• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskada

F

F.d. 9142

Guest
Hej på er där ute.
Vill bara visa en bild på Kabe kvalitet. Husbilen är en 2004.
Fick riva upp mattorna i lastkofferten på grund av att det regnade när jag körde in husbilen för vinterförvaring och då läckte det in vatten i lastluckorna. Har också fått mögel på hjulhuset insida så det blir till att riva ut detta också.Under plast mattan var det dyng surt . Sångspånen som syns på bilden låg under mattorna och detta kan ha gjort att en del av fukten inte kunde nå torrbollarna. Och var inte observant på detta problem förrens jag skulle hämta ut den. Har haft fyra torrbollar i husbilen under vintern, som jag tömt regelbundet.
Nu åker jag på att torka med avfuktare och sedan riva upp golven till en kostnad av 15000 kr. fy vad lite slarv från min sida kan kosta.

 

Bilagor

  • IMG_20120312_144814.jpg
    IMG_20120312_144814.jpg
    1,4 MB · Visningar: 39

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Fuktskada

Är det luckan höger bak som det runnit in vatten ifrån
Eller är det från hjulhuset det har sprutat in ?
Nått att tänka på för oss alla..
 

Bilagor

  • i5201.jpg
    i5201.jpg
    98,5 KB · Visningar: 14
F

F.d. 9142

Guest
Sv: Fuktskada

Hej.
Det har nog med 95 % chans kommit genom luckorna. det har kommit genom båda luckorna.
hjulhusen ser ut att vara hela.
men ska när det blir varmt även täta om hjulhusen.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Fuktskada

Fan va trist, hoppas att det löser sig för er, tar försäkringen inget av detta?
Vad menar du med sågspåna? Det kan väl inte vara så otroligt att de legat utan att blivit upptagna innan mattan lades?

Mvh
//Pilot
 
Senast redigerad av en moderator:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskada

Hej! Tråkigt när sådant händer. Hur kom det sej att det läckte in vatten när du ställde in bilen för vinterförvaring? Hade du luckorna öppna eller läcker dom alltid in vatten när det regnar?

Mvh Sanddammaren
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktskada

Hvor lang tetthetsgaranti har Kabe? På min gamle Flair fikk jeg nytt gulv i garasjen og omtetting av lukene etter siste tetthetskontroll i garantitiden på 6 år - allt dekket av fabrikken. De har nå en annen konstruksjon av gulvene slik at de ikke tar skade av en lekasje fra lukene og lengre garantitid - denne garantien forutsetter årlige kontroller som loggføres hos fabrikken.
 
F

F.d. 9142

Guest
Sv: Fuktskada

Hej.
Jag har länsförsäkringar och dom tar inte fuktskada som kommer utifrån.
Ja sågspånen har legat där sedan bilen tillverkades.
Den mattan som ligger längst ut mot luckorna är bara dit skruvad med aluminiumlister.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9142

Guest
Sv: Fuktskada

Hej.
När jag körde in bilen till vinterförvaring så regnade det.
Så troligtvis kom det vatten genom sargen till luckorna då.
jag upptäckte inte detta förrens jag skulle ta ut husbilen nu på våren. SLARV av mej.
 
F

F.d. 9142

Guest
Sv: Fuktskada

Hej.
Jag vet inte om Kabe tar detta men husbilsfirman som ska fixa det till mej, ska ta kontakt med Kabe så vi får se vad som händer
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Fuktskada

Med tanke på bilden med det ej upptagna sågspånet så kan man ju diskutera om svensk kavalite verligen kan kan "klappa sej för bröstet", jag hoppas att Kabe kan komma överens med dej men jag tvivlar på det.

Mvh
Pilot
 
Toppen