• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar?

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hej! Jag ska ha en träff i Augusti och har haft ett möte idag med markägaren. Jag har föreslagit att vi måste reservera 6x10m per bil + in och utfart. Han hade en annan åsikt och tyckte jag hade tagit i lite. Vad finns för åsikter här?

Jag tänker på brand, solyta, privatyta m.m. + att jag gärna själv vill kunna ta ut markisen utan att man stångar grannen.


?​
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Det pratas mycket om 4 meter i mellan bilarna, men vet inte vad som gäller när det kommer till kritan, men det vet nog någon.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Hej! Jag ska ha en träff i Augusti och har haft ett möte idag med markägaren. Jag har föreslagit att vi måste reservera 6x10m per bil + in och utfart. Han hade en annan åsikt och tyckte jag hade tagit i lite. Vad finns för åsikter här?

Jag tänker på brand, solyta, privatyta m.m. + att jag gärna själv vill kunna ta ut markisen utan att man stångar grannen.


?​
Ett råd , kolla med brandförsvaret. Hälsn. Ove. :mh4::bock:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Når en skal arrangere et større träff så kan det lønne seg å snakke litt med den lokale brannkör om sikkerhet og avstander. På store ytor kan en med fordel parkere etterhverandre og vekslende retninger på radene slik at det blir markis mot markis og utkjøringsveier på "baksiden" - 6 m pr rad vil da gi noe over 3,5 m til markisene og tilsvarende til kjøring. I rekkene kan en bruke 3m (eller kortere om brannkören er enig) mellom bilene styrt av vaktene ved innkjøring - snittet på lengden av hver plass blir da under 10m og minimal plass blir brukt til kjøreveier.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Tack Gomer och Knut. Nu fick jag lite att visa på mina möten. Hur har andra som redan har genomfört träffar satt gränserna?
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag tror att jag har mer i gömmorna från fd kommungruppen.
Letar i morgon, hittar jag något så lägger jag ut det.
Lycka till med träffarna!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Finns nog inga "bestämmelser" utan endast rekommendationer.

(Sen det återkommande spörsmålet när är det parkering och när blir det camping? Samma myndighet som rekommenderar 4 meter mellan bilarna accepterar att båtar ligger med en fenders mellanrum.)
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag vill gärna ha så pass långt mellan bilarna att man kan fälla ut sin markis när man är på träff.:)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Det fins rekomendationer på 4 meter mellan fodonen det borde vara lag på det men tyvär har inte alla den åsikten obegripligt.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

På Tyska ställplatser pratar man om ett säkerhetsavstånd på 3 meter.
Känns som en rimlig kompromiss :)
Tre meter gör att man kan veva ut markisen en liten bit i alla fall om man vill ha skugga eller skydd för regnet.

Vill man ha fyra meter blir en ruta minst 6,5 meter bred + bilens längd typiskt 8 meter.

När vi parkerar HB på en allmän parkering har vi ett säkerhetsavstånd på ca 0,5 meter till nästa fordon och det ifrågasätts normalt inte.
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag tror 4 meter är ett bra avstånd. Tänk om man står i flera långa rader och ett utryckningsfordon ska imellan ,eller att någon av HB plötsligt måste lämna området .
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Vi har gjort två träffar - den första träffen gjordes på en camping och där gällde naturligtvis campingens säkerhetsavstånd och den andra träffen var på Annies gård - privatplats - där hade vi fyra meter mellan bilarna.

Just på träffar tror jag fyra meter är ett trivselavstånd så man har möjlighet att sitta mellan bilarna.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

På Tyska ställplatser pratar man om ett säkerhetsavstånd på 3 meter.
Känns som en rimlig kompromiss :)
Tre meter gör att man kan veva ut markisen en liten bit i alla fall om man vill ha skugga eller skydd för regnet.

Vill man ha fyra meter blir en ruta minst 6,5 meter bred + bilens längd typiskt 8 meter.

När vi parkerar HB på en allmän parkering har vi ett säkerhetsavstånd på ca 0,5 meter till nästa fordon och det ifrågasätts normalt inte.
Varför inte lika gärna 4 meter som tre meter, eftersom tyskarna godtar 3 meter så är det väl inte säkert det ärdet rätta i sveige eller vi är dummare än tyskarna tror du det.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Av att dömma av bilderna är det 4meter mellan tälten som gäller....
Men det går bra att ha en bil i mällan......och den är väll inte brandfarlig:confused::confused::confused: om man ser på bilderna

puss o kram johnny
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Hej !
Är tidigare båtägare, när vi låg i hamnarna så var det nästan noll i mellan båtarna ja fändrarna inget mer. Ja det var OK, ingen över huvudtaget funderade, gör någon det nu i hamnarna ??
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Finns nog inga "bestämmelser" utan endast rekommendationer.

(Sen det återkommande spörsmålet när är det parkering och när blir det camping? Samma myndighet som rekommenderar 4 meter mellan bilarna accepterar att båtar ligger med en fenders mellanrum.)


Händer det inget så spelar avståndet ingen roll i säkerhetsavseende, men blir det en brand skulle jag inte vara den som har parkerat tätare än 4 meter och inte följt rekomendationen. Det blir nog tufft i tingsrätten.
Det är alltid fordonsägaren som parkerar sitt fordon som är ansvarig.

JOE
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Det finns inget olagligt i att parkera husbilar nära varandra så det är inget en Tingsrätt tar upp, såvida man inte varit vårdslös med elden. Då är det brottsligt oavsett vilket avstånd man har haft mellan husbilarna.

Att t.ex. elda en grill mellan parkerade husbilar kan betraktas som vårdslöshet även om avståndet mellan husbilarna överstiger 4 meter, om något "går snett".

Gunnar /medlem
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag tror att försäkringsbolagen följer brand rekomendationerna minst 4 meter mellan fordon på camping , Fricamping ja de borde väl vara lika dant, men parkerar man på ruta så campar man inte .... eller hur?
 
Toppen