• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteriet torrt

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Inför kommande resa kollade jag batterierna i vår Rapido och kunde till min fasa konstatera att bodelsbatteriet på 90 Ah var helt torrt. Fick fylla ca 1 lit. batterivatten i de 6 cellerna. Orginal Fiat på 90 Ah var helt OK. I aug. 20110 monterade en husbilsleverantör en 100W solcell Moove enligt Kamas katalog med vidhängande regulator etc. Allt har fungerat till belåtenhet men nu...
Solcellen har varit täckt i vinter ca. 4 mån. Båda batterierna var urkopplade. Fråga; Kan batteriet användas efter uppladdning? Kan regulatorn vara skadad? Hur kollas den?
Undrar Lars-Åke Åhlén
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bodelsbatteriet torrt

Om du har en flerstegs laddere så börja ladda - den kollar själv och eventuell med spännig information.
Har du opp till 14,2 volt da tückes jag det okay.

Du kan kobbla in om det skal användas förbruk i husdelen en beastning av en gammal 55 watt/ 12 volt lampa.( H4 )
Kann det stanna mer än 10 timmar - så OK.

Batteritester som Batteritestare, 6/12 V - Biltema
- inte bra som test av låg förbruk.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bodelsbatteriet torrt

< Batterierna bortkopplade > skriver du.

Då skulle jag jaga sprickor eller hål i batteriet, ÄVEN
UNDERSIDAN!

Kolla där batteriet stod eller ska stå efter frätskador.
Batterielektrolyt är ju utspädd SVAVELSYRA = H2SO4.
Ger "vackra frätskador" att hitta.

Beklagar ditt missöde!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bodelsbatteriet torrt

Om spänningen i HBnätet (solceller ingår), är mer än underhåll från 13,5 till 13,8 volt kan avdunsta lite vatten.

Volt reglering eller vattentank. :oops:
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet torrt

Hur reglerar och testar jag solcellens spänning så att inte bodelsbatteriet kokar i onödan? Skall inte "solcellspaketets" reglerutrustning typ Moove reglera detta? Är det månne fel på den? Eller är det fel på bilens spänningsreglering? Startbatteriet är helt OK.

Lars-Åke
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet torrt

Efter laddning av batteriet där voltmätaren visade 13,46 v. frånkopplades laddningen och fick efter ett tag 13,4 v. på batteriet. Efter 14 tim. utan ladning är det 13.1 v. Det verkar som om batteriet är OK!? Enligt uppgift är batteriet 1/2 fullt vid 12.4 v. Således långt kvar.
Är fortfarande nyfiken på om någon i detta fantastiska forum har något svar på min fråga i inlägg nr.8.
Hälsar
Lars-Åke
 
Toppen