• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp tolka 3 batteri bilder

D

Deleted member 11118

Guest
Instruktionsboken är på tyska så även tysktalande har svårt förklara vad allt betyder som visas i bilden. Finns säkert någon i klubben som kan förklara för en helt befriad skånepåg från allt tekniskt. Vad betyder siffrorna i respektive bild. Där står både Amp och Volt, men jag vet inte hur jag skall läsa siffrorna

Lars Jönsson
 

Bilagor

  • DSC_0036.JPG
    DSC_0036.JPG
    5,6 MB · Visningar: 13
  • DSC_0038.JPG
    DSC_0038.JPG
    5,3 MB · Visningar: 6
  • DSC_0039.JPG
    DSC_0039.JPG
    5,4 MB · Visningar: 7

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp tolka 3 batteri bilder

Bild1
Översta raden i "bågen" visar laddning (+) eller urladdning (-)
Den undre raden visar, i detta fall, bilbatteriets spänning.
Symbolen under visar att bågen visar bilbatteriet.

Bild 2
Symbolen under visar att bågen visar bodelsbatteriets spänning eller laddning/urladdning beroende på om V:et under, eller A:et över bågen är tänt.

Bild 3
Visar att bodelsbatteriet laddas ur med mellan 0,5 - 2 Ampere.
(Men då borde A:et över bågen vara tänt, tydligen fungerar inte den lampan)
//W
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hjälp tolka 3 batteri bilder

Tack Wizard, om jag tolkar dina bokstäver rätt så visar bild 3 hur mycket där är kvar i batteriet, dvs när vi kommer till -10 är batteriet nästan tomt, är det så jag kan tolka det eller hur vet jag annars när batteriet börjar ta slut.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp tolka 3 batteri bilder

Du bör ej gå under 12.2V.
Man kan säga att du tar ut från c:a 12.7V (fulladdat) ner till 12.2V sedan bör du ladda.
Man minskar annars batteriets livslängd.

Jojje
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp tolka 3 batteri bilder

Tack Wizard, om jag tolkar dina bokstäver rätt så visar bild 3 hur mycket där är kvar i batteriet, dvs när vi kommer till -10 är batteriet nästan tomt, är det så jag kan tolka det eller hur vet jag annars när batteriet börjar ta slut.

Nej, det visar inte hur mycket som är kvar, det visar att batteriet laddas ur (-) med ca 1 till 2 Ampere.
//W
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hjälp tolka 3 batteri bilder

Nu vet jag lite mer, men en fråga till. Om jag står utan elanslutning var ser jag hur mycket batteri jag har kvar dvs nu börjar det bli dax ladda batteriet.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hjälp tolka 3 batteri bilder

När man genomgående känner sin egen batterikapacitet och ana sin konsumtion, är det lätt att bedöma hur mycket ström du har kvar.
Minst lika bra som datorberäkningar som ofta inte känner till alla konfigurationer och avsikter.
Jag har använt voltmätaren i instrumentpanelen i ca 10 år och har aldrig behövt start hjälp - starbatteriet innhållas i bodelen !
När jag går från förarsätet som ett stopp på dagens körning, jag vet vad mina möjligheter är - om ström användning.
Inte svårare än att komma ihåg hur mycket du har på dit. kreditkort konto.

Du har också en voltmeter - men önsk' dig en bättre, till instrumentpanel.
 
Senast redigerad av en moderator:

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp tolka 3 batteri bilder

När strömmen för bodelsbatteriet sjunker under 11V enl. panelen stängs alla 12V förbrukare som hämtar ström från bodelsbatteriet automatiskt av för att inte skada batteriet.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hjälp tolka 3 batteri bilder

Tack Kjelka, nu fattar även en helt teknikbefriad man.

Glasklart svar på det jag efterfrågade TACK
 
Toppen