• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Jag har plöjt igenom bl. a. en intressant och innehållsrik mastodontsträng om batteriladdning på nästan 300 inlägg, läst allt utom en del språksvåra delar. http://www.husbilsklubben.se/forums/t33513-15/

Vi har en Dethleffs -07 med EBL 220-2 som laddar både dåligt och långsamt.

Det som förvånar mig är att man i allmänhet godtar den svaga laddningen från orginalgrejerna i bilarna.
Man har alla möjliga förslag och lösningar på förbättringar med att komplettera det ursprungliga eller gå förbi, med mer eller mindre kostsamma installationer som dessutom verkar fungera väldigt bra.

Är det ingen som försökt förbättra dessa "dåliga" Elektroblock inuti, eller frågat Schaudt varför de är som de är?
Vad är deras avsikt att göra dom med så svag och därmed lång laddning?
Är det bara för att ge batteriet en skonsam laddning?
Man vill ju helst vara oberoende av 220V och samtidigt vara fullladdad efter någon timmes körning emellanåt, dock inte vara tvungen att köra varje dag.
Ibland tänker jag att det är Campingfolk som tillverkat dom för att man ska komma in på Campingar och ladda med 220V!

Om man nu har 140 Ampere från sin generator och batteriet där bak, som ofta är urladdat, bara kan få max 18A med mitt EBL 220-2, och dessutom går snabbt ner i laddningscykeln efter bara någon minut, så undrar man varför man har en så kraftig generator!

Jag, och många med mig har reagerat på varför det är så klena kablar för laddningen till bobatteriet. Det säger sig självt att man inte kan köra mer genom dom.
Varför har man den dimensioneringen på kablarna?

En del säger att man kan inte köra in hur mycket som helst i ett batteri men man hör ingen som fått sina batterier förstörda av att ha dessa DC/DC laddare inkopplade med betydligt högre laddström och även längre tid med hög laddning än EBL gör.

Egentligen borde Schaudt ge ut en uppdatering på deras "högkvalitativa" och invecklade EBL-block!

Mvh o Trevlig Helg!
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Har någon kopplat in en extra laddare till Auxiliary charger anslutningen på EBLn?
Skall tåla en laddning på 18A där med, hur funkar det?
Borde gå med en DC/DC laddare där, frågan är vad bobatteriet får för laddning då?

Jag har solceller med en LR1218 regulator kopplad till EBL, om jag monterar en Ctek Dual och tar in solcellen där, blir det bättre eller sämre?
Mvh

Jag har precis kopplat in en CTEK M300 via EBL och Molex kontakten, den kan ge 25 A och det verkar EBL klara av.

Har också en LR1218 till solcellen, även om det inte är den optimala regulatorn, gillar jag verkligen att kunna se laddningen i displayen.

Har inte full koll, men tror en CTEK DC/DC laddare inte skall gå via LR1218, och det vore synd tycker jag.

Kanske en TWCeller Volvo Penta regulator gör tricket :confused:
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Det skulle vara intressant att höra vad den laddar batteriet med för ampere.
Antar att du laddar från 220 nätet i stället för orginalladdaren?
Om du gör ett test kan du väl rita ner det här.

Mvh
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Jag har redan en Ctek DC-DC Laddare 20A tillsammans med möjlighet att mäta både spänning och ström. Den körs mot en batteribank på 200A som laddas bra, men det tar inte särskilt lång tid även om batteribanken är relativt tom, innan laddningen går ned under de 20A som laddaren kan ge. Däremot fyller den ju upp batterierna helt eftersom den har temperaturgivare på batterierna så att de alltid får rätt laddspänning.
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Har du den inkopplad till EBL eller går den direkt till batterierna?
Var läser du av laddningen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Eftersom det är en Ctek D250S Dual har jag den kopplad direkt på batterierna och den hanterar också solcellerna. Laddningen avläser jag på en batterimonitor som mäter all laddning/urladdning av batterierna. Den heter NASA BM1. :)
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Hej!

Det är tre storheter som bestämmer storleken av den ström som laddar batteriet i ett visst ögonblick.
Det är den spänning som generatorn ger.
Det är batteriets inre motstånd eller resistans
Det är batteriets laddningstillstånd.

Med laddningstillstånd avses batteriets Ems (Elektromotorisk spänning, tidigare kallad Elektromotorisk kraft, Emk). Ems är den spänning man mäter mellan polerna när batteriet är obelastat. Figuren nedan visar batteriet med pluspolen A och minuspolen B. Vi tänker oss batteriet bestående av en ideal cell med en plus och en minuspol och ett inre motstånd med resistansen Ri.

