• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp.

F

F.d. 940

Guest
Varför monterar husbilstillverkarna fortfarande absorptionskylskåp i våra husbilar.
I våra bostäder så försvann absorptionsskåpen för många år sen.
Det finns väl inte så många båtar som har absorptionsskåp.
Arne.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

En fråga jag också ställt mig många gånger.
Det måste nog vara för dom är rädda för att strömmen skall ta slut men det är ju precis samma situation i båtar. Den väsentliga skillnaden på båt och husbil är att ett gasolläckage i en båt får nästan alltid förödande följder eftersom gasol lägger sig i kölsvinet och är nästan omöjlig att vädra ur medans i en husbil så är det ju lättare att ventilera ut bilen även om ett läckage inte är roligt.
Har under min båttid varit med om ett gasolläckage och det var inte så lätt att åtgärda.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

En av fördelarna med absorptionskylskåp är att de lätt kan omvandlas till gas, och jag använder gas som enerergi till värme.
En annan fördel är att absorptionskylskåp är billigare att tillverka och kan kopplas på / av i korta intervaller - inga kompressorn i mottryck.
Få använder en husbil 365 dagar om året och därför energiform relativt i ekonomi.
Men egentligen - absorption är en mindre bra form av energi jämfört med kompressorn.
Jag använder aldrig el som bas -12 eller 230 volt - även om möjligheten finns.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressorkylskåp.

För mig är detta obegripligt! Jag använder husbilen året runt och kylen är alltid på - varje dag, året runt! Solpanelen på taket + lite körning ibland klarar biffen!

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkylskåp.

Om du använder bilen på vintern kan det snabbt bli ett problem, då ger platt monterade solceller närmast ingen laddning, och kylskåpet drar ca 1A/tim alltså 24A /dygn.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Om man använder ström fron fordongenerator, campingplats eller ~extern generator

Har beregnat lite med priserna på konsumtion.

Gas som jag köper i Tyskland: 105Dkr / 11 kg.
Tidigare beräknats i nordisk forum 6 - kr / KW från diesel generator i husbil (batteri)
Mitt kylskåp Electrolux 4230 - 24 timmar konsumtion - EL 2,3 Kw - gas 0,24 kg.

EL = 13,80 kr / dygn

Gas = 2,30 kr / dygn + 86 % bättre kylning. ( 186 watt contra 100 watt )

Citat:
Mina 100 watt till kylskåpet har jag också valt ut - jag kör på gas eff. 186 watt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Jag använder alltid 12volt till kylskåpet när bilen går.
Jag har full laddspänning till batterierna (14,6 volt) med både kylskåpet (170watt) och bilens belysning på.
35 kvadrats kabel mellan generatorn och batterierna.
Tycker ändå att kompressorkyl vore bättre.
Arne.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kompressorkylskåp.

Utifrån flerårig erfarenhet av båda systemen så vill jag hävda att kompressorkylskåpen har en betydelsefull nackdel: Frysfacket blir inte tillräckligt kallt vid sträng vinterkyla. Det skulle nog krävas att kylen monteras helt fristående inne i boutrymmet för att detta skall fungera optimalt, eller dubbla kompressorer en för kyl och en för frys, men sådant tror jag inte finns för mobilt bruk.

I ett absorptionskylskåp genererar ju gaslågan värme bakom kylen så att inte kyltermostaten luras att slå av vid låg utomhustemperatur.

Vid sträng kyla har det hänt att jag fått frysa in min fjällröding i takboxen och det känns inte riktigt bra.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressorkylskåp.

Om du använder bilen på vintern kan det snabbt bli ett problem, då ger platt monterade solceller närmast ingen laddning, och kylskåpet drar ca 1A/tim alltså 24A /dygn.

Inte en seffra rätt! Jag har en kompressordriven kylbox. Den drar inte på långa vägar så mycket som du tror! Den drar c:a 1/2 A per timme när den är igång men den går bara några få minuter per timme! Förbrukningen är närmast försumbar! Kylen har varit igång sedan jag köpte bilen för 5 - 6 år sedan!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Jag använder alltid 12volt till kylskåpet när bilen går.
Jag har full laddspänning till batterierna (14,6 volt) med både kylskåpet (170watt) och bilens belysning på.
35 kvadrats kabel mellan generatorn och batterierna.
Tycker ändå att kompressorkyl vore bättre.
Arne.

intressant !
hur många timmar måste du köra för 14,6 volt ?
Om du köper ström på platser ?
Med solpaneler ?
Vad har varit din investering för detta system ?
Hur många dagar använder du på ett år att vara lönsamt ?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kompressorkylskåp.

Nåja Jappe. Nog vill det 90l kompressorskåp jag har i min nuvarande plåtis ha drygt 1A, men i vinterkyla blir den strömsnål, med de negativa konsekvenser jag angivit i mitt inlägg ovan. Men även mer än 24 Ah per dygn blir "kvantite nägglischäbbel" som Gunnar Sträng brukade säga om man som jag har 300 Ah bodelsbatterier.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Arne - enig omkring en hobby men jag är inte miljonär eller ubemidlet.

Skillnaden om jag använder 35 -25 -16 kvadrat fron startbatteri är endast 0,023 eller 0,064 volt i 5 minutter vid laddning av 250wh ;)
Totalt 42 A til startbatteri via 35 kv.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkylskåp.

Jappe, här kommer lite data om ett 65L Coolmatic/Dometic kylskåp:

Strömförbrukning: vid 5°C apparat-innetemperatur och 25°C omgivningstemperatur 0,8 Ah/h ( 1,0 Ah/h med 32°C). Färg: grå. effektbehov: ca. 45 Watt. Förbrukning: vid 5°C innetemp. och 25°C omgivningstemp. 1,1 Ah/h (1,45 Ah/h med 32°C).

Alltså ett ganska litet skåp! :wideeyed:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressorkylskåp.

Jag kan! Gjorde just det! :D OK! Jag ska uppföra mig i fortsättningen! :oops: Jag vill dock påstå en kompressordriven och välisolerad kylbox är den ultimata lösningen i husbil eftersom strömtillgången där är begränsad!

Jappe
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkylskåp.

Inte så bra resultat dock, jag har också en 40L kylbox i båten, och den drar betydligt mindre, men ett kylskåp i en husbil idag är ju ca 100-160 L så förbrukningen ligger nog mellan 1,5-2,5A och då blir det inte så enkelt att fylla på tillräckligt via solceller vintertid. Att få ihop ca 50A/dygn plus övrig förbrukning kräver nog en rejäl bränslecell eller elverk. Om man inte har 220V förstås! :)
 
Toppen