Har varit mycket diskussion ang DRL tillåtet el. ej tillåtet och hur de skall fungera.
Läste denna artikel i tidningen Bilsport som svar på fråga ang. detta:
"De ljusramper det är fråga om är varselljuslyktor som vi
frivilligt har kunnat förse bilar med sedan 1975.
Oavsett om de har lysdioder eller glödlampor så ska de
vara E-godkända och ha glasmärkningen RL. På en bil där
varsellyktorna eftermonteras ska baklyktor och eventuella
sidomarkeringslyktor också vara inkopplade, trots att detta
inte krävs på nya bilar som är typgodkända med
obligatoriska varsellyktor. Varsellyktor-med dioder
eller med glödlampa- får inte vara tända samtidigt som
halvljuset utan får endast ersätta halvljus i dagsljus och
god sikt.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen "
Har ställt en fråga till honom hur man ser om bilen är typgodkänd med
obligatoriska varsellyktor.
Läste denna artikel i tidningen Bilsport som svar på fråga ang. detta:
"De ljusramper det är fråga om är varselljuslyktor som vi
frivilligt har kunnat förse bilar med sedan 1975.
Oavsett om de har lysdioder eller glödlampor så ska de
vara E-godkända och ha glasmärkningen RL. På en bil där
varsellyktorna eftermonteras ska baklyktor och eventuella
sidomarkeringslyktor också vara inkopplade, trots att detta
inte krävs på nya bilar som är typgodkända med
obligatoriska varsellyktor. Varsellyktor-med dioder
eller med glödlampa- får inte vara tända samtidigt som
halvljuset utan får endast ersätta halvljus i dagsljus och
god sikt.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen "
Har ställt en fråga till honom hur man ser om bilen är typgodkänd med
obligatoriska varsellyktor.