• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omnistep trappa går ej

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Provar starta ny tråd, i den andra var ingen större respons! Ursäkta dubbelinlägg!
Hej!har en Euramobil 685 med dubbeltrappa. Mätt fram spänning när man tryckeer på knappen, finns också motstånd (ohm) i spolen. Så säkring, knapp och motor förmodligen hel, men någon som vet hur man demonterar? (Ingen mekanisk rörelse vid tillslag på skruven).
Tacksam för svar!

Mvh Marita
 

Bilagor

  • Omnistep1.jpg
    Omnistep1.jpg
    1 MB · Visningar: 20
  • Omnistep2.jpg
    Omnistep2.jpg
    2,2 MB · Visningar: 15
  • Omnistep3.jpg
    Omnistep3.jpg
    2,7 MB · Visningar: 16
F

F.d. 50234

Guest
Sv: Omnistep trappa går ej

Hej har haft liknande problem då var det dåliga skarvar på anslutnings kablarna.Dom var rakskarvade med krympslang över och det fanns en kopplings dosa som ej var helt tät,i anslutnig till hjulhuset.Allt var i original skick från fabrik dåligt gjort.Hoppas att det kan vara till hjälp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omnistep trappa går ej

Om motoren går så er det med stor sansynlighet borte tenner på nylondrevet.
Men mer vanlig er at føleren for om trappen er inne henger i skitt. Denne sitter slik at øverste trinnet klemmer den opp når trinnet er helt inne.

En vanlig årsak til funksjonsfeil på disse trappene er sand og grus mellom armene og trappen. Før en gjør anne feilsøking bør en gjøre ren sidene på trinnene og armene fom bærer trinnene. Litt CRC på alle beveglige ledd hjelper og på.

Trapper som er koblet slik at de går automatisk inn når en starter motoren har en lei tendens til å brenne motoren grunnet problem med føleren for om trappen er inne, bedre med en larm om en glemmer trappen.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Omnistep trappa går ej

Tack för svaren! Trappan har ingen automatisk inkörning, som dom flesta går det köra från bildelen. Trappan gick oehört sakta innan, har uteslutit kabel-eller motorfel efter mätningar. Ganska så säker därför att felet är mekaniskt skruven går inte så antingen i koppling till motorn eller drev. Skulle behöva plocka isär på bästa möjliga sätt utifrån var felet kan vara. Hur får jag bort motorn, den borde driva skruven? Sitter felet i drivningen via nylon medbringaren hur lossar jag det? Någon som plockat isär, eller kanske kan tipsa om sprängskiss e.d.

Mvh Marita
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omnistep trappa går ej

Jeg har fått igang noen slike trapper, og det lønner seg alltid å starte med en grundig rengjøring av trappens deler der den sitter - deretter litt rikelig med CRC eller en annen olje med god inntrengning på alle ledd i armen og trppetrinn. Ut i fra det at den var treg og etter hvert sluttet å gå så er det store muligheter for at dette løser problemet. Rengjør med vatn og såpa, når du har fått ut trappan så kommer du til festebultene som fester trappen i gulvet - men det er ofte gjennomgående bulter som en må holde igjen inne, dette kan på enkelte biler være knepigt for å si det mildt. Ofte må en demontere et invendig stigtrinn for å finne de f... bultene.

Det er teknisk mulig å ta ut motoren mens trappen sitter i bilen, men en må først få trappen helt ut.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Omnistep trappa går ej

Tycker mig se bultskallar på övre bilden, troligen muttrar "på andra sidan".
Tror att det går att ta bort muttrarna och lossa hela plattan med både motor
och snäckväxel.
Det borde vara lättare att "mecka" vid bänk med rak rygg.

Risken finns att kuggtänderna på snäckväxelhjulet i plast kan vara borta p.g.a.
just motstånd i trappens glidande.

Med "maskineriet" loss så passa på att "städa" de ytor som trappen ska glida på.
De brukar vanligtvis bara "belamrade" av smuts, sand och grus.
Skaka, ryck och slit tills det börjar röra sig och borsta rent med ståltrådsborste.
Smörj bara försiktigt med motorolja.

Sitter trappen bakom bakhjulet så bör du fundera på "underkjol" bakom bakhjulet
för att skydda trappmekanismen.
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Sv: Omnistep trappa går ej

Hej jag har en isär plockad så om du behöer reservdelar så kan jag skicka den eller det till dig.
Pä min trappa så var det kolen i motorn som smält samman på grund av att brytaren inte bröt strömmen.Ny motor med drev var nästan lika dyr som en ny trappa.
Så jag köpte en ny.

M V H
Lasse
 
Toppen