• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny blandare. Anslutning till uniquick?

bjorkis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2024
Har fått en ny blandare med 10 mm kopparrör för varm- o kallvatten. Befintlig uniquick-koppling är 12 mm. Finns det nåt sätt att få detta att fungera.

Bef blandaren har plaströr 12 mm som inte går att överföra till min nya blandare.

Jag har kollat på diverse tillbehörsfirmor efter adaptrar eller dyligt men inte hittat nåt som
jag direkt kan överföra till mitt fall.

Jag är övertygad om att det finns nån i klubben som löst problemet.
 
Senast ändrad:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Ny blandare. Anslutning till uniquick?

Hej bjorkis. Jag vet inte hur mycket plats Du har men om det finns plats skulle jag sätta dit en förminskningskoppling 12-10 på blandarens kopparrör och kapa en bit av 12mm plaströr från gamla blandaren samt sätta den biten i andra änden av kopplingen. Glöm bara inte att sätta stödhylsa i både rör och slang inan Du drar ihop kopplingarna. Kopplingarna kan Du köpa på någon byggmarknad eller hos en rörfirma. Hoppas att Du förstår hur jag menar.

Mvh / Roland
 

bjorkis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2024
Sv: Ny blandare. Anslutning till uniquick?

Hej Roland.

Jag förstår precis hur du menar. Funderingen från min sida är väl bara om
det blir tätt i kopplingen vid plastslangen.

Om det funkar är det en jättebra lösning.

Plats har jag, det gäller blandaren vid diskbänken.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Ny blandare. Anslutning till uniquick?

Hej bjorkis. Det skall inte vara något problem att få tätt vid plastslangen om Du har stödhylsa i slangen. Klämringen klämmer lika bra i plast som koppar.

Mvh / Roland
 
Toppen