• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Jag söker ett billigare men lika bra mobilt bredband inklusive telefon mot mitt fasta ADSL-BB och min fasta telefon med Telia.
Jag betalar idag för 6-8Mbit 309:-/mån, Tel 145:- totalt 454:-/mån.
När jag mätt hastigheten har den varit runt 5Mbit och aldrig varit över 6Mbit men det har funkat bra och där är jag nöjd.

Jag vill kunna ta med mig mitt BB i min laptop och ev. även tel. att använda på resorna på ett enkelt sätt.
Vad har ni för bra lösning på detta?

Där jag bor finns inget 4G så det är väl 3G som gäller för mobilt BB.
Nu har jag hört att mobilt BB blir väldigt långsamt p.g.a. att så mångta är uppkopplade med sina telefoner, plattor osv.
Testade sonens mobila Telenor-abb. med hemtel. upp till 16Mbit som var väldigt trögt, 1,7Mbit! Tråkigt! Priset för MBB och tel är 249:-/mån. Skillnad 205:-/mån.

Net1 har ett annat upplägg på gamla 450-nätet, telefon med hemnumret och bra täckning i fiskeskogen men vad får man för hastighet idag med deras nya modem.
Net1 kostar med tel. och avgifter 337:-/mån. Danmark o Norge ingår där.

Jag vill ha enkla förklaringar så även en pensionär förstår!!
Tackar och väntar med spänning på en bra lösning.
Mvh.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Hej:)

Med Net1 får du en överlägsen täckning var du än befinner dig.

Hastigheten med nya R-90 är sällan under 1,5Mbit för att ta emot och sällan under 0,8 för att skicka.

Jag tycker att det är viktigt att väga in att Net1 "flyter på" på ett sätt som inte andra operatörer gör vilket gör att surfupplevelsen blir mycket bra.

Från ett fantastiskt väder lite utanför Stockholm vid flatenbadet.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Jag mätte precis nu min iPhone-uppkoppling på Tre och fick följande resultat.

bild-734759.PNG


På mitt trådlösa abonnemang är hastigheten ungefär dubbel.
Jag tycker inte man skall nöja sig med lägre hastighet.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Jag mätte precis nu min iPhone-uppkoppling på Tre och fick följande resultat.

bild-734759.PNG


På mitt trådlösa abonnemang är hastigheten ungefär dubbel.
Jag tycker inte man skall nöja sig med lägre hastighet.

Hallå där:rolleyes:

Hur resonerar du när du står utan täckning?
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Vi bor på landet och reser nästan aldrig i tättbefolkade storstäder där 4G finns.
Vi hittar våra ställplatser på lugna ibland öde ställen vid sjöar och bäckar.
Antar att du mätt hemma i stan, vad är ditt mobila abbonemang? Hastighet och pris?

Lasse, sällan under 1,5! Det är långsamt. Har du nåt snitt uppe i Fåsås eller hemma?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Hallå där:rolleyes:

Hur resonerar du när du står utan täckning?

Då tar jag fram min Net1 dagsurf och ber till högre makter att det funkar. I norska fjällvärlden funkade det sällan, i Danmark använder jag Tre och i Norrland har jag inte provat ännu.

Min räddning i Norge var min USB-sticka med antenn som förstärkte WiFi-signalen. I takt med att folk lägger lösenord på sitt trådlösa nät blir det väl svårare med WiFi också.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Har haft fastnet ved telia, bare 2Mb och modem kaput ved åske :(

I mobilen provade jag 3, telenor och telia, ingen forbindelse andet end 2g :(

Innomhus Telenor 12marts2012.jpg

Terrassen Telenor utenhus 12 marts2012.jpg

Skippede fastnettet och fik Net1 D-35 router, och nu med R-90 router, det fungerer rigtigt bra, ute som hemma :) :)

Inomhus Net 1R-90 router 12 marts2012.jpg

Terassen Net R-90 router utenhus 12 marts2012.jpg


For mej er inta hastigheden alt, men at jag HAR forbindelse til nettet, at så R-90 routeren givar bra uppkobling uten problemer samt fungerer i Sverige Danmark Norge, 12V/220v, och däkker et stort område med sin wifi ( hele huset och terrassen på 64m2 ).

Hur mycket mere mobilt kan det väre :)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

I iPaden har jag Comviqs kontantkort (röst) och får dessa värden men då går det långsamt, mycket långsamt.

bild-775076.PNG
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

I iPaden har jag Comviqs kontantkort (röst) och får dessa värden men då går det långsamt, mycket långsamt.

Min Android på Net1 wifi har lagere värde utenhus end du, men tyckar den er hyfset quick, så kanske det er Ipad der er långsam :):)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Det funkar att surfa på vanliga hemsidor men playkanalerna på TV buffrar onödigt ofta för att inte tala om när navigeringsapparna skall uppdateras, 2 GB tar en stund. Så varför skall man nöja sig med hastigheter lägre än 10 Mb/s?

