• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tre bodelsbattri

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Träffade en batterikunnig person i dag. Eftersom jag just skaffat ytterligare ett bodelsbatteri och har nu tre stycken parallellkopplade frågade jag vad han tyckte om det. Han påstod att det inte var bra eftersom laddaren inte klarar att ladda så många och resultatet kan bli att man förstör batterina. Är det någon av er som som har erfarenhet och kunskap om detta, och kanske har råkat ut för detta.
/Sören
 
F

F.d. 50038

Guest
Sv: Tre bodelsbattri

Jag har beställt en ny Hymer med 3 st 95 Ah batterier, men då sitter även en kraftigare laddare på 18 A. Dettta sätter man in som ett standadtillbehör, så det får man väl hoppas att det funkar med tre batterier!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Tre bodelsbattri

svar till Sören,,Låter logiskt, man kanske behöver en kraftigare laddare, men vad händer när man laddar via bilen ,orkar generatorn med om alla är tomma till 40-50%??
Hälsningar Lasse
 
M

mikkis

Guest
Sv: Tre bodelsbattri

hej
Problemet med att ha mycket batterier då man startar sin husbil och batterierna har låg kapacitet är att Generatorn i motorn får jobba allt den klarar av och ändå INTE räcker till. om man har 3 st 95 ah batterier och en generator som ger 110 ampere. så fattas det fortfarande 175 ampere som generator kämpar för att ladda upp. det resulterar med att generatorn blir varm och går sönder. man kokar generator alltså,

Mikkis
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tre bodelsbattri

hej
Problemet med att ha mycket batterier då man startar sin husbil och batterierna har låg kapacitet är att Generatorn i motorn får jobba allt den klarar av och ändå INTE räcker till. om man har 3 st 95 ah batterier och en generator som ger 110 ampere. så fattas det fortfarande 175 ampere som generator kämpar för att ladda upp. det resulterar med att generatorn blir varm och går sönder. man kokar generator alltså,

Mikkis

Det där stämmer nog inte, batterierna tar inte emot så mycket ström, även om de är urladdade till 50%, vilket är max urladdning om man inte vill förstöra dom. Jag skulle tro att laddströmmen blir 30-35A som max en kort stund för att sedan sjunka snabbt och kanske hamna runt 15A ungefär.
 
Senast ändrad:

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Tre bodelsbattri

hej
Problemet med att ha mycket batterier då man startar sin husbil och batterierna har låg kapacitet är att Generatorn i motorn får jobba allt den klarar av och ändå INTE räcker till. om man har 3 st 95 ah batterier och en generator som ger 110 ampere. så fattas det fortfarande 175 ampere som generator kämpar för att ladda upp. det resulterar med att generatorn blir varm och går sönder. man kokar generator alltså,

Mikkis
Hej du kan inte koka en generator med det som fattas i AH, Då är släpringar eller kol slut i ett tidigare skede. du kan lungt stoppa i tre eller flera batteri. men det tar längre tid att ladda när du kör, eller laddar med batteri laddare. Kom ihåg att stoppa dit ett batteri som är lika bra som de gamla annars är det kris. Det "nya" blir lika bra som de gamla.

Uno
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tre bodelsbattri

Det finnes endel "smarte" flerstegs ladere som makser ut på tid om batteriet tar imot mer enn laderen er innstillt på eller bygget for. Hvert steg avsluttes enten av måling av spenning og strøm eller av en maks tid. Denne makstid er bra for basis oppladning av batterier som ikke er koblet til forbruk, men burde ikke benyttes for batterier som brukes til forsyning av strøm samtidig som de lades. En enkel regneregel for hvor mye batteri en lader kan forsyne er batterikapasitet like med 10 timer ladning med merke-effekt. Eksempelvis den 18A laderen som er nevnt tidligere i tråden kan uten tvil lade 180 Ah, men setter du dit et 3dje 90 Ah så er det ikke lengre sikkert at den klarer å lade fullt hvis det er en timeout funksjon i laderen.

Men om det er som i min bil med 2 150 Ah batterier og en 45A lader så kan jeg uten problem sette inn et batteri til :) - om jeg skulle finne at jeg trenger det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tre bodelsbattri

Hej, som Kurt skriver så är det lite olika beroende på laddare. Men för det mesta så brukar det vara angivet hur stor batteribank som laddaren "orkar" att ladda upp.
Det brukar stå ex...... (7A. 15 till 120 A/h). Vilket betyder att laddaren laddar max.7 ampere och kan ta hand om batteribankar på min. 15 amperetimmar och max. 120 amperetimmar.
Om man har en batteriladdare i bilen som max orkar ladda upp en batteribank på ex. 180A/h (amperetimmar) Men kanske stoppar in tre st. 95A/h batterier som blir 285A/h så kommer det inte att funka så bra, utan man skulle behöva byta till en laddare som klarar den storleken på batteribank eller större.

