• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsmontering

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Ska montera en solcell på taket.
Tänkte skruva fast panelen i takräcket med 4 ev 6 gummidistanser i mellan.
Någon som har erfarenhet av hur det fungerar?

Undrar över kabelarea ner till batteriet?
Behövs någon säkring i mellan solcell och batteri?
I så fall vilken amp är lämplig?
MVH
Perove
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsmontering

Hej
Har själv monterat panel i takreling med 4 m6 rostfri bult och inte noterat något negativt resultat.Kabelarian har jag 6 kvadrat(tror det räcker med 4)men det var det jag hadde på lager.Har en 10 amp säkring mellan solcell och regulator,för det har du väll mellan batteri och solcell(90watt)
Lyckatill
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsmontering

Började montera solcellen i dag.
Det finns 1st 15 amp. säkring i regulatorn.
Skall det vara en extra säkring mellan solcell och regulator?
Skall det vara säkrat även mellan batteri och regulatorn?
Någon som vet?
MVH
P-O
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcellsmontering

Hej thunder69, sätt gärna en säkring på pluskabeln nära batteripolen, på så sätt är ju kabeln och systemet skyddat mot kortslutning.
Det man kan tänka på är att om man drar kablar från batteriet till olika saker så är det alltid bra att ha en säkring intill batteriet för då är själva kabeln skyddad mot brand vid skador eller kortslutning. Om det sedan sitter en säkring som skyddar själva prylen som kabeln går till innebär ju inte att kabeln fram till prylen är skyddad, utan alla Amp. från batteriet finns ju i den.
Säkringen som man sätter nära batteriet kan vara rätt kraftig, för som sagt, den skall ju skydda från kortslutning i kabeln och inte den inkopplade prylen.

En sådan har säkringshållare funkar ok. Batteripolen på ena sidan och kabeln till prylen på den andra sidan.


Säkringshållare - Biltema

M.v.h. JANKRO.

Ps. Mellan solcellen och regulatorn är det nog inte vanligt med en extrasäkring. Dra kablarna säkert och skyddat med kraftig isolering, så skall det räcka.
 
Senast ändrad:
Toppen