Om vi inte har något kopplat till polerna så går ju ingen ström genom det inre motståndet och polspänningen = Ems.

Fig 1
Belastning12.jpg

Om vi kopplar in en belastning så går en ström ut genom plusspolen och runt enligt pilarna. När strömmen går genom motståndet Ri så uppstår en spänning över motståndet. Spänningen kan man beräkna med Ohms lag U=R*I. Om strömmen är 10 A så blir U=0,04*10 V = 0.4 V. Det betyder att om Ems=12,8 V så blir polspänningen U= 12,8 V- 0,4 V = 12,4 V. Polspänningen sjunker vid belastning därför att potentialen, spänningen mellan en punkt och jord, minskar i strömmens riktning i ett motstånd.

Fig 2
Laddning11.jpg


Nu tänker vi oss att vi kopplar in en generator/laddare till batteriet enligt figuren. Om generatorns spänning är lika med batteriets Ems så händer inget, men om generatorns spänning är högre så kommer det att gå en ström in genom pluspolen och runt i kretsen enligt figuren. När strömmen passerar Ri så uppkommer en spänning över Ri som kan beräknas med Ohms lag U = R*I. Summan av denna spänning och batteriets EMS är lika med polspänningen, dvs generatorns spänning.

Nu kommer lite siffror. Generatorns spänning är 14,4 V och batteriets Ems = 12,0 V. Då blir spänningen över Ri = 14,4 V - 12,0 V = 2,4 V. Vi kan räkna ut strömmen genom batteriet genom att räkna ut strömmen genom Ri med Ohms lag. I = U/R = 2,4 V/0,04 ohm = 60 A. Batteriet laddas med 60 A under förutsättning att generatorn kan leverera den strömmen. Men strömmen blir inte större med en generator som kan leverera 500 A. Laddningen går inte fortare om man kopplar om kylskåpet från el till gas om generatorns kapacitet räcker till.

tabell 1
Laddningtab1.jpg



Fig 3
Laddning22.jpg

Långa ledningarna till batteriet försämrar laddningen. I figur 3 finns ett motstånd Ry som symboliserar resistansen i ledningarna. Vi kan beräkna laddströmmen på samma enkla sätt genom att använda summan av Ri och Ry . En 8 m (4 m mellan batteri och generator) lång kabel med arean 6 mm2 har resistansen 0,023 ohm.

Tabell 2
Laddningtab2.jpg

I tabellen ser vi att strömmen minskar kraftigt på grund av spänningsfallet i kabeln. Dubbla kabelarean halverar spänningsfallet. DC - DC laddare är nog ännu bättre eftersom den kompenserar spänningsfallet genom att öka spänningen.

Vi ser alltså att det som påverkar laddströmmen är spänningen över batteriets poler och batteriets inre resistans. Den inre resistansen kan vi inte göra något åt annat än genom att skaffa batteri med större kapacitet eller parallellkoppla två eller flera batterier. Två lika parallellkopplade tar ju emot dubbelt så stor laddning som ett gör på samma tid.

Eftersom laddströmmen är stor i början så kommer Ems att öka snabbt och strömmen minskar då också snabbt. Inte mycket att göra något åt när det gäller en generator, den kan ju inte jobba med flera steg som en laddare kan.

Mycket av detta har redan skrivits i tråden av andra men se det som en sammanfattning.

Birger
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Tack P Birger för en bra teoretisk förklaring.
Några praktiska realiteter tycks delvis vara undlat eller valt bort.

under förutsättning att generatorn kan leverera den strömmen.....om generatorns kapacitet räcker till.....
Även en 140A generator kan ha svårt att leverera 14,4 volt vid belastningen från mycket ljus, kylskåp, fläkt mm (~ 45 A > 30%) under körning.

Laddningen går fortare om man kopplar om kylskåpet från el till gas när generatorns kapacitet inte räcker till.

Långa ledningarna till batteriet försämrar laddningen.
- Ja och tunna ledningar.
Kalkylator för kabelarea

Min generatorn ger maximalt ~63 ampere vid mycket höga urladdning för en kort tid - genomsnitt 21 ampere per batteri.
Så min spänningsfall vid laddningen, kan jag räkna med gott ex. 15 A - i proportion till tiden.

För min första batteriet är 0,7 meter 35 KVD. från generatorn
Min andra batteri + 1,8 m 25 KVD
Min tredje batteri 2 x 1,8 m 25 KVD - samlingar i inverteraren (max. 100 A )
Alla tre batterierna 70 A
( 0.032v/45 A/35 kvd/0.7m - 0.077v/30 A/25kvd/1.8m - 0.077/15 A/25kvd/3.6m )

Försök att kalkulera litet på din spänningsfall - använd punktum inte komma.

Men de praktiska resultaten är de som räknas.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t56889/
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Tack P Birger för din utmärkta och lättförståeliga genomgång. Även jag fick lära mig nåt nytt, att Emk kallas Ems idag! Den är så bra och pedagogisk att jag föreslår att du tar om den i en egen tråd som du sen låser. Då blir en lättare att hitta igen för framtida bruk.
// Göte J
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Tack P Birger!
Det var en exemplarisk beskrivning.
Det är bara att inse att Ohms Lag ändrar man inte på så lätt, den gäller än!

Apropå laddning, vad har ni för åsikter om Gel kontra syrabatterier i bodelen?
Är det så att ett syrabatteri tar åt sig mer och snabbare laddning än ett gel?

I min Dethleffsbok står det att:
Laddningsslutspänning (fulladdning) 14,3 volt
1 timme vid bly-syra-batteri
8 timmar vid bly-gel-batteri

Varför sätter man i så fall in gelbatterier i en husbil som förbrukar ganska mycket och vill ha så snabb återladdning som möjligt?
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Tack själv BredoMobil.
Jag tror att vi är helt eniga i att så länge generatorns spänning inte sjunker när man kopplar om kylskåpet till 12 V-drift så påverkas inte laddningen.

Tack Göte J.
Det var nog i början av åttitalet som läroböckerna började använda Elektromotorisk spänning i stället för Elektromotorisk kraft. Det tar emot för en gammal fysiklärare att säga kraft när man menar elektrisk spänning men söker man på Google så är fortfarande Elektromotorisk kraft dubbelt så vanligt.

Tack Tuzzan.
Visst gäller Ohms lag fortfarande. Det gäller bara att ha en tillräckligt enkel modell att använda den på.

Beträffande laddning av gel-batteri så hittade jag i manualen till Schaudt´s EBL en laddningskurva som visar att det är det andra steget av laddningen som tar 8 timmar för gel-batterier och en timme för batterier med syra i flytande form. Det kanske är större inre motstånd i gel-batterier - jobbigare för jonerna att simma i gele.

Fördelen med gel-batteri ska vara att de tål många och djupa ur- och upp-laddningar.

Här är en länk till "Batterikunskap" BATTERIKUNSKAP | Exide Technologies, batterier och laddare

och här är sidan från Schaudt´s manual.

Ebl-laddkurv.jpg

Birger
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Hej Göran Jodå jag har två laddare som är innkopplad på elektroblocket 220-2. Blocket styr även dom och det funkar jätte bra så totalt 54 ah Men vad hjälper det när vi har Gel -batt. som är så trögladdade. I förra hus-bilen hade vi gel -batt. och Waecos 25 ah laddare. Det började lukta knallgas o narkoslarmet tjöt.Det ena 140ah batt.var som en jäst surströmmings burk och kanonvarm.Bilen var bara 6 månader så det blev en tur till Hyssna, där blev det vanliga våt batterier monterade. Oj oj vilken skilnad på laddnings tiden.
Jag har även nu gel. batt.När det är dags att byta dom så blir det underhålls fria fritids- batterier.Förstår inte varför man monterar gel-batt. i ett fritidsfordon då laddningstiden är så lång. Som du kanske vet så har elektroblocket automatik när du laddar batteriet. Blocket lägger då på 14,3 volt i 8 timmar,sedan taggar det ner till 13,8 volt.
Mvh. Bengt:bye:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Hej!

Det är tre storheter som bestämmer storleken av den ström som laddar batteriet i ett visst ögonblick.
Det är den spänning som generatorn ger.
Det är batteriets inre motstånd eller resistans
Det är batteriets laddningstillstånd.


Birger


Tack Birger för din välskrivna text samt att du till slut förenklar detta med laddning med ett enda inlägg.
Ohms lag gäller alltid så att ström och spänning för en given last skulle vara individuellt oberoende enheter är naturligvis fel om nu någon trodde det.
Så man kan förenkla det som att batteriet reglerar strömmen med sitt laddningstillstånd och allt man behöver tillhandahålla är korrekt polspänning för att uppnå så god laddning som möjligt.

Eller: Om batteriet har en viss laddningsgrad kan man inte "öka strömmen" till detta när korrekt polspänning uppnåtts.

Alltså: Det enda som är intressant när man vill ha koll på hur väl en batteri laddas är spänningen över polerna.
Har man korrekt spänning sett till temperaturen (t.ex. ca 14,4V vid +20 grader) tillförs maximal energi till batteriet och att då mäta strömmen säger inget av värde på frågan "hur väl laddas mina batterier?" men kan ge svar på "hur väl uppladdade är mina batterier nu?" då strömmen sjuker i takt med laddningsgraden.
Det viktiga är att generatorn kan leverera korrekt spänningsnivå vid full last vilket den kan om den är i gott skick och har tillräcklig kapacitet.
För liten generator ger givetvis problem men uppnår man rätt reglerspänning vid full belastning har man inga problem.
Det man ska se över när man har "dålig laddning" (för låg polspänning) är alltså regleringsspänningen (generatorns spänning) samt spänningsfallet från generator till batteriet.
Låg generator-spänning eller stora förluster ger problem.

Vi har en äldre husbil med endast 14,2V från generatorn vilket är i lägsta laget men ganska nära vad bilens batteri i det varma motorrunmmet ska ha.
Jag kan bygga om generatorn och byta ut regulatorn för att uppnå 14,4-14,7V om jag vill.
Jag har dock valt att köpa en Cetek DC/DC laddare som fullt temperatur-reglerat sköter laddningen till bodelens batteri.
En lösning som passar mig bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Birger skrev:

Det är tre storheter som bestämmer storleken av den ström som laddar batteriet i ett visst ögonblick.
Det är den spänning som generatorn ger.
Det är batteriets inre motstånd eller resistans
Det är batteriets laddningstillstånd.


Tack Birger!!!!

Nu behöver jag inte skriva nåt, nu har du förklarat på ett sådant pedagogiskt sätt att även min gamla lärare i Teleteknik (Benke Bus) skulle vara helt nöjd... det är väldigt skönt att konstatera att ohms lag fortfarande gäller.

Mats


(du måste vara lärare)
 
Senast redigerad av en moderator:
T

terol

Guest
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Hei.
Dette har vært en god tråd. Mange oppklarende innlegg.


Dersom jeg har to like bodel-batterier(95Ax2) i parallell og en 20A ctek-lader mellom generator og EBL, hva skjer om det ene batteriet trenger desulfatering og det andre ikke trenger det. Hvordan oppfanger ctek-laderen dette? Vil ett av batteriene ta skade?
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Hej terol!

Du undrar vad som händer om ett av de parallellkopplade batterierna är sulfaterat men inte det andra.

Här är ett citat från Ctek´s hemsida:"Smarta batteriladdare går genom en serie steg under laddningen för att avsulfatera, återuppliva, ladda, motionera och underhållsladda alla typer av blybatterier, förlänger deras livslängd och sparar tid och pengar åt användaren."

Om det sker en avsulfatering vid varje laddning så tror jag att det batteri som är sulfaterat kommer att avsulfateras efter ett antal laddningar om sulfateringen inte gått för långt. Skulle det inte bli helt avsulfaterat så är det ju så att dess kapacitet har minskat med ett antal amperetimmar, t ex från 95 Ah till 70 Ah. Jag tror också att inre motståndet ökar och att det batteriet laddas långsammare men å andra sidan så behöver ju inte det batteriet tillföras lika många Ah. Dom blir nog fulladdade något sånär samtidigt. Jag tror inte något batteri blir skadat.

En av länkarna här nedan (Micropower)beskriver hur man kan avsulfatera ett batteri genom att ladda med en liten ström under flera dagar. Strömmen skall då vara 0,8 till 1% av batteriets kapacitet dvs ca 0,9 A.

Smart Charger

Micropower E.D Marketing

Hälsningar
Birger
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Jag pratade med en på C-tek och jag frågade då även hur det verkade med GEL batterier när det gällde reconditioneringsfunktionen men det gick ju inte alls efter att fått samma info som du skrev om nu och deta gällde bara GEL.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dålig laddning från Schaudt Elblock! Varför?

Blysulfat - Wikipedia

Blysulfat krystaller har en frekvens på samme måde som quartz krystaller.
Med denne frekvens i strømmen ved opladning, kan krystallerne løsne sig fra blypladerne.
Men kun for bly/syre - ikke GEL.
Ha' en god aften - nu skal jeg se fjernsyn.
 
Toppen