• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solifer 6700

F

F.d. 30065

Guest
Jag söker kontakt med ägare till Solifer 6700, för att få svar på en del frågor och kanske utbyta erfarenheter och kunskaper. Själv är jag ny husbilsägare sen förra sommaren och har en årsmodell 1990.
Hör gärna av er via mail eller telefon.
Mvh/Thomas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solifer 6700

Hej Thomas 53, jag såg att du fick hjälp på en annan tråd med värme och v.v.
Om man bortser från själva byggda bodelen för den är ju specifik, men de flesta övriga saker kommer från tillbehörsfirmor och är liknande delar i alla bilar. Det är mera årsmodellerna man kan gå efter och inte märket på husbilen.
Bildelen är ju också samma i de flesta även om det står Fiat, Peugeot eller Citroën i nosen. Dieselmotorerna skiljer det lite på. Bensinmotorerna är samma i alla men skiljer lite i hk. De kommer från Peugeot.
Har du bensinmotor i din, för det var rätt vanligt på Solifer ?
Så har du några frågor så skriv och fråga bara, för det finns mycket kunskap om de äldre bilarna.

M.v.h. JANKRO
 
F

F.d. 30065

Guest
Sv: Solifer 6700

Tack Jankro för ditt svar, trots ditt svar skulle jag vilja få tips om hur jag kommer i kontakt med andra husbilsägare som har samma husbil. Vår husbil är en bensinare på 63 DIN från 90. Som nybörjare finns det många frågor och funderingar, jag återkommer.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Solifer 6700

Hej.
Vi hade en 6700 under åren 1990 till1992 och det var verkligen en kalashusbil. Faktiskt helt i klass med dagen´s husbilar. Orginal vattenburen golvvärme bl.a. Vi hade också bensinmotorn i våran 6700á! Jag fixade till motorn med en annan halsring och ombestyckning av förgasare samt extraktorgrenrör och ett costombyggt avgasrör. Inga problem att ligga på 100km/h! Vettig soppaförbrukning om jag minns rätt (1,2 till 1,4). Det gällde att ligga på med varvet och KÖRA bilen, inga prob. med växellådorna då heller för vridet var ju inte så grymt:oops:

Det var en husbil där allt fanns (markis, cykelställ samt AC på taket) och det gick att meka själv med bilen.......Hur är det idag?:mad:

Problemet vi hade med husbilen var att det blev nån form av angrepp på lättmetallen på vissa ställen (Galvaniska strömmar:confused:). Barnen var rätt små och vi körde massor med bilen året runt! Vi gjorde en riktig underredsbehandling men salt å jox kanske också var en bidragande orsak till skadorna på lättmetallen?

Jäkligt bra bil:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50313

Guest
Sv: Solifer 6700

Hej, jag vet att detta är ett gamma tråd, men jag tänker chansa ändå...

Vi har köpt en 6700 -90 i höstas, och åkt några gånger med familjen. Jag håller med Er att den är en riktig fin husbil, även som nybörjare känns det rätt lyxigt!


Våran bil behöver nya luftfjädringar (bak, finns inte fram), och det fanns ingen platta med ventil (när man behöver lyfta/lufta bilen). Rören var kapad vid fjädringar.

Var finns den platta i originalet? Jag har en 12v kompressor som jag vill kunna använda till båda däcken och fjädring (inga inbyggd kompressor), men det vore bra att veta var ventilen fanns från början.



Tack för hjälpen!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solifer 6700

Hejsan, det får bli ett lite diffust svar. Original för länge sedan så brukade faktiskt luftventilen till luftkuddarna bak monteras bak på bilen, och då ofta under kofångaren om det nu fanns en på bilen det handlade om.
För så länge sedan var problemet att man ofta bara monterade en påfyllningsventil och genom en Y koppling så försåg man båda luftkuddarna med luft och då samma tryck. Med gemensam luft så fick man även nackdelen att vid kurvtagning eller i en rondell så flyttade sig luften från den yttre bälgen med högre tryckbelastning till bälgen i innerkurva och bilen vek ned sig i alla fall, även om den höll sig högre med rumpan vid färd rakt fram.

Om man skall titta över eller renovera gammal hjälpluftfjädring så skall man absolut dra två nya slangar till två nya ventiler och gärna med varsin manometer så man kan se trycket till var sida och lära sig hur mycket man behöver och hur mycket som bör skilja för att bilen skall stå rakt.
När sidorna är separerade så funkar även fjädringen bättre i kurvor och rondeller för luften stannar ju kvar i sin egen luftkudde även om belastningen ökar.

Om du behöver delar eller allt så finns det att handla på KARNAG. Du kan ringa till dem om du behöver udda delar som enbart ventiler. Originaldelarna brukade ofta ha slangar med tummått lite beroende på fabrikat.
Klicka här.
Ride Rite

Om du skulle behöva en komplett ny luftfjädring så brukar det bli rätt mycket billigare om man letar reda på en med hjälp av eBay eller liknande sidor.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Den bästa placeringen av ventilerna brukar bli om man drar slangarna framåt och upp genom golvet på lämpligt ställe och fäster de två påfyllningsventilerna och ev. manometrar på förarstolens underrede så man lätt kommer åt dem med dörren öppen när man står utanför bilen.
 
Senast ändrad:
Toppen