• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backdiod till solpanel

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Moderna solpanelsregulatorer har inbyggda backdioder har jag fått veta men den här gamla regulatorn, som jag hittade i braatthaförrådet, har det förmodligen inte.

Vet någon här vilken diod man bör skaffa och var en sådan finns att köpa?

Solara h.jpg

Jag tänkte använda regulatorn till den här "mobila" panelen (50w)

solp 2.jpg

och försörja två "extra" fritidsbatterier (160Ah) med strömmen från den och 110wattaren på taket och göra en egen krets som inte är ihopkopplad med bilens ordinarie elsystem (160Ah). Ett 12-voltsuttag i bilens bodel där jag tar ström till dator och tv m.m.

Jag tror inte att husbilens ordinarie mmtp-regulator, Naps MaxPower, klarar detta extra tillskott på 50w eftersom den tydligen bara klarar max 7A. Det är på gränsen men jag vågar inte chansa!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Backdiod till solpanel

Jag har just spenderat dagen med att fundera och dividera med människor om det behövs backströmsdioder när man parallellkopplar paneler så inte den ena panelen som kanske hamnar i skugga dränerar strömmen från den andra. Någon riktig klarhet har jag inte kommit till så jag kommer ta det säkra före det osäkra och installera backströmsdioder. De jag valt är

SBX2540 Schottky Diode 70-022-13 på elfa.se den kostar ca 15kr/st.
det jag siktat på är en hygglig spärrförmåga i backriktningen samt att den har låg fallspänning.
Kurvan för fallspänning visar att det vid lägre strömmar går att tjäna några 0.1volt.
därför kommer jag att parallellkoppla 3st per panel, då tar varje diod max 2A och håller spänningsförlusten nere.
för ett dubbelmontage gör jag därmed av med 2 x 3 x 15kr = 90kr
och spänningsförlusten blir ca 0.25-0.35volt
Sen brakar jag in det i en IVT MPPT laddare och hoppas det glöder i batterierna av all laddning jag får!

med en 50w panel kanske man med en lägre ström klarar sig inom vettiga strömområden med 2 parallellkopplade dioder.

elfa har beställning med hämtning dagen efter i butik om man vill slippa fraktkostnader och är i stockholm eller göteborg.

Göteborg
Krokslätts Fabriker 12
431 02 Mölndal
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backdiod till solpanel

Jag vet inte. Alla äldre regulatorer har inte det. Jag tror inte denna har det. Det kanske går att mäta. Vet inte hur man gör det.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backdiod till solpanel

"Over" förstår jag men "discharge"; det kan ju betyda allt möjligt! Anledningen till att jag tror att den här regulatorn behöver extra backstömsdiod är att den hade det innan jag bytte till Napsregulatorn i husbilen. Tyvärr har dioden fösvunnit vilket ju dioder har för vana att göra, åtminstone i mitt hem!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backdiod till solpanel

Det kan jag också få det till, men ett långt liv har lärt mig att i princip aldrig lita på någonting så därför ska jag gå upp i natt när det är kolmörkt och mäta på en solpanel som jag har kopplat den här regulatorn till. Panelen är ansluten till ett bilbatteri. Till detta ska jag använda min nyinköpta tångampéremeter, ett makalöst instrument som jag inte förstår att jag har kunnat klara mig utan tidigare! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backdiod till solpanel

Sabla tummen! Nu har du förstört min goda föresats! Jag hade tänkt gå upp strax före gryningen och mäta på panelen och därefter gå ut och fotografera lite i gryningsljuset precis som Ludde och alla andra framstående fotografer gör! Nu blir det inga kanonbilder från mig därför!

Jappe
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Backdiod till solpanel

Ska se om jag kan ringa och väcka dig vid 4 snåret på morgonen så du är uppe på fötterna i god tid för dina foton. Inte vill jag hindra dina mästerverk inte.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Backdiod till solpanel

Idag har jag äntligen kopplat in mina 2 90w paneler till ett motstånd och utrett frågan om backströmsskydd vid parallellkoppling av solpaneler och det var inget behov av det.
De dioderna jag köpt gjorde iofs ingen direkt skada heller men de tillförde inget.

När ena panelen låg i skugga gav den 1v men resistansen är mycket hög, även om den kanske kan ladda ur ett batteri nattetid om man saknar regulator så snor den ingen effekt från sitt syskon vid solsken på den ena.
"Resistansen" i regulatorn behöver va så låg som 1.6ohm för att kunna ta emot all ström som rasar in och detta gör att strömmen väljer regulatorn framför tjuvvägen genom den mörka dioden.
Jag hoppades det skulle vara så men nu har jag testat.

