• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp.

F

F.d. 940

Guest
Varför monterar husbilstillverkarna fortfarande absorptionskylskåp i våra husbilar.
I våra bostäder så försvann absorptionsskåpen för många år sen.
Det finns väl inte så många båtar som har absorptionsskåp.
Arne.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kompressorkylskåp.

Det är sannolikt mitt sista (i vilket fall hoppas hustrun på det) husbilprojekt som jag flyger ner till Stuttgart för att kika på till veckan, se här http://www.husbilsklubben.se/forums/t56828/

Den sista bilen måste bli optimal, även om vissa kompromisser inte går undvika. Eftersom jag nog genomsnittligt har fler nyttjandedagar på vintern än på sommaren så måste kyl och frys fungera i Jämtländsk vinterkyla. Därför blir det ett Dometic RMD8505 absorptionsskåp på 130+30 liter. Detta trots att jag satsar på dieselcentralvärme, men köket blir gasoldrivet. I den offert jag fått ingår en LPG-tank på 44 kg samt en P11. Mer än 20 mil till plats att fylla LPG varför en utbytbar flaska bör finnas.

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Har för mig att absorbationskylskåp är mera känsliga för lutning vilket direkt diskvalificera för båtbruk (i alla fall segelbåt;)).
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kompressorkylskåp.

decker

Det har blivit bättre med åren. I mina första husbilar krävdes att bilen skulle stå nästan exakt i våg (och dessutom fick man se till att ställa sig med läsidan mot vinden, annars blåste lågan ut och på den tiden fanns inte automatisk återtändning). Ett modernt absorptionsskåp fungerar bra vid den måttliga lutning som man står ut med inomhus.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Hur många dagar kan jag förvänta mig en 50 watt solpanel kan leverera mitt kylskåp 100 watt (absorption) eller möjligen kompressor - nu när priset har kommit ner till 749, - allt inkluderat för solpanel till batteriet. ?

Aha - ;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kompressorkylskåp.

Bredomobil

På min plåtis sitter 2 x 100W solpaneler, men jag räknar inte med något tillskott av dessa under de 6 - 7 mån då vi har snötäcke (och även solpanelerna ofta är snötäckta), men nere i dina subtropiska hemtrakter lär det väl ge några Ah per dygn.

aake
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

En väsentlig skillnad på absorbtion kontra kompressor är att i absorbtionsskåp så
skapas kylan genom matvarorna i kylen. Det betyder med andra ord att är skåpet tomt så blir det ingen kyla. Ett kompressorskåp blir kallt även om skåpet är tomt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkylskåp.

Det stämmer nog inte, mitt blir kallt även om jag inte har något i det, men det tar lite tid. Vad skulle det vara för pricip, du kanske förväxlar med en microvågsugn? :)
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Var hittar ni dessa snåla kompressorkylskåp? Oberoende vilken bil det nu blir så kommer jag nog vilja ha ett sådant, men jag har dålig surfcarma på just kylskåpen. Hittar bara dom jobbiga små som drivs på samma sätt som 12v kylboxar/kylväskor med elektriska membran. Jag och frugan vill nog helst slippa ha stora gasoltankar med oss på färden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkylskåp.

Du behöver inte särskilt stor gasoltank till kylskåpet, dom är mycket snåla, många har en P11 till Kyl och matlagning en hel sommar! Annars sök på Dometic så hittar du kompressorkylskåp och dito boxar som är ännu snålare. :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

Det stämmer nog inte, mitt blir kallt även om jag inte har något i det, men det tar lite tid. Vad skulle det vara för pricip, du kanske förväxlar med en microvågsugn? :)

Hade en gång ett absorbtionsskåp som inte blev kallt. Talade med en kylfirma och dom sa att ställ in en PET flaska med vatten så skall du se att det fungerar.
Det gjorde det och förklaringen var att absorbition står för att värmen ur innehållet i kylskåpet änvänds för att skapa kylan. Ju mer du har i skåpet desto kallare blir det.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Principen att skapa kyla är faktiskt densamma oavsett om du använder komprimering eller uppvärmning.
Komprimeringen är bara bättre på ändamålet.
Mellan varma sidan och kalla sidan, finns det bara en ventil, där den flytande gasveske överfördes till luftgas.
Det skapar kyla som vi vet från en gasolflaska vars ventil är öppen.
Sedan, komprimeras återigen etc.

