• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya iPad vs iPad 2

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nya Ipad är här med buller och bång (23 mars i Sverige).
Men hur bra är den egentligen i jämförelse med iPad 2 och de bästa övriga plattorna?
Här är svaret i grafikform.

Spelprestanda
3655806653.jpg

1808265901.jpg


2737274333.jpg

3834054413.jpg


Hastighet webbsurf (lägre är bättre)
1453841181.jpg
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Eller så kan man se det som ett guldläge att köpa en ipad 2, eftersom den fallit rejält i pris...

//Stefan
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Eller så kan man se det som ett guldläge att köpa en ipad 2, eftersom den fallit rejält i pris...

//Stefan

Så gjorde jag, när 2:an kom köpte jag 1:an till ett mycket bra pris och kommer inte att köpa en 3:a. Som i första hand en navigator och surf och mail dator klarar jag mig väl med 1:an. När jag fotograferar använder jag min systemkamera.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Men nog är man lite nyfiken på världens skarpaste skärm.

Absolut, men är det värt 2300 kr på en i övrigt ganska lik produkt?
(Jämförelsen på prisjakt idag - med priser från billigaste butik, som jag anser seriös. dvs inte billigaste pris rakt av)

Visst, dubbelt ramminne, bättre processor och kamera, och lite annat.
Men de flesta förbättringarna ligger inom områden man kanske inte märker en större skillnad på.

Bättre kamera är bra, men nuvarande är troligen bra nog.
4g fungerar inte och ett abonnemang är ändå, tycker jag, för dyrt för att vara intressant. 3g får räcka ett bra tag till.

Mer minne och bättre processor är också bra, men nuvarande flyter på bra den med. Än så länge får man väl säga.

Men det skall bli intressant att se skillnaden när den finns i butik. Både vad gäller skärm och pris jämfört med 2an...
Priserna kommer att ändras ju närmare releasen vi kommer och fler butiker går ut med pris.

Som det ser ut idag, hade jag nog föredragit en iPad 2 3G 32Gb före den nya med 16Gb minne. Men det är innan jag sett dem bredvid varann och jämfört skärmen.

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Direktrapport från en bekant i USA, som köpt en:

"Skärmen på 3:an är visserligen fantastisk. Men skall jag vara helt ärlig så känns det inte jättenödvändigt. Så 2:an kan vara en idé medan du väntar på nästa variant som stöder svensk/europeisk 4G."

//Stefan
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Har 2an och kände på 3an förra vexkan i NY på Apple Store och det mesta är inom felmarginalen inte så stor alltså mer än kameran som är bättre med mer ljuskänslig och viss upplösning i bilden men i övrigt små skillnader men stora i laboratorium. Trodde att dom skulle ta bort den enda knapp som finns men det hade dom inte gjort efterson det är den enda sak som har krånglat tydligen eftersom folk trycker lite för hårt på den över tid och har skit på fingrarna. Allt enligt en informatör på Apple. Är i övrigt mycket nöjd med 2an som fungerade perfekt på resa och uppkoppling via Wifi på alla restauranger eller utanför Mc Donalds som är alltid Wifi på.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Bra tråd!

Vi väntar nog på och skaffa en. Under tiden ligger sonens 2:a i bilens skåp... Oanvändbar då man inte kan förstärka WiFi-signalen med extern förstärkare.

Nu har vi haft internet inne i bilen en vecka här i Portugal tack vare PC och extern WiFi-förstärkare. Svensk radio på hela dagarna, några program på kvällen från SVT och viktigast spanska TV's (RTVE.es) nyheterkl. 21.00 och europas bästa väderleksrapport kl. 22.05 varje kväll.

IPad och iPhone hittar inte alls det trådlösa nätet utanför, Nokia's N8 telefon hittar och fungerar så där. Har Apple en sämre WiFi-antenn?

Hoppas att även Apple lägger btill en USB-kontakt på sina framtida iPad's, ett måste för oss.

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Hoppas att även Apple lägger btill en USB-kontakt på sina framtida iPad's, ett måste för oss. hälsning jyrki

Det finns en USB-adapter till iPad. Problemet är att WiFi-förstärkaren inte får tillräckligt med ström från iPads batteri.
Därför kan man hoppas på ett trådlöst USB-nätverkskort med extern strömkälla.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Skall man till USA, eller har bekanta där som kan agera mellanhand, så kan man köpa dem där bra mycket billigare.

iPad 2 3g 16Gb: Sverige: 4.450 kr (Electroworld) Usa: 3.575 (App store)

iPad 3 4g 16Gb: Sverige; 5.995 (CyberPhoto) Usa: 4.243 (App Store)

I USA handlar man en till AT&T då de använder samma frekvenser som här, när det gäller 3g. 4g fungerar inte med nuvarande iPad.
Det enda man behöver komplettera med är stickkontaktsdelen (och det går alldeles utmärkt att använda en vanlig apparatkabel, som i alla fall jag har flera av hemma.)

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Det skulle innebära att iPaden för den svenska marknaden kommer att kunna användas i det svenska 4G-nätet?

Jag såg även att de svenska priserna redan är på väg ned.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Det skulle innebära att iPaden för den svenska marknaden kommer att kunna användas i det svenska 4G-nätet?

Jag såg även att de svenska priserna redan är på väg ned.

Nej. Jag var otydlig. AT&T har samma frekvenser som vi på 3g, 4g fungerar inte.
Så långt är det ingen förändrng.

Ja priserna är på väg ner. Jag skulle tor att även iPad NG kommer att sjunka i pris när alla butiker prissatt dem. Och då sjunker också iPad 2 lite till.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Nya Ipad är här med buller och bång (23 mars i Sverige).
Men hur bra är den egentligen i jämförelse med iPad 2 och de bästa övriga plattorna?
Här är svaret i grafikform.
Kanske inte hela svaret betr jämförelser Knarrevik, här finns mer om t.ex laddningstid Test visar - så lång tid tar det att ladda nya Ipad - PC för Alla, där iPad3 är sämst av samtliga testade "paddor" på marknaden!

Sett utifrån mina "behov/önskemål", så värderar i alla fall jag t.ex snabbare surf högre än speldata (4G i Europa, mm)!

Jag tror att utvecklingen snabbt löper vidare och att det finns mer att förvänta sig innan "paddboomen/utvecklingen" satt sig, priserna "mognat" rimligtvis blir lägre än för ex hyfsade PC'ar!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Ju större batteri desto längre laddningstid!

Nya iPads batteri är på 11666 mAh, 66% större än konkurrenterna.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Ju större batteri desto längre laddningstid!

Nya iPads batteri är på 11666 mAh, 66% större än konkurrenterna.

Men den har samme batteritid som ipad2, inta bedre derfor er ulempen art det tager lang tid at oplade batteriet :(
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Att nya iPad har större batteri beror på att skärmen har en upplösning på 2048x1536 dvs 3,1 megapixel mot iPad 2 1024x768 vilket innebär en upplösning på 4 ggr större.

Detta fordrar ett större batteri om 10 timmars kontinuerlig användning skall kunna bibehållas. Allt detta visste du säkert redan.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Nya iPad vs iPad 2

Yep :) derfor 66% större batteri med 6 timer uppladningstid :(
 
Toppen