• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Jag har plöjt igenom bl. a. en intressant och innehållsrik mastodontsträng om batteriladdning på nästan 300 inlägg, läst allt utom en del språksvåra delar. http://www.husbilsklubben.se/forums/t33513-15/

Vi har en Dethleffs -07 med EBL 220-2 som laddar både dåligt och långsamt.

Det som förvånar mig är att man i allmänhet godtar den svaga laddningen från orginalgrejerna i bilarna.
Man har alla möjliga förslag och lösningar på förbättringar med att komplettera det ursprungliga eller gå förbi, med mer eller mindre kostsamma installationer som dessutom verkar fungera väldigt bra.

Är det ingen som försökt förbättra dessa "dåliga" Elektroblock inuti, eller frågat Schaudt varför de är som de är?
Vad är deras avsikt att göra dom med så svag och därmed lång laddning?
Är det bara för att ge batteriet en skonsam laddning?
Man vill ju helst vara oberoende av 220V och samtidigt vara fullladdad efter någon timmes körning emellanåt, dock inte vara tvungen att köra varje dag.
Ibland tänker jag att det är Campingfolk som tillverkat dom för att man ska komma in på Campingar och ladda med 220V!

Om man nu har 140 Ampere från sin generator och batteriet där bak, som ofta är urladdat, bara kan få max 18A med mitt EBL 220-2, och dessutom går snabbt ner i laddningscykeln efter bara någon minut, så undrar man varför man har en så kraftig generator!

Jag, och många med mig har reagerat på varför det är så klena kablar för laddningen till bobatteriet. Det säger sig självt att man inte kan köra mer genom dom.
Varför har man den dimensioneringen på kablarna?

En del säger att man kan inte köra in hur mycket som helst i ett batteri men man hör ingen som fått sina batterier förstörda av att ha dessa DC/DC laddare inkopplade med betydligt högre laddström och även längre tid med hög laddning än EBL gör.

Egentligen borde Schaudt ge ut en uppdatering på deras "högkvalitativa" och invecklade EBL-block!

Mvh o Trevlig Helg!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Schaudts EBL bidrar inte på något sätt till bodelsbatteriets laddning (mer än att det styr skiljereläet som bryter/sluter kopplingen mellan bodel och bil). Det är generatorns laddregulator som styr bodelsbatteriets laddning. Därför har många byggt om detta och installerat riktiga DC/DC laddare.
Detta gäller naturligtvis bara om 230V inte är inkopplat :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Som vi pratade om på telefon Göran .
Kan undra om man kan få det bekräftat från andra att jag har hört att man skulle ställa in infopanelen på 1,25% högre än vad man har i batteribank .

Samt kom jag på senare att det finns en brytare för omkoppling för laddning syra/gel batterier som du kan se på denna bilden på mitt EBL-101.
Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Har du denna brytare och att den står rätt för den typ av batteri du har ?

Har du kunnat ändra till det egentliga amp-värdet i infopanelen ?
Kenth hade ju fixat det här : http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/357360
om det är en "kod" så kanske han kan hjälpa till med den ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Det finns ingen möjlighet att få ett urladdat batteri fulladdat med någon timmes körning oberoende av laddare, ett batteri tar inte emot så mycket laddning. Räkna med kanske 10 timmar!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Om DC/DC laddaren är av flerstegstypen (t ex Ctek) så laddar den med märkström (t ex 20A) tills batteriet är ca 80% laddat. Under den fasen är strömmen styrd av laddaren så ledningsarean är inte viktig så länge den räcker till och kabeln inte blir varm. Sedan låser laddaren spänningen (lite temperaturberoende) och batteriet fortsätter ladda tills strömmen närmar sig 0A. Då är batteriet fulladdat. Ju större batteribank man har desto längre tid tar de sista 20%-en.

Bengt-Åke: Det jag läst är att Schaudt panelen ska ha K100 värdet inställt. Batterierna är oftast specade med K20 och då ska man multiplicera K20 värdet med 1,25, dvs 85Ah K20 batteri ska ställas in som 105Ah.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

En liten komplettering till ovanstående: Om batteriet är urladdat laddar laddaren med märkströmmen 20A så länge batteriet tillåter det, när motståndet i batteriet går upp, går laddströmmen ned. I praktiken är det bara korta stunder i början av laddningen man får så hög laddström som 20A!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

En liten komplettering till ovanstående: Om batteriet är urladdat laddar laddaren med märkströmmen 20A så länge batteriet tillåter det, när motståndet i batteriet går upp, går laddströmmen ned. I praktiken är det bara korta stunder i början av laddningen man får så hög laddström som 20A!

