• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Angående DRL varselljus

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har varit mycket diskussion ang DRL tillåtet el. ej tillåtet och hur de skall fungera.
Läste denna artikel i tidningen Bilsport som svar på fråga ang. detta:

"De ljusramper det är fråga om är varselljuslyktor som vi
frivilligt har kunnat förse bilar med sedan 1975.
Oavsett om de har lysdioder eller glödlampor så ska de
vara E-godkända och ha glasmärkningen RL. På en bil där
varsellyktorna eftermonteras ska baklyktor och eventuella
sidomarkeringslyktor också vara inkopplade, trots att detta
inte krävs på nya bilar som är typgodkända med
obligatoriska varsellyktor. Varsellyktor-med dioder
eller med glödlampa- får inte vara tända samtidigt som
halvljuset utan får endast ersätta halvljus i dagsljus och
god sikt.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen "

Har ställt en fråga till honom hur man ser om bilen är typgodkänd med
obligatoriska varsellyktor.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Angående DRL varselljus

Min husbil måste för varje 2 år av obligatoriska besiktningar för sommaren.
Undrar om jag skulle sätta en switch så position ljus / lampor kan kopplas med varselljus.
Så jag har båda alternativen.
Extra besiktning är tröttsamt och kostar mer en extra switch.
Varselljus utomstående baksidan och överst är trots allt den mest energieffektiva.
Men om allt da sparar jag ca. 100 watt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Angående DRL varselljus

Det verkar som om Transportstyrelsen inte riktigt vet själva vad som gäller. Bifogar en utskrift av TPS:s svar på mina frågor i detta ärende. Den första frågan får man väl anse med " Jaså " besvarad, det andra svaret tycker jag går stick i stäv med Bo Göingbergs uttalande. För egen del kommer jag att ha dessa utskrifter med i bilen för att vid en eventuell poliskontroll (om polisen har en avvikande uppfattning) delge dem vad TPS anser om det hela.

Ha det / Roland
 

Bilagor

  • TPS svar.pdf
    606,9 KB · Visningar: 143
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Angående DRL varselljus

Hej!

Min tolkning:
Båda säger delvis samma sak, men Göingberg skriver lite mera och är lättare att förstå.

Transportstyrelsen:
DLR-ljus1.jpg

Vad Transportstyrelsen säger här är att alla bilar med DRL-ljus skall vara typkodkända med DRL-ljus och om man monterar det i efterhand så skall bilen godkännas vid en registreringsbesiktning.
Är bilen inte godkänd med DRL-ljus så har den inte DRL-ljus utan något annat vilket Transportstyrelsen säger i det andra svaret.

DLR-ljus2.jpg

Då har bilen gamla hederliga varselljus men då skall baklyktor och ev sidoljus också vara tända.
Men visst kan varsellyktorna vara DRL-lyktor om de är E-godkända och har glasmärkningen RL.

Birger
 
Senast redigerad av en moderator:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Angående DRL varselljus

Hej Birger.
Jag vill bara påpeka att jag (Roland Danneman) inte säger eller påstår någonting vad gäller DRL-ljus. Jag har bara visat vilka svar jag fått från TPS på mina frågor. Hur man sen tolkar svaren är ju upp till var och en, jag har en annan tolkning än dig och jag accepterar dina tolkningar, vem av oss som har rätt kanske framtiden utvisar. I vilket fall som helst hade det varit trevligt om TPS hade kunnat leverera något mer specifika svar än dessa något kryptiska skrivningar som jag fått som svar, då hade vi kanske sluppit en massa olika tolkningar.

Ha det / Roland
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Angående DRL varselljus

Hej Roland!

Jag ber om ursäkt, jag har läst slarvigt i hastigheten. Där jag har skrivit Danneman skall det förstås stå Transportstyrelsen.

Mvh// Birger
 
Toppen