Vid årets slut skall 99% av befolkningen ha tillgång till LTE, jag ser fram emot det så att även landsbygden får snurr på surfandet.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

De kan ikke dække 99% med nuværende teknologi, de har haft alle muligheder for at kunne dække hele sverige uden sorte pletter, så ved ikke om jeg tror på det du håber, men man ved aldrig, kan jo være alle svenskere flytter til storbyerne.
Jeg gør ikke ;)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Vi bor på landet och reser nästan aldrig i tättbefolkade storstäder där 4G finns.
Vi hittar våra ställplatser på lugna ibland öde ställen vid sjöar och bäckar.
Antar att du mätt hemma i stan, vad är ditt mobila abbonemang? Hastighet och pris?

Lasse, sällan under 1,5! Det är långsamt. Har du nåt snitt uppe i Fåsås eller hemma?

Hej Tuzzan, nej någon sådan test har jag inte tyckt varit befogad då det har flutit på så bra.

Att ha jobbet med sig för oss kräver uppkoppling, att sända enormt mycket bilder när vi jobbar med foto likaså.

Net1 har givit oss den friheten och det är nog bland det bästa som hänt.

Anders nämner dagsurf... tänkte bemöta det, men behöver veta om det är D-35 eller D-50 som används, yttre antenn?

Med R-90 har det hänt mycket, istället för som tidigare, kopplar routern nu upp mot flera plattor i masterna vilket gör att uppkopplingen blir ännu stabilare, snabbare och tryggare.

Personligen så tycker jag att det har gått lite troll i bredbandskollen precis som jag tycker att det har gått i pixelhysterin när det gäller kameror.

Kanske är det på det viset att vi tittar mer på tekniska specar än själva användandet.

Ja, det var lite från mig på väg hemåt från Älvsjömässan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Så här skriver Tele2: Utbyggnaden av 4G nätet har hunnit långt i Sverige och*pågår för fullt.*I slutet av 2012 kommer 99% av Sveriges befolkning att kunna surfa i vårt 4G-nät.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Da jag flyttede til Valdemarsvik, var der en beslutning om fibernet med sonara, 3 mdr. efter jag flyttede herop, var den ändret til, klar jer som i bedst kan, i får inta fiber !!! Ingen mobilselskab kunne bruges innendörs på min adresse och teli kunne bare levere 2Mb i fastnet.

Det tele2 skriver om 4g har dom også skrevet om 3g, ved ikke hvorfor du tror på dom alle, när dom inta har gjort hvad dom har lovat innan !!!

Kommer der 4g til hele landet, hvad så med hastigheden på uppkoblingen, den vil jo synke for hver bruger ??

Näää jag venter och ser, indtil videre beholder jag det jag har, och inta hvad jag måske kan få, engang med tiden :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Märk väl att dom lovar att 99% av befolkningen skall ha tillgång till 4G, inte 99% av landets yta!
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Ja du Knarrevik det är en viktig distinktion. Vi här på den värmländska landsbygden har därför ingen reell konkurrens mellan bolagen eftersom det bara är Telia som erbjuder täckning. Som det mesta i vår tid sker s.k. utveckling ur ett ganska snävt storstadperspektiv. Tur att vevgrammofonen funkar utan bredband!!!!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Jag bor 1 mil från gamla Ericsson , nurvarande Sonys stora utvecklingscentrum i Lund. Ett högteknologiskt mekka. Hos mig går Telenor inte alls och Tre går knackigt.

Man får hoppas på 4 G. När det inte fungerar hos mig ....hur skall det då fungera i norrland????
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Att operatörerna lovar o lovar det är vanligt och jag tror också att om alla ska surfa 4G så blir det också långsamt.
Ja Lasse Net1, det viktigaste är att jag får ett någorlunda snabbt nät härhemma och om du lovar att jag kan komma över 6Mbit med Net1 och en utomhusantenn skulle jag inte tveka!
Kan du kolla vad du får därhemma?
Har antennkabelns längd någon inverkan på hastigheten?
Är det praxis att man behöver ha en extern antenn hemma?
Hur ska det se ut för att man ska kunna få 9,3Mbit? Är det praktiskt möjligt eller är det som vanligt bara i teorin?

Är nog lite svag för Net1 ändå eftersom du får så många frågor men det skiljer en hundring mot Telenor, är det försvarbart?

Bredbandskollen, bra eller dåligt, det är i alla fall det enda jag kan mäta med.

Knarrevik:
LTE, vad är det?
Har du alla abbonemang? Vilket föredrar du? Mest för pengarna?
Jag vill inte betala hur mycket som helst då jag antagligen är en vanlig surfare utan att ladda filmer och sånt som tar mycket.
Telias 309:-/mån är för dyrt för 6-8Mbit och jag får bara runt 5Mbit.

Mvh till alla!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

LTE är det som man populärt kallar 4G.

Jag har använt alla de stora svenska operatörerna och har liksom tidningen Mobil fått bäst värden med Tre där jag bor, funkar också i Danmark.

Vad många inte vet är att Comviqs kontantkort Smart (röst) kan ge en uppkoppling som jag tidigare visade med 200 MB/dag (6 GB/mån) till en kostnad av 169 kr för 58 dagar. Net1 funkar knappt hos mig och inte heller i den norska fjällvärlden.
 
Senast ändrad:
Toppen