Lite kuriosa om testet jag gjorde:
Tid: 12:00
Solvinkeln "5cm ovanför trädtopparna" så inte så högt stående sol.
Panelerna vinklade mot solen.
jag lät strömmen falla över en resistor på 1.6ohm (max 240W), utan inblandning av laddningsrgulatorer.
Först fick jag bara ut 40W och besvikelsen var stor, efter en stund kände jag doften som alla i ett ellab lärt sig att älska. kabelbrand!
De enda sladdar med krokodilklämmor jag hade att tillgå (inga skruvanslutningar på panelerna) var från biltemas billiga hörna.

Nu är de grillade och svarta istället.

När jag väl bytt bort denna kabel så vart det fart på grejerna och ut kom 14.5V 9.5A
= 138W ungefr 77% av maxeffekten som ska vara solen i cenit.
Jag har inte någon erfarenhet av solpaneler men det är mer än jag trodde såhär års.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backdiod till solpanel

Väldigt fina värden tummen, men vinklar man panelerna mot solen så blir det resultat! Jag har fått liknande förvånande bra värden på mina paneler! Jag trodde att solens ringa höjd över horisonten så här års skulle påverka resultatet negativt i högre grad än det gjorde!

Jappe
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Backdiod till solpanel

Tyvärr har jag inte kommit på någon bra metod att ha panelerna på taket men ändå tillåta att de vinklas upp mot olika riktningar.
Det går att sätta dig olika typer av gångjärn men jag vågar inte tro att de kommer sitta kvar och inte vibrera en massa på motorvägen om jag inte skruvar fast dem ordentligt.
Så om jag får ut 100W av mina 180W så får jag nog vara nöjd. Skulle eg köpt 100W men så hittade jag dessa för totalt 2600kr eller så, tänkte direkt att mer måste va bättre.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Backdiod till solpanel

När du ändå är igång och laborerar, ta stora hallspegeln och montera så att solen refleterars in i solcellen så kanske du närmar dig nominella effekten.
Beträffande extra dioder och vad de gör, så har du ju alltid ett framspänningsfall och därmed en effektförlust! 0,4-0,5volt som du får på kiseldioder ger vid 9,5A 3,8-4,8w!
//Göte J
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backdiod till solpanel

Intressant Göte J! Jag har två "lösa" 50w paneler och där skulle man kanske kunna förbättra effekten med aluminiumfolie eller något annat reflekterande material. Meningen är att jag ska ha med en eller båda panelerna i husbilen och ställa ut vid behov!

2 panel.jpg

Hallspegeln vågar jag inte ta med mig. GB kan ha synpunkter på det!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backdiod till solpanel

Tyvärr har jag inte kommit på någon bra metod att ha panelerna på taket men ändå tillåta att de vinklas upp mot olika riktningar.
Det går att sätta dig olika typer av gångjärn men jag vågar inte tro att de kommer sitta kvar och inte vibrera en massa på motorvägen om jag inte skruvar fast dem ordentligt.

Ja har sett sådana lösningar bland fricamparna i Spanien men har inte studerat dem närmare. De bilarna har stått på stränder och där finns ju ofta plats så att man enkelt kan man flytta bilarna efter solen då och då för att få så bra vinkel mot solen som möjligt!

Jappe

PS: Jag fick en idé! I stället för att betala en massa pengar för en helautomatisk solparabol så skulle man väl kunna tänka sig att använda markisveven till att "veva upp" panelen på taket. Är panelen utrustad med en rejäl kulled nertill då skulle man väl kunna styra och ställa in den med veven också! Något för folk med en verkstad i ryggen att tänka på! Eller hur, juan norte? :D DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Backdiod till solpanel

Dioderna jag köpte skulle ge ett spänningsfall på 0.2v så de skulle i teorin sno 1% av lasten men nu har jag ju kommit fram till att dioderna blir hyllvärmare.
Jappe:
Slöjd-detaljer SE, Spegelplast är en oöm spegel som du kan komplettera med så du får in mer ljus. Jag köpte två skivor en gång för att ha i garaget för att inte köra in i betongpelare men de monterades aldrig. Nu kanske de får nytt liv som solfångare vi får se. lite obekvämt bara att hantera dem 2.8 meter upp i luften.
 
Toppen