Det är korrekt. Man skulle kanske sagt så här: Laddaren laddar med upp till märkström tills batteriet är ca 80% laddat (strömstyrt).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Nja, det stämmer inte heller, det är som jag skrev, laddaren laddar med märkströmmen så länge batteriet är tomt nog, och motståndet i batteriet är tillräckligt litet för att släppa igenom våra 20A. i praktiken är det kanske 15-30min beroende på batteribankens storlek, sedan går laddningen ned långt under 20A! Det verkar råda en missuppfattning att man kan tvinga i batterierna ström med speciella laddare eller väldigt grova kablar, men det är inte möjligt. När man väl uppfyllt de parametrar som är det bästa för batteriets laddning ca 14,2-14,4V laddspänning vid 20 graders batteritemperatur så är det bara att vänta, batteriet/batterierna, bestämmer! :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Nja Montreol laddningsströmmen bestäms av skilnaden mellan pålagd spänning (polspänningen) och batteriets EMK (inre spänning) dividerat med inre motståndet. Alltså, I=U-Emk/Ri. Och eftersom Emk stiger med den ökade laddningsnivån sjunker laddströmmen. Iofs minskar Ri en aning med ökad temperatur och motverkar minskningen något med konatant spänning.
Sen är det ju så att är inte kabelareorna från laddaren så väl tilltagna så kabelresistansen är försummbar i förhållande till batteriets resistans måste de tas med. Alltså I=Uladd-Emk/Ri+Rkabel.
// Göte J
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

:)Hei.

Vedr. å fylle batteriene 100%.

Etter at jeg fik montert "SoftCharger" på min siste bil er jeg fornøyd.

Batteriene, 150Ah AMG bodel og 100Ah start blir fylt opp langt raskere enn
hva som var tilfelle med de tre foregående bilene under kjøring.

Vi kan stå fire-fem dager uten 230v tilkoblet. Vi har kompressorkjøl som kun går
på 12v, dieselvarmer og gasskoker. 90w solceller som primert lader bodelsbatteriet.

Det viser bare at SoftCharger evner å fylle batterien 100% under kjøring.

I vinter, under utendørs lagring har jeg montert et 30w solcellepanel i frontruten
som gir lading til startbatteriet og har sluppet å tilføre 230v for å lade batteriene.

For de som er interessert se: www. revnesystem.no for en endelig løsning på dine
lade/strømproblemer.

Beste hilsen fra Atle.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från ! Varför?

Hej Göte J!
Jag har frågat förr.
Jag har Schaudt Elblock 226 med "180 A Generator" på Fiaten.
Skall man då förvänta sej att kabel arean från generatorn till Fiat motorbatt. skall vara grövre,, & vise versa till EBL:en.
Frågar en "nuvis"
Tackar på förhand om svar!
mvh.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Förlåt att jag blandar mig, för jag har ingen EBL och även inga problem med laddningen.
Varför inte sätta en flerstegs laddare direkt till startbatteriet och slå av 230 volt till EBL laddaren.
Så det borde fungera lika bra när motorn är igång - eller kommer generatorn frånvaro hindrar ladning till bodelsbatterierne.
En impuls alias generator kan etableres.
Lite diagram för EBL, jag har läst - men inte alla.

Har någon provat - utan att tala om all teori - " just do it ".
 
Senast redigerad av en moderator:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Hej alla och tack för svaren!

angan:
Om inte EBL utan generatorns laddregulator laddar bobatteriet, utan endast slå till skiljereläet, hur kommer det sig då att laddningen på tomgång laddar bara 18A, efter en minut 14A för att efter 10 min vara nere i 13A med ett urladdat batteri där spänningen är 12.0 volt? Vart tar generatorns 140 eller 180A vägen?
Den laddningen som du skriver om att 20A som DC/DC ger upp till 80% skulle vara önskvärt från laddaren i EBL. Det skulle ge 3 till 4 timmars körning för att få 80% i ett urladdat 80Ah batteri, helt OK.

Bengt-Åke:
Jag tror att jag har lyckats få rätt nominellt amperetal på displayen nu, även med uppräkningen 1.25. Jag har bara ett 80Ah gelbatteri och det nominella värdet inställt på 92Ah/100%.
Brytaren står på gel = rätt batterisort.

Montreal:
Jag menar inte att bilen ska ladda ett urladdat batteri på några timmars körning, men en laddning på 13A efter 10 min för att ytterligare sjunka ganska snabbt är ju på tok för lite med tanke på vad generatorn kan ge.

Regent och Bredo:
Det var precis det förslaget jag inte ville ha, man ska väl inte behöva bygga om ett sofistikerat och avancerat system med att ta bort dess funktion och bygga ett eget utanför!
Jag vill att det som sitter i från början ska fungera så man slipper jaga eluttag.
(revnesystem.no fick jag inte upp efter kopiering)

220 volts laddningen fungerar lika dåligt.
Jag laddade ur batteriet, 72Ah enligt displayen med en belastning på 4A i 8 tim.
Den bröt spänningen enl beskrivning på 12.0 volt och 0% kvar i batteriet.
Det ger 32Ah! (Nu är det en reservation om att det nominella värdet var rätt inställt.)

