• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elstolpe på camping/ställplats

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Jag undrar hur högt(lågt) elanslutningar på campingar och ställplatser brukar vara säkrade?
Dels i Sverige men även ute i Europa och då främst Italien

Martin
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Elstolpe på camping/ställplats

Jag undrar hur högt(lågt) elanslutningar på campingar och ställplatser brukar vara säkrade?
Dels i Sverige men även ute i Europa och då främst Italien
Martin
Hej!
Det kan variera mycket i Italien men ganska ofta har man olika säkringar, till och med på samma stolpe. Så lågt som 3 A är inte ovanligt och man kan kanske få betala extra om man vill ha så högt som 10 A. Tycker generellt att det är "sämre" söderut.

Fråga alltid vid ankomsten efter platser med den strömstyrka du behöver och förvissa dig om att det finns lediga uttag, samt att dina kablar räcker.
Fråga också vem som kan återställa säkringarna om skåpet är låst.
//Conny
PS
Jag har byggt en "effekthalverar" som halverar behovet av säkring för exempelvis vår el-platta.
DS
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Elstolpe på camping/ställplats

Det låter intressant! Kan du förklara lite närmare vad du menar?
Jappe
Jo, historien är den att vi ursprungligen hade en el-platta på 1000W som jag lyckade sabba, och att jag sedan kunde inte hitta någon med termostat på mindre än 1500W, vilket jag med erfarenhet av Italien viste skulle bli problem.

Kollade effektreglerutrustning på bla. Elfa tills min svagströmsgranne berättade att han hittat en diod som halverade effekten i en kupevärmare. Dessvärre tog det lite tid att utreda frågan för lösningen är inte längre godkänd, åtminstone inte i Sverige.

Principen är att släcka ut halva sinuskurvan med en diod för några 10-tal kronor från Elfa, så att effekten halveras. Jag byggde in den i en liten ask med sladd och uttag så att jag kan "skarva" in den vid behov.
//Conny
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Elstolpe på camping/ställplats

Conny!
Berätta gärna mer - har du data eller beställningsnummer på dina "prylar"? Låter som en bra ide'!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Elstolpe på camping/ställplats

Varför skall man ha elplatta och laga mat på när man har gasol, kockar lagar sällan mat på elplatta dom änvänder gas det går fortare, det är samma i en HB eller HV, annars är det vanligast med 10 amp i elstolpar i sverige utom till vinter camping dä bör det vara 16 amp utom lands kan det variera mycket men där behöver dom inte el till uppvärmning och matlagning gör natuligtvis på gasol.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Elstolpe på camping/ställplats

Conny!
Berätta gärna mer - har du data eller beställningsnummer på dina "prylar"? Låter som en bra ide'!
I mina anteckningar från januari 2008 står det att artikelnumret på dioden hos Elfa är/var
70-239-55 och benämningen 60EPS12 diodTO-247.
//Conny

PS
Som man kan vänta sig så finns det alltid någon enögd som känner sig stucken om man nämner synål.
DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Elstolpe på camping/ställplats

Conny,
Förut så kopplade man in en seriediod med parallell strömbrytare till de
"gamla hederliga" lödkolvar med "böjd spets" för att kunna ha kolven "inkopplad" och "förvärmd" under arbetsdagen. Samma tanke som till din
köxplatta.

Jag har prövat din "motsats"! Kopplade in en likriktarbrygga mellan elnät och
"skäggmoppe" för att få högre motorvarv.
Det hela slutade med att jag helt enkelt kopplade över "moppen" till 110V
utan diod istället.
Blir lite varmt i slutet av "grammofonstiftskörden" men det går rejält fort.
 
Toppen