• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpåfyllning

F

F.d. 16955

Guest
Tänkte rulla ut bilen till påsk och som nybörjare funderar jag på hur man gör med vattenpåfyllning.När man är ute och åker är det ju inga problem. När bilen står på sin sommarparkering måste väl vattentankarna vara tömda om inte pannan är igång.
Törs man lämna bilen ett dygn med pannan på? Ska man köra inställningen för vintercamping? så att både varmvatten och värme finns.
Ja det är mycket att fundera över som junior.
mvh/Rolf Nr:9677 :aja:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpåfyllning

Hej Rolf

Är inte riktigt säker på vad du menar / är orolig för. Vatten i tanken kan du ha länge och du behöver inte ha pannan på för det. Du behöver heller inte vara orolig för att lämna husbilen med värme och varmvattenberedare påslagen om du nu skulle vilja det. Värme och varmvatten använder du när det finns behov av det.

Angående vatten brukar vi tömma tanken när vi kommer hem efter en helg eftersom vi dricker av vattnet och alltid vill ha fräscht dricksvatten när vi ger oss av igen.

Har du fler funderingar är det bara att fråga........

Mvh Per
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpåfyllning

Hej, när vi använder bilen tex 1 vecka har vi alltid pannan på för varmvatten och även för värme om det behövs, när bilen står hemma stänger vi av allt o tömmer tanken,sen är det bara att fylla på nytt vid nästa tur ,spola gärna igenom systemet när du startar upp ,så att inget gammalt vatten står kvar,,,Lycka till
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpåfyllning

Om frågeställningen innehåller om man kan köra pannan även om inte det finns tappvatten i den så har jag ett svar. Jag har kollat på ALDE´s hemsida (frågor och svar) och funnit att man kan köra 3010-pannan bara man har värmevatten i systemet. Alltså behöver man inte ha färskvatten i tanken, i slangarna eller i pannan om man vill ha lite värme i husbilen. Det fungerar för jag har prövat.

Johan K.
 
F

F.d. 16955

Guest
Sv: Vattenpåfyllning

Hej och tack för alla svar.
Jag uttryckte mig kanske lite otydligt angående vatten i tankarna.
Jag tänkte nu i April så kan det vara kallt på nätterna och då öppnar väl säkerhets- ventilen vid +8gr. om inte pannan är igång.
Om ventilen har öppnat så att vattnet har runnit ur pannan och det är mindre än +8gr.
ska man då värma upp bodelsteperaturen med motorns värmesystem innan man fyller
pannan med vatten?
Jag tänker mig att bilen står parkerad mellan utflykterna.
Alla barn i början. /Rolf.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpåfyllning

Har du trumavärme med eller utan el så kan du värme med pannan ,men kör på läge för värme UTAN vatten,hälsningar Lasse J
 
F

F.d. 16955

Guest
Sv: Vattenpåfyllning

Hej och tack för upplysningen.
Det finns ingen elpatron i vår Trumatic C, så det är gasol som gäller.
Men det har du ju rätt i att det går att värma bodelen utan att värma vatten.
Steg 1 för vintercamping eller?
MVH /Rolf.
 
Senast redigerad av en moderator:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Vattenpåfyllning

hej ! har du en instr.bok så står allt det däri som du frågar efter ! det är intressant läsning ! lycka till med bilen du lär dig snart !:mh2:
 
Toppen