220V laddning börjades 09:20 och gav 17A, spänning 14,3V
Efter 5 min 14,5A
20 min 13,5A
40 min 7,8A
efter 2 tim nere på 5,2A

Jag ska göra en till mätning nu när Nominella värdet ändrats till 92Ah.

Är det någon som har laddningskaraktäristiken / laddningscykeln på en EBL 220?

Mvh.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Jag tycker du skall läsa vad jag skrev i inlägg Nr 8 igen, det är vad som gäller, generatorns och laddarens kapacitet har mycket liten betydelse! Däremot förbättrar en större batteribank situationen radikalt! :)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Hej alla och tack för svaren!

angan:
Om inte EBL utan generatorns laddregulator laddar bobatteriet, utan endast slå till skiljereläet, hur kommer det sig då att laddningen på tomgång laddar bara 18A, efter en minut 14A för att efter 10 min vara nere i 13A med ett urladdat batteri där spänningen är 12.0 volt? Vart tar generatorns 140 eller 180A vägen?
Den laddningen som du skriver om att 20A som DC/DC ger upp till 80% skulle vara önskvärt från laddaren i EBL. Det skulle ge 3 till 4 timmars körning för att få 80% i ett urladdat 80Ah batteri, helt OK.

Mvh.

Att strömmen sjunker beror på att batteriets inre emk ökar. Läs Götes inlägg ovan. Laddregulatorn som sitter i generatorn är inte nån speciell avancerad laddare.
Att gen levererar 140-180A... det gör den om du kopplar in den mot en tillräckligt låg resistans :)
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

:)
Hei Tuzzan.

Problemet er vel at de orginale systemene ikke er spesielt sofistikerat eller avancerat.

Jeg er en novise, men mine erfaringer med tre bobiler over tretten år er de samme
som dine, evig søken etter en strømkilde ved camping, og ofte batteribytte.

Det som er greit med SoftCharger er enkelheten, to kabler loddes til børstebroen på
dynamoen, laderen limes fast et passende sted i motorrommet, du starter bilen og
dynamoen leverer 15.0v og fyller battariene på rekordtid.

Det er nå ett år og 16000 km siden og det har gitt oss mange netter som fricampere.
Nå ser det ut til at lenken under fungerer, lykke til.

www.revnesystemer.no

Beste hilsen fra Atle.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Det verkar vara så att en Ctek kan, men generatorn tydligen inte kan ladda med 20A tills batteriet är 80% laddat! Generatorns laddning, 18A vid start och efter en minut 14A för att efter 10 min vara nere i 13A med ett urladdat batteri där spänningen är 12.0 volt tycker jag är för dåligt.
Det verkar inte vara fel på batteriet eftersom det går att ladda det till 92Ah/100% med 220V via EBL och sedan bibehålla 12,9V, 89Ah efter 1,5 dygn trots en "larmförbrukning" på 0,2A.
Att det blir motstånd i batteriet vet jag men det går för fort enligt min mening, frågan är varför!

Jag tycker nog att det är ett avancerat system som Schaudt har gjort, all förbrukning och laddning ska gå därigenom för att det ska fungera och då kan man nog kräva att orginalet borde vara bättre.
Jag är tydligen inte ensam om denna slutsats.
I min fulla övertygelse har jag trott att det fanns en laddregulator i EBLn men nu är jag helt enig med "angan" om att det är generatorns laddregulator som gör jobbet. (fick det även bestyrkt av Udo Lang på Schaudt idag).
Alltså är det den som är boven!
Är det någon som bytt den till nåt bättre?

På min fråga att byta till grövre kablar, batteri - EBL - batteri, menade han att jag kan göra detta men någon större vinst blir det inte.
När nu regulatorn tydligen toppar på 18A så räcker ju de 10mm2 som finns.
Vid 220 laddning verkar det vara en inbyggd regulator som också toppar på 18A men inte sjunker lika drastiskt i laddningen och dessutom laddar 100%.

Har någon kopplat in en extra laddare till Auxiliary charger anslutningen på EBLn?
Skall tåla en laddning på 18A där med, hur funkar det?
Borde gå med en DC/DC laddare där, frågan är vad bobatteriet får för laddning då?

Jag har solceller med en LR1218 regulator kopplad till EBL, om jag monterar en Ctek Dual och tar in solcellen där, blir det bättre eller sämre?

Den här Softcharger som var på förslag var väldigt dyr när jag väl hittade på den.
Revnesystem

Mvh
 
Toppen