• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför köpte vi Husbil och hur blev det sedan?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.798
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Under åren 1998-1999 så sökte vi sommarstuga och åkte runt på många ställen och tittade på en massa intressanta och ointressanta objekt. Halland var favorit stället men även Bohuslän fick ett antal besök.

Vi hade tidigare haft både husvagn och båt och även åkt runt på BoB men eftersom barnen klarade sig mestadels utan oss så ville vi hitta något som vi kände skulle engagera oss båda.
Sommarstugorna passerade revy och en dag i Augusti stod vi med personbilen på parkeringen utanför ICA i Henån.

Vi var på väg att kolla in en stuga i "Jappeland" men detta begerepp uppfanns ju förståss inte förrän i HBK långt senare.
När vi sitter i personbilen så kommer en Norsk Husbil och parkerar framför oss. Han har backkamera och manövrerar med stor vana in Husbilen på den plats han valt. Senare vet jag att han hade en Hobby med boggie.

Jag tittar på Birgitta och vi är överens på en microsekund.
Vi ska ha Husbil! Sommarstugan flög sin kos och jag gjorde alla nybörjarfel och köpte en Husbil privat mot hustruns vilja som inte alls fungerade och krävde en massa jobb.

Efter några månader så hittade vi vår pärla på Codat i Fritsla.
Vi åkte dit för att köpa denna begagnade pärla men frun i huset ändrade sig och satte sig i en annan bil.
Den hade stått i skylten i mer än ett år och många hade provsuttit den utan att köpa den.
För oss var denna bil en Dethleffs I5832 -98 givetvis drömmen och vi åkte därifrån med kontraktet klart och hade köpt en ny bil som levererades någon månad senare.
Som vanligt hade frun i huset insett och förstått de vi män inte ser.
Vi hade denna husbil till November 2009 och upplevde mer än 9 härliga år och 14500 mil innan vi hittade något som kunde ersätta den.

Eftersom vi åker året runt så ville vi gärna ha vattenburen värme och mer stuvutrymmen. Integrerat var det enda vi tittade på.
Under de senaste åren före bytet så besökte vi Mässor och handlare och var nära att köpa både Hymer, Knaus o Niesmann men den rätta känslan infann sig inte och med tanke på tidigare erfarenheter så var det ju inte klokt att byta utan godkännande uppifrån!

En god vän i HBK tipsade om att Rapido hade ALDE men jag trodde inte att det verkade tillräckligt för vinterkörning.
Vi var inte på Elmia mässan 2009 och ett par veckor efter så hade vi en Onsdag em ledig båda två och då fick vi för oss att åka till PR-Husbilar i Sollebrunn.
Där stod återigen drömbilen i skylten som var en Rapido 9066DFA med dubbelgolv o Alde. Efter ett par dagars funderande så var det dags att byta ut Husbilen vi bott i de senaste 9 åren! Kvinnan hade återigen rätt känsla för det viktiga.
Rapido 9066DFA fungerar utmärkt på vintern och vi har passerat 4500 mil på strax över 2 år och vi trivs både i snö och sol.

För att kunna vara helt oberoende av 220VAC och Campingar så valde vi att förutom elverket köpa en Efoy 1600 till Rapidon .
Detta har inneburit att trots att Birgitta vill använda Hårfön(1500W) o Locktång(400W) så har vi inte använt elverket utan enda anledningen till att åka in på Camping är att spara på gasol.

En del byter ofta och värderar tekniska finesser men vad vi upplevt är att man måste trivas i Husbilen precis som i bostaden.
För oss betyder inte Motorn eller solpaneler det mesta utan friheten och hemkänslan är det som avgör.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Varför köpte vi Husbil och hur blev det sedan?

tänk håkan,,ja rulla nåra varv runt din bil på ica-maxi i kungs-backa ock fick se hbk--1,,de va nerrullat,,ja trodde ni låg o vilade,,ja vågade inte knacka på,,men ville gärna träffa dej:)
precis som du skriver,,ett rullande hem,,ock man ville inte störa,,

kanske istället "spikens fiskeläge" till våren,,de e väl dina hemtrakter,,? teddi,,
 
Toppen