• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL 99

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Hur fungerar laddningen på HB som går via EBL.

Jag ser att det är 14,5 V men den laddar bara 0.1A - 0,2A och det visar att batterierna bara är 90% fulla. Borde det inte ladda mera så batterierna blir fulla?

Jag använder Nasa BM-1 som visar all data

/R
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: EBL 99

Kan det vara så att du förprogramerat dina batteriers Ah fel, om de tex är på 90Ah enligt märkning så kanke de ger mindre i verkligheten, dessutom tar den sista laddningen tid och laddar svagt på slutet.
mvh
 
H

hianders

Guest
Sv: EBL 99

Hej!
Om du anser att batterierna är fulladdade så kan du koppla bort dom från elsystemet en stund en stund och när du återansluter står det 100 % på displayen. Så funkar de EBLer som jag känner till.

Hasse
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: EBL 99

Precis som du skriver så laddar den troligtvis mindre när den närma sig fullt. Kan vara ett sätt att spara batteriet. På morgonen så tittade jag och batterierna var full-laddat och den laddade inget alls. Då bör det vara en säkerhet att laddningen upphör när batterierna är fulla så man inte överladdar.

Men jag vet inte om det är så, man kan ju alltid hoppas

/R
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: EBL 99

Det är så batterierna fungera, ju mer fulladdade de blir ökar det inre motståndet och laddningsströmen går ned. Till slut blir den mycket nära noll. Om allt stämmer slår laddaren av!
 
Toppen