• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel på gammal Hymer -88

F

F.d. 55534

Guest
Hej vänner , precis inköpt en 120 watts sats från legoelektronik.....Försöker på trådarna få info om "hur att koppla" men det mesta handlar om betydligt modernare bilar med sofistikerade elblock.
Någon som kan bidra till en EL-okunnig slöjdlärare med en gammal Hymer från -88.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solpanel på gammal Hymer -88

Vad jag förstår så är det bara att koppla sladden från solpanelen till batteriet efter regulatorn förståss! Så är det gjort i min bil och det fungerar utmärkt! En liten voltmeter någonstans i bodelen visar ungefärlig spänning om man så vill!

Kabelarean kan du se här:

Nomogram.jpg

Hellre lite för mycket än lite för lite!

Jappe
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpanel på gammal Hymer -88

Hej vänner , precis inköpt en 120 watts sats från legoelektronik.....Försöker på trådarna få info om "hur att koppla" men det mesta handlar om betydligt modernare bilar med sofistikerade elblock.
Någon som kan bidra till en EL-okunnig slöjdlärare med en gammal Hymer från -88.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, i din bil finns det lite reläer för bodelsaddning och 12V kylskåpsdrift under färd samt en shunt som ger info till mätarna på husdelens panel bakom säkringslådan till husdelen. Det är ingen större idé att koppla in solcellerna i den boxen. Man kan kanske se laddströmmen på panelen men det är inte till någon större nytta. Det är bättre som det redan föreslagits att du, naturligtvis genom en regulator, går direkt till bodelsbatteriet/batterierna utan spänningsfall i gamla sladdar.
Och vill du ha kontroll över laddning och förbrukning så köp den bat.monitor som Montreal föreslår så ser du i stället allt som händer med laddning/urladdning och inte bara en diffus nål på panelen.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Solpanel på gammal Hymer -88

Rekommenderar att du använder kraftiga kablar för att undvika spänningsfall - förlust.
Varje 0,1 volt som förefaller batterierna räknar - om regulatorn gör sitt jobb.
Använd denna kalkylator för minsta kvadrat och spänningsfall.

Kalkylator för kabelarea

Du ångrar med tunna kablar.:oops:
;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen