• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

köp av husbil

F

F.d. 6102

Guest
vi vill gärna testa på husbilslivet innan vi köper en värstingbil..har tänkt att köpa en bil för ca 100000-130000kr för att testa med kravet är att 4 personer ska kunna sova i den. vilket märke ska jag satsa på har kollat lite på olika bilar som vw california westfalia mm..även på nån hymer osv men vet inte riktigt vad jag ska satsa på..vill inte hyra en bil utan vill köpa en för runt dessa pengar kan jag få nåt vettigt tips??
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: köp av husbil

âr det så mycket att välja på till det priset??
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: köp av husbil

vi vill gärna testa på husbilslivet innan vi köper en värstingbil..har tänkt att köpa en bil för ca 100000-130000kr för att testa med kravet är att 4 personer ska kunna sova i den. vilket märke ska jag satsa på har kollat lite på olika bilar som vw california westfalia mm..även på nån hymer osv men vet inte riktigt vad jag ska satsa på..vill inte hyra en bil utan vill köpa en för runt dessa pengar kan jag få nåt vettigt tips??

Ett tips!
Hymer 544 -92 | Jönköping | Blocket

Denna är i gott skick. Nedfällbar säng över stolarna.
 
F

F.d. 6102

Guest
Sv: köp av husbil

ska kolla runt lite finns ganska mycket på blocket..vad bör man se upp med osv. som sagt köper inget dyrare då jag inte vet om jag kommer att gilla husbilslivet men vill ändå ha en hyffsad bil för det priset så att man kan testa på..tror det blir ngt med alkov.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: köp av husbil

Hej
Om ni har barn/ungdomar med så är alkov det bästa alt. Skall man göra något så kan barnen vara i alkoven, sen när man åker är det snabbt och bekvämt att packa grejer i alkoven (stolar, bord etc.) det finns hur mycke som helst av sen 80 tal av dessa bilar.
Vi gjorde som du prövade med en billig i början.
Lycka till
Ha de paffw
 
F

F.d. 23710

Guest
Sv: köp av husbil

Hej! jag köpte en hymer 564 förra året, måste säga att jag trivs vädigt bra med den. Diesel tycker jag man måste ha 2,5 turbo minst, annars tar det bara bränsle. Så Hymer är min favorit, halv integrerade är rättså skapliga vindfång. Den ni tittat på har gått mycket,så fjädring och nästan allt annat har tagit stryk, motor går nog om den är servat som den ska. Man får inte så mycket för 135´ kanske kan ni lägga lite till och slippa reparationer, alternativt om man är händig själv. mvh/rauli
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: köp av husbil

Börja med att hyra, ni kommer att spara mycket att prova er fram.
Mvh
Skoogis
 
F

F.d. 6102

Guest
Sv: köp av husbil

vi får se hur vi gör..har varit på firma och tittat och provkört litegrann. just nu lutar det åt en billig bensinare som gått 8000mil.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: köp av husbil

hej! är det en firma så be att dom gör en fukttest,det kan ble en mardröm om du upptäcker att det finns fukt efter att du har köpt den, oavsett om det är en firma eller privat så är det värd dom pengarna. mvh Kent
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: köp av husbil

Kolla nogrant efter fukt. Bilar i den åldern har nästan alltid fuktskador. Det brukar också finnas rostskador på bildelen. Det går att göra fynd men det kräver mycket letande och det mesta i den prisklassen är tyvärr övervärderad skrot. Var mycket försiktig vid köp och räkna med att behöva reparera efter hand.
 
F

F.d. 25276

Guest
Sv: köp av husbil

Hej!

Nej tyvärr inte det är bara skräp.
För att få något hyffsat får man räkna med
250000 kr och uppåt.

m.v.h Tommy
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: köp av husbil

Kolla när fukttesten gjordes och av vem. Kolla också protokollet från testen. Lita bara på vad du ser. Ta alla löften och försäkringar med en nypa salt och begär dem inskrivna i avtalet. Lycka till:)
 
Toppen