• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Musiktråden

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Musiktråden.

Jag var också inne på Citation 16 men köpte en ny bil istället

Jag har hittat en bild på RT hornet ver 2
Realistklubben » 70/80-hornet – en konstruktion för snabba transienter som hÃ¥ller än - IDG.se - Störst pÃ¥ it-nyheter

Inlägget väckte minnen. När mina söner kom i tonåren på 80-talet fick jag önskemål om 2 st 70/80-horn till studion. Dom fick disponera ett rum för sin musik. Många vinklar och vrår men färdiga blev hornen och används fortfarande. Elementen tror jag är bytta men dom ger fortfarande mycket bra ljud!
///Lars-Ove
 
Senast ändrad:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Musiktråden.

78/80 horen har det diskuterats i många forum. Bra verkningsgrad men urusel bas. Det kan jag hålla med om.
Jag hade 2 st av R&T första ver. 3D med öppningen ner. Sålde dessa och byggde 2 st 70/80. Det blev en besvikelse. Så mycket jobb och med DYR 18 mm plywood.
Till slut åkte dessa också ut, hustrun ville ha mer space i rummet. Det blev till att åka runt till hifi butiker. Nä, nä, nä. Till slut hamnade jag i en, förklarade vad jag sökte. Jag vill ha ljud i rummet -inte från vänster och höger sida. Vi började på 10.000. Nej. nästa . Nej osv. Till slut var vi upp kring 250.000 kr ! Nja nu börjar det likna någon MEN nu är det ett annat problem -priset. Tack och adjö. Öronen hänge nu ner på mig som en blodhund. Kom sedan in i en mer vanlig radio/TV butik. OJ!! vad är detta!! var är högtalarna???? där sa han. NEJ NEJ dom måste vara på minst 3m³ och och var är diskanterna. DÄR!!!! jag fick faktiskt bita mig i armen. Nu har jag fått till baka mitt ljud och på bara 1 liter låda + lite till.
Det var BOSE. Utan att fråga så bad jag honom vad det kostade, dom var ju små smått= billigt ) sa jag dom köper jag.
Hustrun nöjd med storleken och jag med ljudet.
Det blev dock en sub bas (se tidigare inlägg) på 1500 Watt.

:music-icon::music-icon:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Musiktråden.

ibland när jag instalerar antenner sá ser man nágra sekunder TV av varje kanal.
Kanalerna kommer ifrán hela världen nu och är mánga av antalet. Ibland ser man nágot mycket intressant, men inte kan man titta fór nöjes skull pá ett jobb hos en kund. Den Svenska SVT World sände ibland under dagen ett mycket bra program som hette sá skall det láta. Det verkar som en kopia pa det Irländska programmet The lyric board. Ett mycket högt kvalitetsprogram med duktiga musiker och inbjudna. Dessa artister för mig är helt okända eftersom jag har varit ifrán Sverige en massa ár. Fast den duktiga pianisten Robert Wells är naturligtvis internationellt känd.

Frida Öhrn - Jolene (Så ska det låta) - YouTube
Så ska det låta, Have you ever seen the rain, Caroline af Ugglas - YouTube
Så ska det låta 2009 - Molly sjunger över gränserna - YouTube
Pernilla Wahlgren & Brolle - SÃ¥ Ska Det LÃ¥ta (2005) - YouTube
Pernilla Wahlgren & Brolle - SÃ¥ Ska Det LÃ¥ta (2005) - YouTube
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Musiktråden.

I går träffade vi en mycket trevlig Norska Martine Lund som spelar på en Norsk lokal violoin.
Hon sa att den heter Hardingefele. den hade förutom dom vanliga 4 strängarna 4 stycken fina strängar som ligger under och bara vibrerar för att ge att ge ett celtiskt fylligare ljud. Både min son och jag blev helt imponerad av hennes teknik och röst som fár den Norska folkmusiken till en njutning.

https://www.youtube.com/watch?v=kB9ABgo0BkY

https://www.youtube.com/watch?v=d9rPb56AjGI

https://www.youtube.com/watch?v=ZVC9QSpcTYg&list=PLD6E00B20168CD1BE

https://www.youtube.com/watch?v=iRSOVZJ69pA
 

Bilagor

  • Martine.jpg
    Martine.jpg
    1,4 MB · Visningar: 0

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Musiktråden.

Polarpriset !! Äntligen har Chuck Berry fått det som skulle ha varit den första att få det . Som en musiker kollega till mig sa man har hela tiden hoppat över Jesus och givit det till lärjeungarna !! Eller som John Lennon sa skulle man kalla rock and roll något annat skulle det heta Chuck Berry ! Stones första skiva var ju en Chuck Cover ,Come On .Hälsningar från en gammal rockare som rockar fortfarande / Sevallbo
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Musiktråden.

Kallas detta musik??? Nåja smaken är som baken.... men en ny upplevelse var det allt :D
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Musiktråden.

Gokväll
Visst är det musik, men som du skriver så är det svårt ibland att ta till sig "nytt". Fortsätt att lyssna så kommer även du att njuta av detta.:music-icon::music-icon:

ha d
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Musiktråden.

Jo visst.... hörseln blir ju sämre med åren så kanske jag kan uppskatta det om säg 10 år....
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Musiktråden.

Löständer!!??
Här hemma diskuterades om en kändis. 50 talet som var mycket känd men en gång på scenen tappade han sina löständer. Och så var den artisten slut.
Jag har räknat upp ett 20-30 sångare på den tiden men inget som dyker upp.
Är det någon med SÄKERHET vet vem det var?
 
Toppen