• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur/var mäta laddströmmen?

F

F.d. 55347

Guest
Har ett 85 Ah Gelbatteri ursprungligen. Har nu installerat två parallellkopplade 75 AH bly/syrabatterier. Mellan batteribankarna sitter en manuell switch som styr laddning och urladdning till resp bank. På min EBL Schaudt 26 finns ju en knapp för att styra laddströmmen. Gelbatteriets laddström från EBL:n är ju högre/starkare än för syrabatterierna. Min fråga är hur eller var kan jag mäta laddströmmen så att jag kan se att blysyrabatterierna inte får för hög laddström?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur/var mäta laddströmmen?

Hejsan, jag vet inte om vi går lite runt varandra, men laddströmmens (Amp.) styrka har väl ingen större betydelse mer än tidmässigt så länge den ligger inom normala laddgränser.
Menar du kanske läddspänningen (Volt) som skall ha lite olika maxspänning till olika sorters batterier?
Men till "öppna" Bly/syrabatterier och gel batterier skall det vara samma spänning.
AGM batterier skall däremot ha lite högre laddspänning.
Jag har kanske missförstått dig, men då är det bara att protestera :).


Typisk
laddspänning

Öppna 14,4V
MF 14,4V
AGM 14,4-14,7V
AGM renbly 14,7V
GEL 14,4V

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Hur/var mäta laddströmmen?

Tack Jankro! Som elamatör så tar jag nog fel på begreppen men switchen på EBL:n skall skiftas för GEL resp Syra. Är det spänningen som regleras? Eftersom min switch ej går ner i bottenläge för syra så skulle jag gärna vilja mäta spänningen så att syrabatterierna ej laddas med för hög spänning.. Men var? På batterierna eller EBL:n?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur/var mäta laddströmmen?

Tack Jankro! Som elamatör så tar jag nog fel på begreppen men switchen på EBL:n skall skiftas för GEL resp Syra. Är det spänningen som regleras? Eftersom min switch ej går ner i bottenläge för syra så skulle jag gärna vilja mäta spänningen så att syrabatterierna ej laddas med för hög spänning.. Men var? På batterierna eller EBL:n?
---------------------------------------------------------------------------------------
Om det är max. laddspänning du vill mäta så är det nog lämpligast direkt på batteriets poler. Men du får tänka på att om själva laddaren är rätt intelligent så ger den inte maxspänning under hela laddcykeln, så det gäller att mäta vid rätt tidpunkt, eller koppla på ett mätinstrument som har minne för högsta spänning som mäts upp, och ha det påkopplat under hela laddningen.

Kan tyvärr inte svara på vilka värden som ändras med EBL switchen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur/var mäta laddströmmen?

Här kan du se avbildningar av praktiska exempel på olika mätpunkter av: ström A och spänding V
enligt laddning eller urladdning.

spændingsfald oplad.jpg- - - -spændingsfald forbrug2.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen