKELFILTERET.

Fiats service säger att första oljebytet skall ske vid första servicen som är 4000 mil.
Vår bil hade vid detta tillfälle gått 1600 mil.

Konstigt, eller hur.
Vi fick efter diagnos åteställt mätvärdena och samtidigt bytt olja och kunde lyckliga fortsätta vår färd.

Mina frågor gäller:
Är det bra med partikelfilter?
Varför finns ingen information i Fiats handböcker?
Gäller inte normala serviceinformationer? (4000 mil)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Har råkat ut för samma sak. Det står i din instruktionsboken vad det betyder.

Blinkande oljelampa betyder dags för oljebyte. Den blinkar en liten stund efterstart och återkommer sedan med ljämna mellanrum under körning.

Partikelfiltret? Då borde motorsymbolen lysa som felkod.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Partikelfilter

Tycker jag plöjde genom alla böcker som fanns med, hade ju ca 5 timmar på mig men lyckade inte hitta det avsnittet.
Vid service eller oljebyte får man normalt upp detta på datordisplayen på instrumentbrädan.
Så hände det senast eftersom man vid leverans inte hade nollställt datorn i bilen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Ska kolla i min bok när jag kommer hem och ge dig sidan om du inte finner den.

När min lampa tändes så va det på autoban så det blev ett tvärstopp in på en rastplats. Iskall i kroppen letade jag men fann inget. Ringde min verkstad i Sverge och fick det lugnande basked som jag skrev ovan.

Ska försöka ta reda på hur man återställer den. Den ger inga koder för återställning för det har jag kollat med min handdator.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Hej.
Det är inte partikelfiltret det är fel på, det är p.g.a. att Du har ett partikelfilter som oljan smutsas ned och måste bytas med kortare intervall. För min del skedde detta efter ca 800 mil så klarade Dig länge ändå. I min instruktionsbok står det om detta på sidan 163. Leta i de omgivningarna så hittar Du det nog i Din bok också.

Hälsningar och Glad Påsk / Roland
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Sidan D3, rubrik "Dags för oljebyte"

Om du byter olja själv så måste den ändå återställas.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Kanon att du tog upp detta. Det var nog inte många som kände till det och hade blivit väldig oroliga om det hade hänt dem. Nu vet jag det.:spinny:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Partikelfilter

Nollställningen som vi fick gjort skedde på Iveco:s verkstad med deras dator kopplad till bilen.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Partikelfilter

Du har väl en tidsram när det gäller rengörningen av filtret som skall rengöra sig själv, inget byte! På vår kabe 10.a så körde verkstads killen bilen på fulla varv ca 30 km på 3:ans växel sedan var det OK.
Troligen går bilen för lite! detta orsakar detta problem.
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Partikelfilter

Då tackar jag gud att MILJÖ mupparna inte hann med 2007 års mod!:wub:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Partikelfilter

vad som är lite synden:) är att ni som har partikelfilter,,ni har ju åkt på en kostnad på ett antal tusenlappar, 10-20-???,
ock då inte får en enda spänn i skatterabatt är ju helt sanslöst,men detta är ju miljötänkande i första ledet,,
med andra ord,,miljön är inte värd ett skit,,:D men däremot pengarna,,,
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Partikelfilter

Men det verkar rätt effektivt för den egna hälsan med partikelfilter.
Jag höll på med lite ljustester idag och hade bilen på i en minut inne i garaget, därrarna var stängda för det är svinkallt och jag tänkte vädra senare.
Den minuten hade räckt gott och väl för att göra lokalen hopplös att va i med en gammal diesel.
Den nya fina med partikelfilter euro5 och allt sånt gav ifrån sig så rena avgaser att jag inte ens kunde känna lukten från den.
Så man får se på svartröken från andra och belöna sig själv med glass istället för en skatt som är realistisk.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Partikelfilter

det osynliga är de farligaste,,läs diesel tummen,,
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Partikelfilter

ja CO och CO2 och lite gosigt kommer ju ut.
Men jag spenderade 12månader i flottan i ett dieselmoln som var så tjockt att fartyget inte ens gick att se första 15 minuterna efter att vi drag igång maskinerna.
Så jag rekomenderar inte att meka med stängd dörr.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Du har väl en tidsram när det gäller rengörningen av filtret som skall rengöra sig själv, inget byte! På vår kabe 10.a så körde verkstads killen bilen på fulla varv ca 30 km på 3:ans växel sedan var det OK.
Troligen går bilen för lite! detta orsakar detta problem.

Jadu LilKå, nog kan man va glad att man inte bor i ditt område om det va där du servade bilen. Full gas i 30km herregud vilken yrkesman.

Man tar sig för pannan:wideeyed:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Partikelfilter

det har hänt ett antal gånger att bilpr,,varvat sönder dieselmotorer,,dom tar inget som helst ansvar för detta,,sist ja besikta så rusa han motorn så ja blev förbannad,,
de rök hela tiden,,ja fråga om de inte va bättre att skiten va kvar i systemet än att de kom ut i luften,,
ja fick en tvåa på det,,
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Vid besiktning av husbilen så ta bort luckan nere till vänster där ODB uttaget sitter(Fiat -07---).
Är den öppen så dom kommer åt uttaget vid besiktning så ska dom använda det och när dom använder ett ODB uttag så ska inte bilen varvas.

Bilprovning använder inte verktyg för att komma åt uttaget.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Partikelfilter

hej håkan,,du kanske menar bilar med partikelfilter??va ja tänker är rent generellt att det är bättre att vi själva varvar ut våra motorer med belastning,,kör motorn varm ock blås ut skiten under körning,,
samma dag som besiktning,,de rådet har ja själv fått,,teddi,,
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Inte bara bilar med partikelfilter.

Det jag beskriver gäller alla dieslar med ODB uttag.
 
Toppen