• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriköp

stenrune

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
8037
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa Biltemas AGM batteri till bodelen. Har haft gelbatteri förut men dom klarade inte skakningar från dåliga vägar det vart hål på gelpåsarna. . Hur är det med Biltemas batterier, någon som har erfarenhet. Tacksam för svar. 8037.
 
Senast ändrad:

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Batteriköp

Det fins ett nytt bateri hos biltema som är spesiellt för oss som gillar att fricampa och har solcell
Det heter SMF-batteri

Det har jag satsat på

Hej från Julle
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Batteriköp

köpte ett 100 Ah SMF-batteri på biltema förra året.Står i katalogen för marin,husbil etc. 999 kr.Verkar vara ett bra o prisvärt batteri.Körde mycket värmare o tv under hösten och det höll spänningen bra.
//Bengt
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

Gokväll

Hade SMF batterier från Biltema i en tidigare husbil, funkade helt OK, men skulle jag investera idag skulle jag välja deras AGM variant som finns i tre olika storlekar, dom klarar betydligt fler laddcykler bl.a.

Har själv idag AGM batterier från Varta (AGM professionell deep cycle), har under 36 år och 11 husbilar senare, provat det mesta i batteriväg, men dessa är utan tvekan de bästa jag har haft ( 1 år) hitills.

Ta nu inte detta som nån vetenskaplig undersökning, för det är bara mina egna personliga erfarenheter, dom mer vetenskapliga teorierna kommer sannolikt snart ändå.

Hejs

Claes 105
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriköp

Gokväll

Hade SMF batterier från Biltema i en tidigare husbil, funkade helt OK, men skulle jag investera idag skulle jag välja deras AGM variant som finns i tre olika storlekar, dom klarar betydligt fler laddcykler bl.a.

Har själv idag AGM batterier från Varta (AGM professionell deep cycle), har under 36 år och 11 husbilar senare, provat det mesta i batteriväg, men dessa är utan tvekan de bästa jag har haft ( 1 år) hitills.

Ta nu inte detta som nån vetenskaplig undersökning, för det är bara mina egna personliga erfarenheter, dom mer vetenskapliga teorierna kommer sannolikt snart ändå.

Hejs

Claes 105

Jätte bra inlägg :msn_star::msn_star::msn_star::msn_thumbup:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Batteriköp

När ni väl har beslutat er för vilken batterityp ni vill ha tycker jag ni ska mäta upp
batteriplatsens maximalmått och sedan välja batteri efter detta.
Priskillnaden för fysiskt större batteri är en nysning i jämförelse till mer ström!

risken är att ni blir ganska förvånade över skillnaden! :)
 

putte47

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
6203
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

Jag har oxå tänkt köpa Biltemas AGM batteri,men det är en fråga jag har till er som vet.
Skall man ha ventilation till AGM batteri,jag har varit inne och kollat att det finns hål i
locket på batteriet för ventilationsrör.Personalen kunde inte svara på den frågan.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

Jag har oxå tänkt köpa Biltemas AGM batteri,men det är en fråga jag har till er som vet.
Skall man ha ventilation till AGM batteri,jag har varit inne och kollat att det finns hål i
locket på batteriet för ventilationsrör.Personalen kunde inte svara på den frågan.
Gokväll

Har inte detaljstuderat Biltemas AGM batt ,men har aldrig hört talas "öppna" AGM batt över huvud taget,är därför ganska säker på att dom är "slutna" dvs utan ventilation.
Tycker väl att personalen borde kunna svara på detta, vet dom inte borde dom kunna ta reda på't.

Hejs

Claes 105
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

Biltemas AGM batteri ska inte ventileras det finns ingen ventilations hål. Du kan installera dom opp och ner om du vill. vätskan är inbunden i glasfiber matta/tyg och därför inte bildas gas som behövs ventilerats enl, Biltema. Vi har två st 95 A AGM batterier och är hel nöjda
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Batteriköp

En amatörfråga. Behöver man ändra på något i laddningen när man bytt från 1 x 85Ah Gel till 2 x 95 Ah AGM? ( Hobby 2009 )

uno
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

En amatörfråga. Behöver man ändra på något i laddningen när man bytt från 1 x 85Ah Gel till 2 x 95 Ah AGM? ( Hobby 2009 )

uno

Gokväll

Har varit i kontakt med Varta i detta ärende, och enl dom ska laddaren ställas i bly/syra läge, alltså inte i gel läge. Har själv gjort så och detta har fungerat klockrent i ett år för mig, så detta KAN ju va det rätta.( kommer troligen andra teorier ang detta) men detta är min bestämda uppfattning.

Hejs

Claes 105
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

På elektroblocket (i detta exempel Schaudt) finns en valmöjlighet att välja batterityp: Bly eller Gel. Har du ett AGM batteri skall den ställas på Bly batteri.
Du måste ha något att pillra med för att ändra batterityp.

Mvh
larsemil
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Batteriköp

Då kommer följdfrågan .... har man ett gel batteri och sätter in ett typ AGM batteri vad skall stå på ebln? ( har 2 gel i dag men bodelsbatteriet har gett upp , bilens batteri är ok ) skall det stå på gel eller den andra?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

Då kommer följdfrågan .... har man ett gel batteri och sätter in ett typ AGM batteri vad skall stå på ebln? ( har 2 gel i dag men bodelsbatteriet har gett upp , bilens batteri är ok ) skall det stå på gel eller den andra?

Är du säker att startbatteri är gel? På min bil så var det gel på bodelen och bly på bilen och laddaren stog på gel p.g.a att bodelen prioriteras vid laddning på 220v.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Batteriköp

Japp har 2 lika dana batterier... sitter under förastolen på en sunlight ,,, :)

Men jag skall mäta upp batteriet när jag hämtar ut bilen efter påsk , så det inte är kylskåpet eller antennförsrärkaren som suger ut batteriet ,,, bara min tanke ....
 
Senast ändrad:
Toppen