Här är ett exempel från en Ctek på 7A, klarar att ladda batteribanker från 14A/h till 150A/h.....Men klarar att underhållsladda och hålla koll på batteribanker upp till 225A/h om de inte blir helt utsugna på ström.

  • Teknik

    Volt: 12V
  • Laddström: 7A max
  • Laddartyp: 8-stegs helautomatisk laddningscykel
  • Batterikapacitet: 14–150Ah, upp till 225Ah för underhåll
Detta brukar även stå angivet på enklare garageladdare om man läser i pappren.

M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Tre bodelsbattri

Det har skrivits många meter här på forumet om just batteriladdning.

Om du nu vill stoppa in tre eller fler batterier så är det inga problem alls.
Om du nu skulle tömma batterierna helt, vilket inte är lämpigt med ett blysyrabatteri. Så laddas det med en logaritmisk liknande kurva D.v.s att under dom första minuterna så tar dom emot full laddning sedan så sjunker kraftigt laddströmmen.
Alla har vi väl någon gång råkat ut för att startbatteriet är helt slut och man startar med startkablar och låter motorn vara igång i några minuter sedan har man ström till att starta bilen igen. En bilgenerator ligger om jag inte har fel på minst 75 A.

trådskaparen fråga var att ¿om en liten laddare skulle förstöra batterierna?

Svar Nej Det tar bara något längre att ladda batterierna.

Vill ochså nämna vikten att använda en riktigt bra laddare typ Ctek när du har flera batterier paralellkopplade. Batterierna kommer gärna i ofas och förstör varandra. Detta motverkas med en flerstegsladdare.

Detta expriment gjordes av en solenergi ingenjör för att kontrollera batterikapacitet under urladdning

I just tested a 225 ahr deepcycle battery that is in good working order..
I put a load on it 30a for 4 hrs it dropped its voltage to 11.2
I then let it cool down for 2 hrs

then put the load back on again in 1hr 42 mins it dropped to 10.3v
35 mins under 30a load 9.1v (273w)
10 mins later max output current 11.6a 8.5v (98.6w)
5 mins later max output current 5.2 amps 7.9v (41w)
3 mins later 7.6v and 2.3a (17.5w)

This shows after it gets below 10.3 v you only have 35 mins of anything useful available from the battery.

battery is now dead and most likely will not fully recover


Av hans expriment har vi lärt oss att det är mord att ladda ur batteriet under 10.3V för den lilla effekten som finns kvar.
Ett gott råd är att sätta en batterivakt som slår av batteriet när spänningen sjunker under 10.5-11V.
Man sparar på batteri och laddar det med mindre ström.

Jag tror mig ha sett att någon medlem säljer dessa batterivakter, annars så är dom lätta att tillverka med ett fåtal komponenter och ett kraftigt relé.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Tre bodelsbattri

Många tack för era svar. Känns väldigt bra att kunna ställa en fråga och få svar av många kunniga människor. Finns mycket kunskap i denna klubb och ett tack till dom som startade klubben. Jag tolkar era svar på min fråga, att ingen större skada kan ske förutom att batterina kan bli förstörda pga att de inte laddas full, och att man bör avhjälpa detta med en större laddare.
Tack för era svar/Sören
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Tre bodelsbattri

Många tack för era svar. Känns väldigt bra att kunna ställa en fråga och få svar av många kunniga människor. Finns mycket kunskap i denna klubb och ett tack till dom som startade klubben. Jag tolkar era svar på min fråga, att ingen större skada kan ske förutom att batterina kan bli förstörda pga att de inte laddas full, och att man bör avhjälpa detta med en större laddare.
Tack för era svar/Sören

Jag vill gärna flika in att en tumregel är att laddaren skall kunna ladda 10% av batteribankens kapacitet. Dvs laddaren skall kunna leverera 10 A vid 100Ah batteribank. räkna då även in ev förluster på vägen. Grova kablar är att föredra och använd gärna batterifrånskiljare typ VSR mellan batterierna för att inte dra ut endera för mycket. På så sätt har man större chans att få ett fulladdat batteri.

Biltema har prisvärda sådana, tänk sedan på att en batteribank måste ha in och utgång rätt kopplat för att inte slita ut endera snabbare.

Det finns en hel del att tänka på om man vill ha det "korrekt" och batterier är dyra så fram med penna och papper innan du gör något.

Lycka till.
 
Toppen