• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL226

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Hej
Jag läser och läser om check cd och EBL och fattar ingenting. Kanske var det därför jag blev kock istället.

Mitt problem med min nyligen inköpta adriatisk corall 08 Som ej laddar
Jag har en EBL 226 och i fredags skulle vi ut på premiärturen. Det visar sig att bodelsbatteriet är nästan tomt trots att jag stått på "Landström" sen januari, flyttat bilen i garaget 3 ggr. Bilen laddar inte batteriet under gång. Jag plockade ut gelebatteriet och kopplade dit en ctekladdare som nästan genast visade att det var fullt. På panelen i hb visar bordellen rött samt att ett frågetecken lyser rött då och då. Jag har även bytt till et syrabatteri, men laddningslampan lyser rött ändå. Skulle den ev. slockna om jag startade bilen?
Vad gör man då förutom ta sig till bilbutiken På måndag

Kocken Calleinvierno
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: EBL226

Hej igen alla 106
Kan det vara så att det finns fler säkringar än dom på blocket?
El. Elchemat till EBL ser det ut som det fans exo, en 2 amp. Säkring.
Tacksam för svar
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: EBL226

I EBL 99 sitter i den inbyggda laddaren en säkring märkt T 3,15 A, 250 V. Det är en glassäkring 20 mm lång och 5 mm diameter. Den sitter där 230 Volten kommer in. T:et står för att den är trög och tål lite större ström i inkopplingsögonblicket. Det är nog samma i EBL 226.

Birger
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: EBL226

Hej wizard
Jag har sett det där elchemat men hittar inte motsvarande säkringar.
Dom sitter inte på blocket. Där sitter en blå och en vit 20 amp.
Jag saknar en del säkringar kan man säga. Fick tips om under förarstolen ,men det var rejäla säkringar, som när dom går då är det allvar.
En husbilsfirma mätte upp mitt 3 år gamla gelebatteri, 13,7 v
Det är slut sa han. Byt batteri
Jag ska ladda upp ett reservanters och sätta in det i bilen och låta det få landström ett dygn så skulle elpanelen justera sig själv.
Kan det vara lösningen på mitt problem?
Bilel är lite lurigt tycker jag :twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: EBL226

Säkringarna sitt inuti EBL så du får nog ta bort ngn kåpa för att hitta dom.
En sitter för inkommande 230V till laddaren, och en 20 Amp för utgående 14,3 Volt.
Hmmm, ett fulladdat batteri har en vilospänning på 12,72 Volt, och det går inte att döma ut ett batteri enbart på att mäta spänningen om den är OK.
//W
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: EBL226

Sedan är jag rädd att dom provar med en motståndsprovare som används till startbatterier, på Gelbatterier är väl det närmast att jämföra med förstörande provning?! :wideeyed:
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: EBL226

Hej på er alla hjälpsamma
Jag gick på tipset med byta batteri och seriekopplade 2 st syrabatterier( marin)
Global 95 amp. fick stå på landström och sen slocknar laddlampan.
Hoppas problemet är löst
Tack för alla tips
Roffe
 
Toppen