• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikttråd sökes!

F

F.d. 14324

Guest
Jag söker efter en tråd/inlägg där någon hade skrivit vad olika saker som man har med sig i husbilen väger.
Jag har försökt att hitta den men misslyckats.
En gissning är att jag läste tråden/inlägget för ca3-6 månaders sedan men om inlägget var nytt då eller om jag snubblade på den på annat vis kommer jag inte ihåg.

Så om det är någon som kommer ihåg den eller liknande inlägg så är jag tacksam för tips! :)
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Vikttråd sökes!

Hej.
När vi hämtade hem våran ERIBA 697, så bestämde vi oss för att väga husbilen direkt efter leverans innan "allt" var lastat.

Bilen väger enl.reg.beviset 3000kg ( Tjänstevikt)
" " " är 3850kg (Totalvikt)

Nåväl, så direkt vid hemkomst till mjölby så åkte vi upp på en krönt våg (sopstationen) och vägde bilen .......3150kg enl kvittot.

Så hur var bilen beskaffad vid vägningen då? Jo, frugan (58kg)satt på plats samt en hund (35kg), en full gasoltub, tom vattentank, full soppatank samt extrautrustning (markis, cykelställ, TV, extra mattor samt en mediaanläggning, ja sen lite småplock som var med för dagen.

Slutsatsen är att bilen vägde 150kg mer än vad reg.beviset gav för handen.

Så var kommer dessa 150kg från? Allt går inte att förklara med markis, cykelställ, Tv, Mediaanläggning samt att tanken var till ca 90% full.(75% ingår i tjänstevikt.)

Jag gissar på att extrautrustningen + hunden väger totallt ca 100 kg, så det är fortfarande 50kg över det som står på "pappret"!


Det är väl kanske OK, men inte mer:(

Sedan har vi vägt när vi åker fullastade och då ligger vi precis över 3500kg, så vi har 350 kg kvar att lasta!
Frågan är då om man inte skulle gå ner till 3500kg i totalvikt ? Om det är nåt att tjäna på det vill säga?


OBS. Jag kollade lite i instruktionsboken vad som även räknas som extrautrustning, detta gäller för Hymer/Eriba!

Ni kommer inte att tro era ögon. Kolla in! Bara några exempel! Det står även så här i texten "" I tabellen visas viktuppgifter för Hymer-extrautrustningar och tillbehör. Om dessa föremål medförs i eller på fordonet och ej tillhör standardutrustningen så måsta man ta hänsyn till dessa förmål vid beräkning av lasten".

Isolerad avloppstank 14kg
Släpkoppling 26kg
ytterspeglar EL 4 kg
Extralucka yttre 1kg
Bilradio 2kg
Ugn 10kg
Vridbar stol 4kg
extra taklucka (med mörkläggn) 2-3 kg
Takreling med stege 15-17kg
Resrvhjulshållare u. golv 7kg
förardörr 24kg
cykelställ 6-11kg
Plisségardiner 7,5 kg
Brandsläckare 3kg
Bildskärm 5,5kg
Fäste för d.o 2,5kg
Golvvärme 6kg
Golvmatta (förarhytt) 3kg
klimaanläggn. förarhytt 30kg


Ja, så fortsätter det...........med massor av grejer! Frågan är då egentligen ...Vad är det som fabrikanten räknar som standard eller extrautrustning??


Detta är knivigt !!



sigpic7000_1.gif


Senast redigerad av Anders Bohman den 2012-03-19 klockan 17:55.


Jocke.
Är det denna du söker?
Kontroll av tjänstevikt inlägg 38. (under markisen)

MVH Bjarne
:mh4:
PS
Det blev lite mycket, men det visar ju att vi bryr oss.
DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vikttråd sökes!

Hej Bjarne och tack.
Det kan vara det här inlägget som jag letar efter, men jag Känner inte igen det.
Där kan det iofs vara minnet som sviker, det händer :D

Men det var flera saker på Anders bohmans lista som är relevanta för mig att veta vad det väger och det innebär att jag själv slipper väga dem. :msn_thumbup:

Återigen tack.:)
 
Toppen