Komprimeringen er bäst men inte praktisk i husbil.;)

Inte jag som har givit det - naturlagarna! - förlåt så detta är bara..:oops:
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkylskåp.

Hade en gång ett absorbtionsskåp som inte blev kallt. Talade med en kylfirma och dom sa att ställ in en PET flaska med vatten så skall du se att det fungerar.
Det gjorde det och förklaringen var att absorbition står för att värmen ur innehållet i kylskåpet änvänds för att skapa kylan. Ju mer du har i skåpet desto kallare blir det.

Då var dom nog ute och cyklade lite?!:)
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Du behöver inte särskilt stor gasoltank till kylskåpet, dom är mycket snåla, många har en P11 till Kyl och matlagning en hel sommar! Annars sök på Dometic så hittar du kompressorkylskåp och dito boxar som är ännu snålare. :)

En P11 är ganska stor i mina ögon. :p Vi tänkte klara oss med dom där småflaskorna som man pluggar in i tex en bärbar spis. Tack för tipset då. Har en Dometic återförsäljare ganska nära jobbet, så jag borde fara förbi. Bara man tar sig förbi alla jobbiga husvagnar på vägen in. ;)
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Var hittar ni dessa snåla kompressorkylskåp? Oberoende vilken bil det nu blir så kommer jag nog vilja ha ett sådant, men jag har dålig surfcarma på just kylskåpen. Hittar bara dom jobbiga små som drivs på samma sätt som 12v kylboxar/kylväskor med elektriska membran. Jag och frugan vill nog helst slippa ha stora gasoltankar med oss på färden.

Vilken båttillbehörsfirma som helst. Pröva tex erlandsons nrygga, seaside mfl.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

Nej. Dom hade rätt. Det måste finnas något att kyla för att kylen ska funka effektivt. Det är ren och skär fysik.

Kan du beskriva den fysiken lite grann? Jag trodde jag var ganska bra både på fysik och kylteknik men detta fattar jag inte alls. På vilket sätt samverkar kylementet och termostaten med kylskåpets innehåll på ett sådant sätt att termostaten skulle nöja sig med en högre temperatur om skåpet är tomt??

mvh
Mats
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kompressorkylskåp.

Nej. Dom hade rätt. Det måste finnas något att kyla för att kylen ska funka effektivt. Det är ren och skär fysik.

Något slag av "alternativ fysik" i så fall. Under alla år har vi slagit på kyl (och frys) i god tid före avresa för att inte behöva ställa ut maten i varmt skåp och hitintills har det fungerat bra.

Det förstår du nog att det är varm luft (och varma väggar) i kylen före start och sedan blir det kall luft och kalla väggar.

aake
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressorkylskåp.

Isotherm är bäst
i varje test
åtminstone har det varit så
så låt detta stå!

Riktig kompressor Från Danfoss
är det också förståss!
"Ölen är varm" behöver ingen yla
Danfoss skapar riktig kyla!

Hoppas bara att inte Bonath läser detta
han vill ju smaka öl med mera hetta
än vanligt kylskåpskallt blask
som bara duger åt det patrask
som enligt honom saknar lökar i munnen

Drick mera öl så du inte blir en tunn en
öl bygger många vackra kroppar
vin är fånigt blask för stroppar!


Jappe
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkylskåp.

Hallå och god fredag!

Lite OT men jag har läst den här tråden rakt upp och ner, lärt mig en hel del och haft förbannat roligt! Ni e för goa allihop! :)

Trevlig Helg
Krister N
 
Toppen